مردم ایران اسلامی روز گذشته با حضور در پای صندوق‌های رأی در ۲۲حوزه انتخابیه، شامل تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، سرنوشت ۴۵کرسی باقی‌مانده قوه مقننه را تعیین کردند.

آغاز فصل همدلی در پساانتخابات

آگاه: حالا ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم به پایان رسیده و فصل همدلی و اتحاد برای ساختن ایرانی آبادتر و رفع مسائل و مشکلات مردم و کشور فرارسیده است؛ تا روزهای گذشته، هر سخنی از اختلاف و تفرق، شنیدنی و مسموع بود و شاید خاصیت انتخابات و رقابت نیز تا حدی از این اختلاف و تفرق را اقتضا می‌کرد اما زین پس دیگر وقت وفاق و یکرنگی برای ایران و مردم است؛ دیگر بازار افشاگری و تخریب و هجمه، بازار مکاره است؛ فردی که زین ‌پس همت خود را معطوف به زدن رقیب کند، نشان می‌دهد که تشنه قدرت است، نه شیفته خدمت.

یکی از حربه‌ها و ترفندهای شیاطین و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ایجاد تفرقه و دوقطبی در جامعه ما و میان مردم ماست؛ دشمنان به‌درستی متوجه شده‌اند که رمز پیروزی‌ها و عبور از بحران‌ها در تمام طول این ۴۵سال از عمر نظام، اتحاد و پیوستگی و یگانگی مردم و تبعیت آنها از ولی‌امر است؛ دشمنان سال‌هاست درصدند با ابزارهای ریز و درشت جنگ نرم و جنگ ترکیبی و اختاپوس رسانه‌ای در تصاحب خود، این اتحاد و یگانگی مردم ایران اسلامی را مخدوش سازند؛ حربه و ترفندی که در مقاطع مختلف به‌ویژه در ایام انتخابات، ظهور و بروز می‌یابد.

هوشیار کردن مردم و مسئولان در باب توطئه دشمن برای دوقطبی‌سازی جامعه یکی از تاکیدات همیشگی رهبر انقلاب در بزنگاه‌های مختلف است؛ معظم‌له در اول فروردین ۱۴۰۰ در سخنرانی نوروزی‌شان فرمودند: ملت عزیزمان انتخابات را نماد وحدت ملی قرار بدهند، نماد دودستگی و نماد تفرقه قرار ندهند، نماد دوقطبی‌گری قرار ندهند؛ این تقسیم‌های غلط «چپ» و «راست» و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده کشور است، آنچه مهم است آینده نسل ماست، آنچه مهم است نظام باعزت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است، اینها را بایستی در نظر بگیرند و به معنای واقعی کلمه در کنار هم باشند. البته سلیقه‌ها مختلف است؛ اختلاف سلیقه هست، اختلاف بینش سیاسی هست، اختلاف قومیت‌ها هست، اختلاف مذاهب هست؛ اینها هیچ اشکالی ندارد؛ هم قبلا بوده، هم حالا هست، هم بعدها خواهد بود؛ اینها اشکالی ندارد لکن اینها باید وحدت ملی را به هم نزند، یعنی آحاد ملت را در مقابل هم قرار ندهد، کشور را دوقطبی نکند.

البته مخاطبِ بیانات و فرمایشات رهبر انقلاب ناظر بر پرهیز و احتراز از گرفتار شدن در دوقطبی‌سازی‌های کاذب دشمنان، صرفا مردم نیستند، بلکه مسئولان و کارگزاران نظام نیز در این عرصه واجد تکالیفی هستند که تخطی آنها از تکالیف مزبور، به‌مثابه تکمیل پازل دشمنان است؛ رهبری در خرداد سال گذشته در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفتند: دسته‌بندی‌ها هست؛ در مجلس هم هست؛ هم در مجلس شما هست، هم در مجالس قبلی بوده. چاره‌ای هم نیست؛ بالاخره سلایق، مختلف است دیگر؛ یک دسته یک‌جور فکر می‌کنند راجع به مسائل، یک دسته یک‌جور دیگر. این دسته‌بندی‌ها که ناگزیر هم هست تا یک حدودی، اینها در قانونگذاری اثر نگذارد. اینکه می‌گویند دوقطبی دوقطبی، معنای دوقطبی همین است؛ معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست؛ خب اختلاف سلیقه همیشه هست، همیشه بوده. معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دسته‌بندی فکر می‌کنیم؛ دسته ما این‌جوری می‌خواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمی‌کند؛] معنای دوقطبی این است.

