۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴٬۸۰۴

انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله اول به نتیجه نرسید و به راند دوم کشیده شد. برخی از تحلیلگران پس از اعلام نتایج به واکاوی حضور ۴۰درصدی مردم پرداختند و گفتند: باید عدم حضور جوانان را در پای صندوق‌های رأی جدی گرفت. طبیعتا در دور دوم که جمعه آینده برگزار می‌شود نمی‌توان به‌سرعت برنامه جدیدی را روی میز گذاشت اما حداقل می‌توان در اتاق‌های فکر برای آن برنامه‌ریزی کرد، هرچند دیر است اما نباید منفعل ظاهر شد، به‌خصوص که دشمن با تمام قوا ظاهر می‌شود تا ناامیدی را در بین مردم و به‌ویژه جوانان تزریق کند و در این فضا خواص نقش مهمی برعهده دارند.

جای خالی ترویج امید در بزنگاه‌های سیاسی

آگاه: باید در جامعه ترویج ایمان و امید کرد، این مطالبه رهبر انقلاب هم است. ایشان سال گذشته و در سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت روح‌الله به دو کلیدواژه مهم و اساسی اشاره کردند و دلسوزان انقلاب را مامور کردند که برای «ایمان» و «امید» در جامعه کار کنند. اکنون که در بزنگاه حساس همانند انتخابات هستیم و در آخر هفته نیز مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود باید بپذیریم برای ترویج امید در جامعه آنطور که باید و شاید کار نشد و همین کم‌کاری و ضعف باعث عدم حضور بخشی از مردم در پای صندوق‌های رأی بود.
با این اوصاف، برای ترویج امید در کفِ جامعه ایران باید چه کرد و چه نسخه‌ای قابل تجویز است؟ عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال می‌گوید: متاسفانه ما در زمینه روایت‌ها، سرمایه‌گذاری جدی نداشتیم، یعنی ما حتما باید روایت‌های جدید به جامعه ارائه دهیم، با تحقیق و پژوهش، مطالب را عرضه کنیم، اما متاسفانه ما در این مسیر، نیاز به سرمایه‌گذاری را فراموش کردیم. امکان ندارد بدون سرمایه‌گذاری، بتوانیم نوآوری داشته باشیم. وی با بیان اینکه ما تصور می‌کنیم چون جامعه ما در یک مقطعی با اصالت‌ها پیوند عمیق خورده است، فکر می‌کنیم این اصالت‌ها همچنان باقی خواهند ماند و به نسل جدید منتقل خواهد شند، اظهار کرد: این ممکن نیست و حتما برای اینکه پیوند جامعه را با حقایق حفظ کنیم، باید در مسیر تعمیق، حرکت کنیم تا نسل آینده دچار فراموشی یا دور افتادن از حرکت‌هایی که صورت گرفته نشود.
تحلیلگر مسائل سیاسی رشد فکر جامعه را تجویز نسخه‌ای برای ایجاد امید در جامعه دانست و تاکید کرد: جامعه‌ای که تشخیص درست از ظرفیت ایران هم در صحنه داخلی و هم در صحنه بین‌المللی داشته باشد، طبیعتا بردباری و مقاومت آن در برابر مسائل خیلی بیشتر می‌شود. یعنی باید یک کلاننگری نسبت‌به مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند. بسیاری از افرادی که امروز دچار نابودی می‌شوند، متاثر از مسائلی هستند که اثر منفی دارند. زیرا ممکن نیست بدون روشن‌بینی نسبت‌به آینده، بتوانیم امید ایجاد کنیم. عباس سلیمی‌نمین گفت: حتما باید یک کلان‌نگری شکل دهیم و این کلان‌نگری ممکن نخواهد بود، مگر آنکه اطلاعات سیاسی جامعه افزایش پیدا کند و بتواند فراتر از مسائل روزمره را نظاره‌گر باشد.

جهاد تبیین، راهکاری برای ترویج امید است
از سوی دیگر، «جهاد تبیین» که یکی دیگر از مطالبات رهبر انقلاب از خواص بود هم به‌کندی پیش می‌رود. نمی‌خواهیم بگوییم حرکتی انجام نشده است اما تحرکات صورت‌گرفته قابل دفاع نیستند و باید به آن سرعت داد؛ قطعا با جهاد تبیین می‌توان پاسخ بسیاری از شبهات مردم را داد.
آیت‌الله محمود رجبی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) بر این باور است: اولین قدم برای ترویج امید، همان راهکاری است که معظم له از چند سال پیش تاکنون بر آن تاکید دارند یعنی با جهاد تبیین باید در برابر تهاجمات فرهنگی و فکری دشمنان نهایت تلاش را برای پاسخگویی و مقابله با این تهاجمات که امید و ایمان مردم را نشانه گرفته‌اند، داشته باشیم. نخبگان ما وظیفه دارند که تهاجمات و شبهات دشمنان را رصد کنند و با بیان متقن و مستحکم، این شبهات را پاسخ دهند، این جنگ فکری و شناختی را برای جوانان ما و نسل کنونی و آینده ما تبیین کنند که هم متوجه شوند این توطئه دشمن است و هم پاسخ آن را دریافت کنند. وی می‌گوید: «جوانان ما باید این را به‌خوبی درک کنند و بدانند که دشمنان اصلی ما استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل است و ما باید در برابر آنها وحدت و یکپارچگی را در جامعه تقویت کنیم که این، موجب امید می‌شود.»
آنچه مشخص است، اگر مطالبات رهبر انقلاب به‌صورت جدی دنبال و پیگیری شود هم مسئولان ذی‌ربط می‌توانند عملکرد خوبی از خود ارائه دهند و هم توده مردم با رضایتی که پیدا خواهند کرد، مشارکت حداکثری در بزنگاه‌های سیاسی خواهند داشت. این حاکی از آن است که خواص و مسئولان کوتاهی می‌کنند و باید در عمل مطالبات معظم‌له را در دستورکار قرار دهند، کما اینکه رییس‌جمهوری شهید با قوت این کار را انجام می‌داد.
انتخابات جمعه پیش رو برگزار و منتخب مردم مشخص می‌شود، انتظار می‌رود در دوره جدید هم مسئولان دولتی برای امیدآفرینی مردم اقدامات مهمی را انجام دهند. مردم ما پای انقلاب ایستاده‌اند و هیچگاه پالس مثبت به دشمن و معاندان نشان نمی‌دهند اما از آنها در عمل کار و تلاش می‌خواهند. این گوی و این میدان!
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.