۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۳٬۱۰۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از مشاهده و ثبت تصویر گونه پلنگ ایرانی در یکی از زیستگاه‌های کوهستانی بخش زرین‌آباد از توابع شهرستان دهلران خبر داد.

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در شهرستان دهلران

آگاه: علیرضا محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: تصویر یک قلاده پلنگ در یکی از زیستگاه‌های کوهستانی بخش زرین‌آباد از توابع شهرستان دهلران ثبت شد.

وی افزود: مستندسازی حضور این گونه حمایت‌شده با نصب دوربین تله‌ای توسط محیط‌بان مهدی مامی و با همکاری و همراهی افراد بومی منطقه انجام گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با بیان اینکه امنیت زیستگاه و غذای موردنیاز، دو عامل مهم در حفظ گونه پلنگ در زیستگاه‌های استان است، افزود: گشت و کنترل در زیستگاه‌ها توسط یگان‌های حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها به‌صورت مداوم صورت می‌گیرد.

وی در پایان از همکاری و همراهی جامعه محلی خصوصا آقایان جواد میرزایی و هادی مرادی با ماموران یگان حفاظت محیط زیست و نصب دوربین‌های تله‌ای قدردانی کرد.

تولد اولین گوزن زرد مازندران در سال جدید

پارسال دستکم ۱۰گوساله به جمع گوزن زرد ایرانی پناهنگاه حیات وحش دشت ناز میاندرود اضافه شده بود و پیش‌بینی می‌شود امسال هم دستکم به همین تعداد اضافه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز میان‌دورود در سال جدید متولد شد.

عطاالله کاویان زمان تولد این گوساله را ۲۱فروردین اعلام کرد و افزود که اکنون تعداد گوزن زرد این پناهگاه به افزون بر ۷۰رأس رسیده است.

وی تاکید کرد: برنامه حفاظت برای حفظ گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به‌صورت شبانه‌روزی در منطقه انجام می‌شود.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که درحال‌حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال‌های سفید دارد. غذای اصلی این حیوان هم ذرت، جو و بلوط است.

آمار دقیقی از تعداد گوزن‌های زرد ایرانی وجود ندارد، اما تخمین ‌زده می‌شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰رأس باشد.

پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز، اولین مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد ایرانی در کشور با هدف افزایش جمعیت و حفظ و احیای این گونه باارزش، به وسعت ۵۵هکتار در شهرستان میاندرود واقع است.

در طول سال‌های متمادی مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک، دشت ناز، آزادی، باغ شادی، میانکتل، ارسنجان، دز و کرخه از جمله مناطقی هستند که گوزن زرد در آنها نگهداری می‌شود. علاوه‌بر این چهار مرکز خصوصی شامل مرکز نگهداری حیات‌وحش البرز، دهکده طبیعت باراجین، باغ‌وحش اراک و مرکز قرنطینه و بازپروری حیات‌وحش پردیسان هم محل نگهداری گوزن‌های زرد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.