دو شناور شهید «صیاد شیرازی» و «شهید سلیمانی» جدیدترین اعضای خانواده نیروی دریایی سپاه پاسداران محسوب می‌شود که مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح است.

ویژگی‌های جدیدترین اعضای خانواده «ندسا» | شناورهای مجهز به سامانه پرتاب ترکیبی‌

آگاه: صبح دیروز (دوشنبه ۳۰ بهمن ماه) شناورهای گشتی رزمی شهید «صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» با حضور سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شدند تا جدیدترین اعضای خانواده ندسا در مسیر رو به پیشرفت توان دریایی کشور مان برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی نقش آفریده و در حراست و حفاظت از مرزهای آبی و آب‌های سرزمینی کشور و منافع ایران اسلامی در آب‌های آزاد به کار گرفته شوند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های شناورهای «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری»

این دو شناور رادار گریز و از کلاس شهید سلیمانی هستند که چندی پیش نیز شناور ابومهدی المهندس از این کلاس رونمایی و به نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

این شناورهای اقیانوس پیما از نوع بدنه کاتاماران و با سرعت ۴۵ گره و با موشک‌های متعدد آفندی و پدافندی و مجهز به سامانه موشک پدافندی عمود پرتاب نواب و موشک کروز صیاد با برد ۷۰۰ کیلومتر هستند و همچنین قابلیت حمل ۳ شناور سبک موشک انداز و یک بالگرد رزمی مسلح را دارند.

این ۲ شناور سپاه دارای ۶۷ متر طول و ۲۰ متر عرض و ۶۰۰ تن وزن با ۴ موتور و ۵ هزار ۵۰۰ مایل دریانوردی قابلیت دریانوردی دارند. شناور شهید باقری در مرکز تخصصی شناوری ندسا در بوشهر ساخته شده است.

شناور شهید صیاد شیرازی مجهز به موشک‌های پدافندی برد بلند صیاد و موشک پدافندی نواب است.

تشکیل اولین ناوتیپ سنگین نیروی دریایی سپاه

با الحاق دو ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری در به نیروی دریایی سپاه، به طور رسمی اولین ناوتیپ سنگین نیروی دریایی سپاه تشکیل می‌شود.
این شناور از نخستین ناوشکن‌های سنگین نیروی دریایی سپاه است؛ ناوشکنی در کلاس شهید سلیمانی که به دست متخصصان داخلی کشور و نیروی دریایی سپاه ساخته شده است و به دلیل طراحی زاویه‌دار آن از جمله شناورهای رادار گریز محسوب می‌شود.

در بدنه این شناور بیشتر از آلیاژهای غیر فولادی استفاده شده و مهمترین ویژگی آن داشتن سیلوهای عمود پرتاب موشک‌های پدافندی از جمله نواب و کروز صیاد با برد بیش از ۷۰۰ کیلومتر می‌باشد.

این شناورها قابلیت حمل سه‌شناور سبک موشک‌انداز و یک بالگرد رزمی مسلح را دارد و دارای امکان پرتاب‌گر راکت‌های فریبنده برای منحرف کردن موشک‌های دشمن است. سرعت این شناور ۶۰ کیلومتر در ساعت است که در شرایط مختلف آب‌و هوایی می‌تواند این سرعت را تداوم ببخشد.

۶۷ متر طول ، ۲۰ متر عرض و ۶۰ تن وزن از دیگر ویژگی‌های این شناور است و دارای ۴ موتور می‌باشد.

بالحاق این شناورها به ناوگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توان رزمی این نیرو بسیار بالاتر خواهد رفت و نیروی دریایی کشور دست بالاتر را در آب‌های دور دست خواهد داشت.

تاب آوری بالای شناورهای شهید باقری و صیاد شیرازی

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم الحاق دو شناور شهید باقری و صیاد شیرازی این دو شناور را نخستین شناورهای بلند و ساخت شناور سازی ندسا اعلام کرد که طراحی کامل آنها در داخل کشور صورت گرفته است و افزود: این شناورها مجهز به موشک‌های پدافند هوایی صیاد و نواب با بردهای به ترتیب بلند و متوسط هستند.

وی با اشاره به تاب آوری بالای این شناورها گفت: شناورهای شهید باقری و شهید شیرازی پنج هزار و ۵۰۰ مایل دریایی (۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر) قابلیت دریانوردی دارند. بدنه این شناورها کاتاماران بلند پیشرفته است و با آبخور سه و عرض ۱۸ و نیم متر ساخته شده‌اند.

سردار تنگسیری سرعت بالای این دو شناور جدید سپاه یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد، اعضای جدید خانواده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد و گفت: سرعت شناورهای ساخته شده ۳۲ نات دریایی (حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت) در فرس‌های متفاوت، با ۶۰۰ تن وزن و دارای ۴ موتور است.

