۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۳٬۲۵۱

آگاه: تالاب هشیلان در منطقه شکار ممنوع کرمانشاه و مسیر شهرستان روانسر با مساحت دوهزار و ۳۲هکتار که خشک شده بود در پی بارندگی‌ هفته‌های اخیر جانی دوباره گرفته است.

احیای تالاب هشیلان می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، تغییرات اقلیمی (رطوبت و تعادل دما) و گردشگری استان کرمانشاه داشته باشد.تالاب هشیلان با ویژگی زیبا و بارز خود نه از رودخانه تغذیه می‌کند و نه در اقلیم سردسیر و پربارانی قرار دارد، بلکه تنها از چشمه آب کنار آن (چشمه سبزعلی) جان می‌گیرد. این زیست‌بوم کم‌نظیر که حدود ۱۱۰جزیره بزرگ و کوچک با مساحت تقریبی ۱۰۰مترمربع تا یک هکتار را در خود جای داده در ۲۶کیلومتری شمال‌غرب کرمانشاه در دهستان الهیارخانی و در دامنه کوه‌های خورین و ویس قرار دارد.هشیلان به معنی لانه مارهاست؛ در داخل و حاشیه تالاب علفزار مانند آن علاوه‌بر راسته جوندگان همچون خانواده موش‌ها انواع اردک، لاکپشت، گونه‌های مختلف پرندگان شکاری و قورباغه و پستاندارانی چون گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی نیز زیست می‌کنند.

در استانی مانند کرمانشاه که دارای اقلیم نیمه‌خشک و متوسط بارندگی حدود ۴۰۰میلی‌متر است، وجود تالاب هشیلان به‌عنوان مهم‌ترین تالاب استان، یکی از شاهکارهای طبیعت است.

تالاب هشیلان ضمن اینکه زیستگاهی مطلوب برای زمستان‌گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر است دارای کارکردهای مختلف زیست‌محیطی، زیباشناسی، اقتصادی، ذخیره آب برای روزهای خشک و گرم، زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر و بومی، ارزش تحقیقاتی و گردشگری و نظایر آن بوده و از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. این تالاب در ذخیره آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از خشکسالی و حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی نقش حیاتی دارد؛ بر همین اساس حفظ و نگهداری آن از اهمیت بالایی برخوردار است و این در حالی است که هشیلان روزهای تلخی را پشت سر گذاشته و طی سال‌های اخیر بارها دچار آتش‌سوزی و خشکی کامل شد.بارندگی‌های اخیر جانی دوباره به تالاب هشیلان داده و باعث تغییر اقلیم منطقه و سرزندگی طبیعت و مردمان کرمانشاه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.