۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۳٬۶۲۳

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه نسبت‌به مدت‌زمان مشابه سال قبل با ۵۶۰کیلومتر مربع افزایش به دوهزار کیلومتر مربع رسیده است، گفت: حجم آب دریاچه نیز با ۶۰۰میلیون مترمکعب افزایش نسبت‌به مدت زمان مشابه سال قبل، به ۲.۵میلیارد مترمکعب رسیده است.

افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵میلیارد مترمکعب

آگاه: محمدصادق معتمدیان در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه سال گذشته سال سختی را به‌دلیل کاهش بارندگی و گرمای زیاد گذراندیم و نگرانی‌های جدی در بین مردم نسبت‌به خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود آورده بود، گفت: خوشبختانه بارندگی‌های خوبی را طی دو سه ماه اخیر در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل سه استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان داشتیم. وی با بیان اینکه این وضعیت باعث افزایش تراز آب دریاچه ارومیه شد، افزود: تراز این دریاچه نسبت‌به مدت مشابه سال قبل منتهی به ۱۷اردیبهشت ۲۰سانتی‌متر افزایش یافته است. وی ادامه داد: حجم آب دریاچه نیز با ۶۰۰میلیون مترمکعب افزایش نسبت‌به مدت زمان مشابه سال قبل، به ۲.۵میلیارد مترمکعب رسیده است. 

معتمدیان با بیان اینکه ازلحاظ میزان بارش چندان اتفاق خارق‌العاده‌ای نیفتاده است، گفت: در سال۹۸ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۶۰میلی‌متر بارش داشتیم که اکنون به ۳۰۵ رسیده، در سال۹۸ نسبت‌به امسال ۵۱درصد افزایش بارندگی داشتیم. سال۹۹ تا ۱۴۰۲ دوره چهارساله خشکسالی داشتیم و بارندگی‌های امروز نسبت‌به سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه بارش در حوضه دریاچه ارومیه نسبت‌به میانگین بلندمدت یک درصد افزایش یافته است، افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۱۴۰هزار هکتار باغات اضافه شده، یعنی ۱.۵میلیارد مترمکعب آب مازاد به بخش کشاورزی در دورانی که شاهد کاهش حجم آب در دریاچه ارومیه بودیم، تحمیل کردیم. این غفلتی بوده که در دوره‌های گذشته شده است. معتمدیان با بیان اینکه ۹۰درصد آب تولیدی در حوضه آبریز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: رویکردی که ستاد احیای دریاچه ارومیه به ریاست دکتر محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری در دولت سیزدهم دارد، تمرکز بر مدیریت نرم‌افزاری یعنی تغییر الگوی کشت است. وی با بیان اینکه ۷۴هزار حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه (سه استان) حفر شده است، گفت: در همین دولت حدود چهارهزار چاه را توانستیم مسدود کنیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۶۰کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه لایروبی شده‌اند، افزود: این کار اثرات خوبی داشته است. در بحث تکمیل مدول سوم تصفیه‌خانه ارومیه که سال گذشته افتتاح شد، امسال ۴۰میلیون مترمکعب رهاسازی پساب فاضلاب ارومیه را به دریاچه ارومیه داشتیم. معتمدیان در پایان گفت: در روزهای گذشته، صف ۲۲کیلومتری خودروها تا دریاچه ارومیه داشتیم و ۷۰هزار تلفن‌همراه فعال بود یعنی جمعیت ۲۰۰هزار نفر ساعت‌ها در صف ترافیک بودند تا خود را به دریاچه ارومیه برسانند که نشان از وابستگی مردم به دریاچه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.