دانایی مقدمه توانایی است و یکی از مهم‌ترین وجوه دانایی، مطالعه کتب سودمند، مفید و تحول‌آفرین است.

آگاه: همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین دوره از نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب تهران، مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای فرهنگ‌سازی و توجه بیشتر به کتاب و کتاب‌خوانی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، گفت: «این رقم حدود یک درصد از بودجه سازمان‌ها و نهادهای دولتی را شامل می‌شود. در برنامه هفتم توسعه هم تلاش کردیم سهم قابل‌توجهی را به بحث کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص دهیم.» از آنجایی که دانستن مقدمه و محور ساختن است باید به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت داد. آن چیزی که بسیار اهمیت دارد کتاب است و بدون کتاب، دانایی و سازندگی اتفاق نمی‌افتد.

در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه نباید به خدمات ارائه‌شده راضی شویم چرا که باید نسبت به بسط و گسترش نمایشگاه‌های استانی کتاب اهتمام بیشتری صورت گیرد. نمایشگاه کتاب یک سفره رنگین و متنوع فرهنگی و معنوی است که موجب تشویق مردم به مطالعه و انس گرفتن با کتاب می‌شود. امروز افرادی هستند که مراجعات بسیاری به کتابخانه‌های عمومی و همچنین کتابخانه‌های مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد دارند، چنین اعتباراتی به نوعی موجب ترویج بیش از پیشِ کتاب و کتاب‌خوانی میان نوجوانان و جوانانی می‌شود که به این حوزه علاقه‌مند هستند و تشویقی برای افرادی است که از این عرصه فاصله گرفتند اما نکته اینجاست که باید دید این بودجه چگونه تخصیص می‌یابد. حمایت دولت از مطالعه، تحقیق و ترویج کتاب و ‏کتاب‌خوانی، باید ملموس باشد و باید اهالی کتاب، اندیشه و قلم در صحنه‌ها و عرصه‌های عمومی ‏کشور، دیده شوند.‏ ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند همت و تلاش جمیع مسئولان فرهنگی و سیاسی دارد و متولیان این حوزه باید در این زمینه به‌خوبی همکاری کنند. بودجه‌ای که قرار است افزایش پیدا کند باید به‌گونه‌ای باشد که ضعف‌ها و کاستی‌های موجود را جبران کند. کتابخانه‌های عمومی به‌نوعی پاتوق‌های فرهنگی محسوب می‌شوند که با ایجاد برنامه‌های متنوع فرهنگی در این نهادها نسل جدید را به کتاب‌خوانی دعوت کرد.

همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگی است که اگر توجه بیشتری به این مجموعه شود، پیشرفت و توسعه جامعه را به همراه خواهد داشت. رسیدن به مدارج علمی بالا در جامعه اسلامی، نیازمند بالابردن سطح مطالعه و فرهنگ است و آسیب‌های اجتماعی با افزایش سطح آگاهی کاهش می‌یابد اما به‌دلیل بالا بودن قیمت کتاب‌ها بسیاری از افراد از خریدن کتاب صرف‌نظر می‌کنند؛ بنابراین اگر بخشی از این بودجه به ناشران تخصیص داده شود تا اندکی از مبلغ کتاب‌ها کاسته شود یا بن‌های تخفیف خرید کتاب تنها به زمان برگزاری نمایشگاه ختم نشود، شاید شاهد افزایش سرانه مطالعه به‌ویژه در میان جوانان باشیم، چراکه هزینه در بحث فرهنگ و به‌ویژه کتاب سرمایه‌گذاری سودمند برای تقویت جامعه است. جامعه‌ای موفق است که کتاب و کتاب‌خوانی از سنین کودکی و مطالعه دقیق از منابع صحیح، محور دانش و آگاهی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.