مجهز به موشک‌های پدافندی نواب و کروز ضد کشتی صیاد

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: برد موشک‌های سطح به سطح این شناورها بیش از ۷۰۰ کیلومتر و سامانه پدافند هوایی نصب شده بر روی آنها بیش از ۹۰ کیلومتر است. سردار تنگسیری با اشاره به اینکه شناورها توانایی انجام رزم نزدیک در دریا را دارند، افزود: این شناورها قابلیت حمل سه شناور موشک انداز و بالگرد را نیز دارند.

وی با بیان اینکه این شناورها می‌توانند همپایی با شناورهای نفتکش و تجاری داشته باشند، گفت: این دو شناور با ظاهری متفاوت و خطوط پرشمار زاویه دار شناسا گریز هستند، به گونه‌ای که در رادار دشمن سطح مقطع آن بسیار کوچک‌تر از واقعیت نشان داده می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: استفاده عمده از آلومینیوم و آلیاژهای غیر فولادی در بدنه ناو، مجهز بودن به سیلوهای عمود پرتاب موشک‌های پدافندی نواب و کروز ضد کشتی صیاد، مجهز به پرتابگر راکت‌های فریبنده چف و فلر جوشن برای منحرف کردن موشک‌های دشمن با ۲۴ خشاب و قابلیت حمل یک بالگرد رزمی مسلح تا اتمام ماموریت از دیگر ویژگی‌های این شناورها است.

تولید انواع شناورها با فناوری روز دنیا

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امروز (دوشنبه) در مراسم الحاق دو شناور رزمی گشتی شهید «علی صیاد شیرازی» و شهید «حسن باقری» به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: وقتی نگاه می‌کنیم به اولین شناورهایی که رزمندگان با آن‌ها در دوران دفاع مقدس با دست خالی در خلیج فارس حضور پیدا می‌کردند و با دست خالی در برابر دشمنان حاضر می‌شدند و امروز این‌چنین شناورهایی با فناوری روز دنیا در اوج تحریم در ایران اسلامی طراحی و تولید شده است، به آن افتخار می‌کنیم.

سرعت کم‌نظیر سپاه در تولید انواع شناور

سرلشکر باقری سرعت به نتیجه رسیدن تحقیقات تا محصول و سپس تولید آن‌ها البته بر اساس تامین منابع در نیروی دریایی سپاه را تقریباً کم‌نظیر دانست و افزود: طی مرحله ایده تا شکل‌گیری محصول و بکارگیری آن در مدت زمان اندک و با حرکت جهادی اتفاق می‌افتد. چنین مسیری در کشورهای پیشرفته جهان چندین برابر زمان می‌برد.

سرلشکر باقری اظهار داشت: خدا را شاکریم که بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی سپر پایداری برای امنیت ملی و دفاع ملی کشور ما ایجاد کرده است؛ اما نیروهای مسلح مکلفند که کوچک‌ترین تهدید را کاملاً جدی تلقی و احتمال آن را بالا فرض و خود را برای این شرایط آماده کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: این مسیری است که در تمام سطوح نیروهای مسلح در حال طی شدن و مسیر ارتقای توان و آمادگی در حال انجام است و وزارت دفاع هم وظیفه پشتیبانی از این توان را بر عهده دارد. سرلشکر باقری افزود: نبردهای دریایی کاملاً با گذشته فرق کرده است. نیروهای مسلح بایستی با آینده‌پژوهی و پیش‌بینی صحنه‌های نبرد آینده و نحوه رقم خوردن نبردها در این صحنه‌ها خود را برای آن روزها آماده کنند. این شناورها و آنچه که امروز ساخته می‌شود، برای اجرای رهنمودهای عملیاتی روز نیروهای مسلح و آینده آن‌هاست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: ما نه مقلد دیگران هستیم و نه در انگاره‌های قدیمی خود محبوس شده‌ایم، بلکه آینده را می‌بینیم و خود را برای آینده آماده می‌کنیم. نبردهای آینده ویژگی‌های خاص خود را دارد و تجهیزات و تسلیحات و البته انسان‌های خاص خود را می‌طلبد. وی با تأکید بر جایگاه برتر منابع انسانی بیان کرد: آنکه با پیشرفته‌ترین تجهیزات قرار است وارد نبرد شود، انسان شایسته، مؤمن، مجاهد، ماهر، آموزش‌دیده، امیدوار به آینده و مجاهد فی سبیل الله است. همه ما شبانه‌روز باید مراقب و پیش‌برنده هر آنچه که مورد نیاز این منابع انسانی ارزشمند است، باشیم.

سرلشکر باقری یادآور شد: آنچه که در صنایع دفاعی و مجموعه‌های تحقیقاتی ما اتفاق می‌افتد، نشان‌دهنده حرکت ایثارگرانه و مجاهدان دانشمندان و صنعتگران ارزشمندی است که این‌چنین کارهای بزرگی را به سرانجام می‌رسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.