۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۳٬۶۳۹

حامد هاشمی

آگاه: دین مبین اسلام و کلام‌الله مجید برای مطالعه و کتاب‌خوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهمیت کتاب‌خوانی در اسلام به قدری است که معجزه پیامبراکرم(ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم و علم توأم شده است. اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند.

قران کریم در مورد (کتاب) معانی اصطلاحی مختلفی را اطلاق کرده است:

الف) کتب شرایع دین، ب) کتبی که اعمال بندگان را ثبت و ضبط می‌کند، و ج) کتبی که جزییات نظام هستی و حوادث واقعه را ثبت و ضبط می‌کند.

هم در قرآن و هم در روایات و گفتار بزرگان بر نقش سازنده کتاب و کتاب‌خوانی در رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسان‌ها با تاکید فراوان اشاره شده است. به‌طوری‌که، در یک تقسیم‌بندی جالب، جوامع بشری را به دو قسمت جوامع دارای کتاب و جوامع بدون کتاب تقسیم می‌کنند.

همچنین، قرآن و روایات، کتاب و کتاب‌خوانی را وسیله‌ای برای حفظ و سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسل‌های آینده دانسته بر تاثیرات معنوی و اخروی مطالعه و به میراث گذاشتن دانش برای آیندگان اشارات فراوان می‌کند.

قران کریم، به‌سبب اینکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پدیده‌های جهان هستی اهمیت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دین و دانش هم فضیلت و اعتبار خاصی قائل شده و ویژگی مهم علم و دانش را، دوام و ماندگاری منافع آن هم در این دنیا و هم در آخرت برای افراد دانسته است؛ به‌طوری‌که، در روایات و احادیث هم عالمان بر عابدان برتری دارند؛ چون منافع عبادت فقط شامل شخص عابد است ولی منافع علم هم شامل عالم و هم شامل سایر افراد می‌شود. در قرآن و اسلام، کتاب و کتاب‌خوانی از جایگاهی بس عظیم برخوردار است. بررسی آماری محتوایی کلام‌الله مجید نشان داد که واژه کتاب به اشکال مختلف ۲۵۵بار، واژه علم ۵۸۲بار، واژه قلم دوبار، و واژه اقرا سه‌بار در قرآن تکرار شده است. در نتیجه مطالعه و کتاب‌خوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض بسیار موکد در دین مبین اسلام، قرآن‌کریم و احادیث و گفتار بزرگان دانش است. به همین سبب توجه به بسترسازی‌های لازم و ایجاد مراکز کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه از راه‌های مختلف لازم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.