دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با دانشجویان شب‌ گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. نمایندگان تشکل‌ها در این دیدار سالانه فرصت پیدا می‌کنند تا نکات و دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل کشور ارائه دهند.

سه مطالبه مهم رهبری از دانشجویان

آگاه: انتقاد از برخی انتصابات دولت، احیای اصول برزمین‌مانده برای مشارکت حداکثری مردم در قانون اساسی، ضرورت بازنگری در سیاست‌های خصوصی‌سازی و قوانین اجرایی آن، برخورد با بلاگرها و سلبریتی‌های ترویج‌دهنده بی‌حجاب و جای خالی آموزش مدیریت خانواده در مفاد درسی از مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در دیدار سال گذشته ـ ۲۹فروردین سال گذشته ـ دانشجویان با معظم له بود.

بدون شک جنبش دانشجویی مطالبه‌گر است و می‌خواهد بدون لکنت زبان حرف‌ها و نقطه‌نظرات خود را بدون روتوش بیان کند؛ به همین جهت در آخرین دیدار، ایشان توصیه‌هایی به دانشجویان برای مطالباتی که پیگیری می‌کنند، داشتند و این سخنان نشان از اطلاع شخص اول مملکت نسبت‌به کنش و واکنش تشکل‌های دانشجویی است. براساس همین نگاه موشکافانه، قسمتی از بیانات رهبر انقلاب در دیدارهای دانشجویی به بیان توصیه‌ها و البته مطالبات رهبری از فرزندان خود اختصاص می‌یابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته‌ای در توصیه‌ای از دانشجویان خواسته بودند مطالبه آنها همراه با واقع‌بینی و ارائه راه‌حل باشد؛ در دیدارهای گذشته نیز توصیه‌های دیگر پیش روی جنبش دانشجویی قرار گرفت که در این نوشتار به اختصار به بیان سه مطالبه که در سال‌های ۱۴۰۱،۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ بیان شد، می‌پردازیم.

شتابزده عمل نکنید

«یکی از آفت‌ها شتاب‌زدگی است. شتاب‌زدگی نباید بشود. زبان دانشجو بلندگوی صرفا مشکلات نباشد. نمی‌گویم مشکلات را نگویید اما صرفا مشکلات را نگویید. در کشور نقاط روشن خوبی وجود دارد؛ دانشجو آنها را هم بگوید؛ آن را هم بگوید، این را هم بگوید؛ یعنی جوری نباشد که صرفا پخش‌کننده‌ این چیزها [و مشکلات] باشد. تندخویی نباشد. سطحی‌گری نباشد. مشکل محلی را ملی نکنند. مثلا گاهی اوقات می‌شود که در یک گوشه‌ی کشور یک حادثه‌ای پیش می‌آید، فلان تشکل دانشجویی بیایند این را به صورت یک مسئله‌ ملّی دربیاورند؛ این اشتباه است؛ این به ضرر کشور است.» (۱۴۰۲/۰۱/۲۹)

رهبر انقلاب دانشجویان را از شتابزدگی پرهیز می‌دهند اما درعین‌حال خواهان مطالبه‌گری دقیق و درست ازسوی فرزندان جوان خود در سنگر دانشگاه هستند. در این راستا می‌توان به توصیه ایشان در سال‌۱۴۰۱ اشاره کرد:

مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید کار جدّی بکنند

 [توصیه‌] بعد مطالبه‌گری؛ طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها می‌توانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و بجای دانشجویان است که می‌توانند این را بخواهند. (۱۴۰۱/۰۲/۰۸)
قطعا مطالبه‌گری زمان کلید می‌خورد که دانشجو و تشکل‌های دانشجویی ظهور و بروز فعال در صحنه داشته باشند و فقط فعالیت‌های خود را بسنده به نام یک تشکیلات نکنند و به‌عبارتی تماشاچی نباشند. این نکته‌ای بود که سه سال گذشته از سوی معظم بیان شد.
تشکّل‌ها نقش فعّال داشته باشند و تماشاچی نباشند

تشکّل‌ها نقش فعّال داشته باشند و تماشاچی نباشند. تشکل نباید بنشیند، در یک حادثه‌ای که پیشرفتی هست اظهار خوشحالی کند، در یک حادثه‌ای که مثلا پسرفتی هست احساس حزن و اندوه بکند؛ نه، باید فعال باشد، در هر دو جا باید فعال باشد؛ تماشاچی نباشد. (۱۴۰۰/۰۹/۱۶)
 مطالبه‌گری دانشجویان باید شتاب گیرد

زهرا فیروزی، فعال دانشجویی در گفتگو با «آگاه» درباره مطالب رهبر انقلاب از دانشجویان، گفت: جنبش دانشجویی باید بیدار و هوشیار و گوش‌به‌فرمان رهبر باشد. ما باید صحبت‌های ایشان را دنبال کنیم. به وقت آن اثرگذار باشیم و حرکت کنیم و جریان‌ساز باشیم.
وی با بیان اینکه در جریان دانشجویی برخی منفعلانه کار می‌کنند، خطاب به آنان، گفت: این افراد اگر تردید دارند باید به‌سمت حل کردن آن بروند، فرصتی برای نشستن نیست. اگر دید و چشم انداز ما بلند است باید بدانیم که دیگر فرصت برای نشستن نیست. باید مردم را همراه خود داشته باشیم، خواص جامعه می توانند این کار را انجام دهند قدرت دارند که جریان‌ساز باشند اما نمی‌توانند به‌تنهایی حرکت کنند. آنها قدرت‌شان در این است که مردم را با خود همراه کنند و به همراه مردم تغییر ایجاد کنند. این نقد به جنبش دانشجویی وارد است که بحث مطالبه‌گری از سوی آنها کم شده است و پیگیری نمی‌کند و به نتیجه نمی‌رسد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ممکن است در بعضی مواقع روی یک نقطه مهم متمرکز شوند اما آن را ادامه نمی‌دهد و مراحل را طی نمی‌کنند. یک وقت‌هایی هیجان‌زده عمل می‌کنند و ممکن است خطاهایی را مرتکب شوند. یک وقت‌، از آن طرف بام می‌افتند و منفعل عمل می‌کنند. فیروزی با تاکید براینکه رسالت اصلی جنبش دانشجویی مطالبه است، می‌گوید: اگر خطایی و معضلی در جامعه وجود دارد، باید شفاف بیان و از مسئولان پیگیری شود. باید راه‌حل داشته باشند. حتی باید آنقدر پیگیری وجود داشته باشد که بدنه اجرایی وادار شود که به‌سمت حل مسئله برود. خوشبختانه دولتی هم روی کار آمده که به‌دنبال کار و تلاش است.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی نباید چشم خود را بر معضلات ببندد، تاکید کرد: البته نباید در زمین دشمن هم بازی کنیم. باید بدانیم در چه زمانی چه واکنشی نشان دهیم اما انفعال هم نباید داشته باشیم و چشم هم نباید ببندیم بر بقیه. باید خودمان از مسئولان مطالبه بکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.