اقدام اخیر آمریکا در قبال «تیک‌تاک» بار دیگر نشان داد که شعارهای رژیم آمریکا مبنی بر آزادی، گردش آزاد اطلاعات، حق دسترسی به اطلاعات آزاد و آزادی فعالیت شبکه‌های اجتماعی، تا چه اندازه پوچ و دروغین است.

دروغی به نامِ «گردش آزاد اطلاعات»

آگاه ـ مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده که براساس آن اگر صاحبان چینی «تیک‌تاک» آن را نفروشند، به ممنوعیت کامل این شبکه اجتماعی پرطرفدار در آمریکا منجر خواهد شد. این طرح در صحن مجلس با ۳۵۲ رأی موافق در برابر ۶۵ رأی مخالف تصویب شد، هرچند که قبل از تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنا نیز تصویب شود.

دلیل تصویب این طرح نگرانی در مورد تهدیدهای ناشی از ساختار مالکیت فعلی «تیک‌تاک» برای امنیت ملی آمریکا عنوان شده است و به مالک «تیک‌تاک» شش ماه فرصت می‌دهد تا مالکیت این اپلیکیشن محبوب ویدئوهای کوتاه را واگذار کند و در مرحله دوم، فرآیند محدودی را ایجاد می‌کند تا به قوه مجریه آمریکا اجازه دهد دسترسی به برنامه متعلق به یک دشمن خارجی را در صورتی که تهدیدی برای امنیت ملی باشد٬ ممنوع کند.

«تیک‌تاک» که در آمریکا حدود ۱۷۰ میلیون کاربر دارد، متعلق به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت چینی «بایت‌دنس» است. قانونگذاران حامی این لایحه می‌گویند شرکت «بایت‌دنس» با حکومت چین ارتباط دارد و موظف است در صورت درخواست حکومت داده‌های شخصی کاربران آمریکایی را در اختیار آن قرار دهد. پیش‌تر نیز جلسات استیضاح یا به تعبیر بهتر، بازجویی از مدیر عامل تیک‌تاک در کنگره آمریکا، بسیار سر و صدا کرده بود؛ در جریان این جلسات، مدیر عامل تیک‌تاک همچون یک مجرم سابقه‌دار به سؤالات سناتورها و سیاستمداران آمریکایی پاسخ می‌داد و در موارد عدیده‌ای تحقیر می‌شد. اما اقدام راهزنانه آمریکا در قبال تیک‌تاک، به بهانه درز اطلاعات از طریق این اپلیکیشن به دولت چین، در حالی است که خودِ رژیم آمریکا، ید طولایی در سرقت اطلاعات و کنترل اطلاعات در بستر شبکه‌های اجتماعی دارد.

چندی پیش، وب‌سایت «فوربس» گزارش داد که یک حکم دادگاه اوهایو نشان می‌دهد دولت آمریکا از واتس‌اپ خواسته است تا برای نظارت بر تعدادی از کاربران در چین و مکزیک، با آن همکاری کند. واتس‌اپ یک اپلیکیشن تلفن همراه متعلق به فیسبوک است که بیش از دو میلیارد نفر، کاربر دارد.

«ایلان ماسک» نیز  پس از تصاحب توئیتر افشا کرد توئیتر یک گروه مخفی به نام "Shadow Ban" داشت که با «اف بی آی» برای نظارت بر کاربران یا مسدود کردن حساب‌های خاص، همکاری می‌کرد. این گروه طوری محرمانه بود که فقط برخی از مدیران توییتر از وجود آن اطلاع داشتند. اخیراً نیز یک خبرنگار آمریکایی افشا کرده که مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مانند اف‌بی‌آی و سیا مرتباً با مدیران توئیتر ملاقات می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند تعداد زیادی از «حساب‌های مشکل‌دار» را مسدود کنند.

اما اقدام اخیر آمریکا در قبال تیک‌تاک به وضوح نشان داد که وقتی پای منافع ملی آمریکا در میان باشد، تمام مفاهیمی نظیر «رقابت آزاد» ، «حمایت از سرمایه گذاری خارجی»،  «حق دسترسی به اطلاعات آزاد» و «آزادی فعالیت شبکه‌های اجتماعی» برای سران رژیم آمریکا رنگ می‌بازد. تیک تاک چینی باید در آمریکا ممنوع شود چون منافع ملی آمریکا بر همه چیز اولویت دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.