علاوه‌بر پرهیز و اجتناب از دوقطبی‌گری و تفرقه، کنشگران سیاسی و نمایندگان راه‌یافته به مجلس دوازدهم باید واجد ویژگی‌های دیگری نیز باشند؛ «مردمی بودن» یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک نماینده انقلابی و تراز است که بارها ازسوی رهبر انقلاب موردتاکید قرار گرفته است. ایشان در همین رابطه در دیدار نمایندگان مجلس در خرداد ۱۴۰۱ گفتند: یک شاخص نماینده انقلابی مردمی بودن است؛ مردمی بودن یعنی چه؟ مردمی‌بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست‌کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن‌کردن ذهن مردم داشتن. اینکه ما برویم در یک جمعی از مردم، یک داعیه‌ای دارند، یک خواسته‌ای دارند، حرف‌شان را بشنویم و بعد هم بگوییم «بله، صددرصد حق با شماست و این کسانی که گوش نمی‌کنند، عمل نمی‌کنند، چنین و چنان هستند»، نه، کافی نیست؛ یک وقت‌هایی هست یک گره در ذهن مردم هست، شماها باید این گره را باز کنید؛ این «جهاد تبیین» که ما عرض کردیم، شامل این موارد می‌شود. مشکلاتی وجود دارد؛ فرض کنید فلان قشر یک مطالبه‌ای دارد، خب شما نماینده مجلس‌اید، از مصرف کشور و درآمد کشور مطلع‌اید، می‌دانید که این عملی نیست؛ وقتی می‌دانید عملی نیست، منتظر نمانید که مثلا فلان نماینده اجرایی یا قضایی بیاید بگوید نمی‌توانیم؛ نه، شما بگویید نمی‌شود؛ یعنی هم گوش برای شنیدن حرف مردم، هم زبان برای روشن‌کردن ذهن مردم داشته باشید. ممکن است در آن جمعی که مقابل شما هستند، دو نفر، سه نفر، ۱۰نفر جماعتی هم بگویند «برو بابا، این هم کاری نکرد» بگویند؛ شماها بایست به وظیفه خودتان عمل کنید. مردمی‌بودن یعنی این؛ اینکه می‌گوییم مردمی، مردمی، فقط این نیست که ما مثلا فرض کنید که همین‌طور مدام شعار طرفداری از مردم بدهیم؛ نه، باید به مردم کمک کنیم؛ «کمک»، هم شنیدن حرف آنهاست، هم اجراکردن خواسته‌ آنهاست در صورت امکان، هم روشن‌کردن ذهن آنهاست در صورت وجود اشکال و عدم امکان‌.»

«ضد فسادبودن» نیز از دیگر شاخصه‌های یک نماینده تراز است؛ رهبر انقلاب در همین رابطه می‌فرمایند: «نماینده انقلابی باید ضد فساد باشد و با فساد مالی و اقتصادی به‌شدت و به‌جد، از بُن دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند.»

نماینده در تراز انقلاب اسلامی، فردی ساده‌زیست و به دور از تجملات است؛ رهبری انقلاب که خودشان در ساده‌زیستی سرآمد همگان هستند، می‌فرمایند: «یک شاخص نماینده انقلابی، ساده‌زیستی است؛ اسیر تجملات و اعیان‌منشی و امثال اینها نشدن؛ شما قبل از اینکه بیایید در مجلس، یک‌جور زندگی‌ای داشتید؛ حالا که آمدید مجلس، نباید فکر کنید که دیگر حالا ما نماینده‌ایم، مثلا باید این‌جوری زندگی کنیم؛ نخیر؛ ساده‌زیست، همان زندگی معمولی‌ای که داشتید، همان را ادامه بدهید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.