عموم برنامه‌های گفت‌وگومحوری که در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شوند حول محور موضوعات و مسائلی شکل می‌گیرند که جنبه عمومی و درعین‌حال وجه سرگرمی‌محور آن پررنگ باشد اما برخی از این برنامه‌ها حالت تخصصی پیدا کرده است و گفت‌وگوهایی که صورت می‌گیرد در این اتمسفر پیش می‌رود.

خونی تازه در رگ‌های زندگی عاریتی

آگاه: «سپنج» که روز بیستم اسفندماه همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۸ صبح آغاز شد، در پلتفرم فیلیمو منتشر شد و همچنان درحال انتشار است، یکی از نمونه‌های این برنامه‌هاست که تا به این لحظه با دیگر تاک‌شوها متفاوت است. برنامه‌ای گفت‌وگومحور کلاسیک با نامی جذاب و متفاوت که با شعار گذر از روزمرگی به گذرا بودن دنیا کنایه می‌زند و با رویکرد دعوت به تفکر تولید شده است.

علی درستکار در هر قسمت میزبان یکی از اهالی فرهنگ و هنر، فلسفه و عرفان می‌شود. «سپنج» به معنای عاریه کنایه‌ای به دنیای گذراست اما از پوچی نمی‌گوید، بلکه عمق حیات و زندگی را از زاویه‌ای جدید و تازه بررسی می‌کند که این خود اتفاقی نو در برنامه‌سازی برای شبکه نمایش خانگی است، چراکه روند گفت‌وگو و صحبت‌های مهمانان به قدری شیرین است که چاشنی سرگرمی را از برنامه حذف نکرده است. گفت‌وگوهایی که در هر قسمت شکل می‌گیرد، در حیطه گسترده فرهنگ قرار داشته است و درعین‌حال به تناسب مهمان به‌سمت دین، فلسفه و اخلاق نیز می‌رود. حیطه‌هایی سرشار از مضامین بکر و جذاب و نکات ظریف است که مخاطب علاقه‌مند به این حوزه را به سمت خود کشانده و تا دقایق پایانی هر قسمت او را با خود همراه می‌کند. در برنامه‌های گفت‌وگومحور، مجری نقشی کلیدی داشته و می‌تواند موفقیت یا شکست آن را یک‌تنه رقم بزند. درستکار از مجریان شاخص تلویزیون بود که اجرای آثاری چون خانه‌ای برای همه، پرتو، تهران۲۰، اول خط، سفر بخیر، این شب‌ها، دانه، سیم و زر، زمرد و... در کارنامه هنری خود دارد اما سال‌هاست که برنامه‌ای روی آنتن ندارد، او نه‌تنها مجری بادانشی است که قدر مصاحبت با مهمانان را دارد و با طرح پرسش‌هایی هدفمند، محصولی سودمند و جذاب را مقابل چشمان مخاطب قرار می‌دهد و با آرامشی دلنشین و به دور از چالش‌های متداول به گفت‌وگو با مهمانان می‌نشیند.

«سپنج» برخلاف سایر تاک‌شوها، دکور ساده و متفاوتی دارد که فضای اطراف آن کاملا تاریک بوده و مجری و مهمان در مرکز آن روی مبلی ساده نشسته‌اند. نقطه طلایی این بخش، حضور فرشی سه تکه با قدمتی نزدیک به ۲۰۰سال است و علی درستکار در هر قسمت به‌عنوان نمادی از تاریخ، فرهنگ و هنر این مملکت اشاره‌ای ظریف به آن و تاریخچه‌اش می‌کند و زینت‌بخش گفت‌وگوهایی از همین جنس شده است. این برنامه به تهیه‌کنندگی حسین ربانی، یکی از نخستین تجربه‌های برنامه‌سازی در زمینه اندیشه و معارف در شبکه نمایش خانگی است که تا به اینجا بازخوردهای بسیار خوبی هم ازسوی صاحب‌نظران و هم مخاطبان عام داشته است. حجت‌الاسلام برمایی نیز درباره این «سپنج»  گفته است: «سپنج برنامه‌ای فاخر و درعین‌حال پربیننده است که گرفتار بی‌معنایی نشده است.» این برنامه در شعار خود به موضوع روزمرگی‌ها پرداخته است و در همین مسیر مهمانان و موضوعات متفاوت در این زمینه را بررسی می‌کند که مردم در زندگی با آن درگیر هستند؛ بنابراین ساخت چنین برنامه‌هایی بسیار قابل تحسین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.