افعی تهران یکی از آن پروژه‌های کنجکاوبرانگیزی بود که از دو سال پیش اخباری غیررسمی درباره ساخت آن به گوش می‌رسید.

آگاه: در پایان سال۱۴۰۲ این سریال از پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد و حالا به نیمه راه رسیده و تاکنون ۹قسمت از آن پخش شده است. داستان این سریال سه محور اصلی دارد که گاهی به‌صورت موازی و در برخی قسمت‌ها هم در تداخل با یکدیگر هستند. مشکلات یک کارگردان فیلم‌اولی برای ساخت اولین فیلمش را روایت می‌کند، قصه یک قاتل زنجیره‌ای که معلوم نیست واقعا دستگیر شده یا نه و مشکلات روحی و شخصی شخصیت اصلی سریال، محورهای داستان هستند. در کنار آن خرده‌روایت‌هایی هم وجود دارد که به جذابیت داستان کمک می‌کنند. بخشی از این داستان مربوط به مسائل شخصی و روحیِ شخصیت اصلی قصه یعنی آرمان بیانی است. نمونه‌هایی از پرداخت به مسائل روحیِ شخصیت‌ها را در آثار دیگر نیز مشاهده کرده‌ایم اما سامان مقدم در افعی تهران بسیار بی‌پرده‌تر و شفاف‌تر به این موضوعات پرداخته و سخن اصلی‌اش آن است که بیشتر این مشکلات و کمبودهای رفتاری، همه ریشه در کودکی دارند. آرمان بیانی، کارکتر اصلی این سریال منتقد فرهنگی است که پس از سال‌ها نقد و نویسندگی درحال ساخت اولین فیلمش است اما با روحی پر از زخم و آسیب، تروماهایی که ریشه در کودکی او دارند. در این مجموعه تلاش شده تا مخاطب به این باور برسد که هر انسانی در هر سن و جایگاهی باشد نیازمند آن است تا برای رفع مشکلات روحی خود به تراپیست یا همان مشاور مراجعه کند. در کنار اتاق مشاوره، بیننده همراه با ذهن آرمان، با فلاش‌بک‌ها مدام به گذشته او می‌رود تا با آسیب‌هایی که او در دوران کودکی متحمل شده، روبه‌رو شود. یکی از مسائلی که به‌صورت مستقیم در سریال افعی تهران به آن پرداخته شده، نقد به سیستم آموزشی در ایران است.

این مجموعه روش‌های مواجهه با بچه‌های طلاق، روش‌های نادرست تربیتی، مبالغ بالای خدمات آموزشی و تنبیه موجود در مدارس قدیم را به چالش کشیده و آنها را آسیب‌زننده به کودکان می‌داند. اما یکی از مسائلی که به‌صورت مستقیم و بی‌پرده در «افعی تهران» به آن پرداخته شد، تنبیه بدنی کودکان در سیستم آموزشی قدیم است که البته هنوز هم در برخی از مدارس دیده می‌شود. در قسمت هفتم این سریال، آرمان بیانی ناظم مدرسه خود را که حالا پیرمرد شده، به باد تحقیر و توهین می‌گیرد و حتی او را تنبیه می‌کند. این در واقع به‌نوعی تابوشکنی در برابر آن چیزی است که سال‌ها به‌عنوان احترام به مسئولان مدرسه در هر شرایطی، در مدارس به بچه‌ها آموزش داده می‌شد. سکانس برخورد آرمان با ناظمش در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و با نظرات مخالف و موافقی همراه بود. در همین خصوص پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران به‌دلیل توهین به مقام معلم تشکیل شده است. غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه‌ای از دادستان عمومی و انقلاب تهران خواست ضمن تشکیل پرونده قضایی جهت رسیدگی به تخلفات سازندگان و عوامل تولید سریال «افعی تهران»، چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر تولید و پخش مجموعه مذکور ازسوی ساترا به‌عنوان متولی قانونی موضوع نیز در دستورکار قرار گیرد. اما شاید از لحاظ بحث روایی و پردازش درام، این سکانس یکی از بخش‌هایی از سریال بود که به بیننده این موضوع را به‌درستی نشان می‌داد که یک انسان بالغ که در کودکی روحش آسیب‌دیده تا چه اندازه می‌تواند به زخم‌های کودکی‌اش برگردد و حتی در فکر انتقام باشد. نمونه این داستان به این صراحت و شفافیت در سینما و تلویزیون ایران دیده نشده بود و این خود برای مخاطب نیز غافلگیرکننده بود. در گذشته در بخش‌هایی از مجموعه «قصه‌های مجید» ساخته کیومرث پوراحمد شیوه تربیتی مدارس قدیم به نقد کشیده شده بود اما در همه نمونه‌های دیگر قضاوت برعهده مخاطب گذاشته شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.