۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲٬۵۰۸

در روزهای اخیر انتشار ویدئویی مربوط به غذا خوردن کرکس‌ریش‌دار در فضای مجازی بازنشر و باعث شد بسیاری از کاربران به ماجرای این پرنده که در ادبیات کهن همای سعادت نام دارد، توجه نشان دهند. خبرهای مربوط به هما موجی از شگفتی و شادمانی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و بسیاری به موضوع این پرنده و ویژگی‌های آن پرداختند.

همای سعادت همچنان در آسمان است

آگاه ـ زهرا الهی راد، سرپرست گروه پرندگان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره گفت: ما پرنده شناسان این گونه از پرنده را هما می‌گوئیم ولی شاید به دلیل کمیاب بودن و کمتر دیده شدن این پرنده در کشور در ادبیات باستان همای سعادت نام گرفته است. هما پرنده‌ای از خانواده پرندگان لاشخور و کرکس است و از لحاظ پراکنش در مناطق کوهستانی و مرتفع و کمتر از عقاب و سایر پرندگان شکاری دیده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بر بدن این پرنده با توجه به کمیاب بودنشان ردیابی نصب شده یا خیر افزود: خیر به دلایل مسائل مختلف امکان نصب ردیاب نیست از طرفی هم سرشماری دقیقی در مورد این پرنده وجود ندارد و آمار بسیار دقیق از تعداد آنها نداریم. وی ادامه داد: این پرنده در اطراف تهران، حوالی طالقان و قزوین مشاهده شده و من به چشم خود این پرنده را رؤیت کرده‌ام ولی به دلایل حساسیت حفاظتی از این پرنده در برابر شکارچیان محل دقیق حضور آن را نمی‌توان اعلام کرد.

الهی راد با اشاره به اینکه این پرنده در مناطق پرتگاهی با شیب تند که دور از دسترس بشر است آشیانه گذاری می‌کند، گفت: به همین علت همه جای دنیا و نه تنها در ایران مطالعات محدودی در مورد این پرنده صورت گرفته است.

به گفته کارشناسان؛ مرغ استخوان‌خوار یا کرکس ریش‌دار، گونه‌ای پرنده شکاری بزرگ‌جثه از تیره بازان و راسته بازسانان است که در کوه‌های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا از جمله مناطقی از ایران زندگی می‌کند. این پرنده مانند دیگر کرکس‌ها عمدتاً لاشه‌خوار است و عمده غذای آن را مغز استخوان تشکیل می‌دهد. این جانور در ارتفاعی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا زیست می‌کند و بیشتر اعضای این گونه در ارتفاعی بیش از ۲۰۰۰ متر سکونت می‌کنند.

به گفته برخی از کارشناسان در سال‌های اخیر متأسفانه تعداد زیادی از کرکس‌ها را به دلایل مختلف از جمله شکار و تیراندازی مستقیم از دست دادیم در حالی که این پرنده نقش بسیار حیاتی و مهمی که در اکوسیستم در زمینه پاکسازی محیط و مبارزه با بیماری‌های مختلف دام‌ها دارند. حال این امید است که با مطرح شدن دوباره نام هما در فضای مجازی شاهد بهبود وضعیت این پرنده در کشور از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.