محاکمه فرزندان معاون اول قوه قضاییه، بار دیگر نشان داد که محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در امر مبارزه با فساد مصمم است و برای او فرقی ندارد که این فساد از ناحیه چه کسی رخ داده باشد، فرزندان معاون اولش یا یک شهروند معمولی.

آگاه ـ اژه‌ای بارها تاکید کرده است که در امر مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی ندارد و سفارش‌پذیر نیست؛ پیش‌تر هم که در زمان محاکمه اکبر طبری معاون اجرایی رئیس پیشین قوه قضاییه، شایعه فساد پسرش پیچیده بود، صریحاً در یک برنامه تلویزیونی گفت که به مسئولان مربوطه تاکید کرده است که پسرش را دستگیر کنند و از این امر ابایی ندارد چرا که ۱۰۰ درصد مطمئن است پسرش حتی تخلفی هم مرتکب نشده است.

در آبان ماه سال جاری در جریان سفر اژه ای به کرمان، وی در دیدار با اقشار مختلف مردمی این استان تایید کرد که دو فرزند معاون اول قوه قضاییه پس از وصول گزارش مستند، بازداشت شدند و پدر آن‌ها نیز اعلام کرده که تسلیم قانون است. در پانزدهم اسفند، دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه‌قضاییه آغاز شد. این دادگاه به ریاست قاضی فرخ‌نیا به اتهامات ۲۳ تن از متهمان این پرونده از جمله دو تن از فرزندان معاون اول قوه‌قضاییه که در تیرماه امسال، به اتهام تشکیل شبکه اعمال نفوذ و پول‌شویی در پرونده‌های کلان اقتصادی دستگیر شده بودند، رسیدگی می‌کند.

در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده، نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست را قرائت و اقدامات مجرمانه متهمان را تشریح کرد. به گفته نماینده دادستان، متهمان مجموعه‌ای را برای اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضایی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده‌ و با سوء‌استفاده از افراد صاحب منصب، وجوهی دریافت می‌کردند. حلقه اصلی این مجموعه «الف -م»، «م-م» و «ح-ی» هستند که علاوه بر آن‌ها، افراد دیگری مانند امین اموال نامشروع، حسابدار و صراف پوششی، تحت هدایت و مدیریت این سه نفر در این شبکه به انجام افعال مجرمانه پرداخته‌اند. این مجموعه با تشکیل یک دفتر غیرقانونی، وجوهی را به منظور جلب رای موردنظر متهمان در دادگاه، دریافت می‌کردند. به گفته نماینده دادستان، اوج فعالیت‌های این مجموعه در ۴ سال گذشته مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابربدهکار بانکی به نام رستمی‌صفا بوده است.

اما واکنش‌ها در محافل اجتماعی و رسانه‌ای نسبت به محاکمه فرزندان معاون اول قوه قضاییه بسیار مثبت و مطلوب بوده است و همگان فسادستیزی رئیس قوه قضاییه را ستایش کرده‌اند؛ در این میان برخی از کنشگران و فعالان عرصه قضایی و رسانه‌ای و سیاسی، معتقدند صرفِ محاکمه فرزندان آقای معاون اول کافی نیست و خودِ او نیز باید برکنار شود چرا که فرزندانش با اعتبار او، در پرونده‌های قضایی اعمال نفوذ می‌کردند؛ قدر مسلم اگر اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در این خصوص به حجیت برسد، در برکناری معاون اولش تردید نخواهد کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.