روز گذشته صادق زیباکلام روانه زندان شد. به موجب خبر منتشره، نامبرده دارای پرونده‌های قضایی متعددی است که موجب محکومیت این فرد شده است؛ ازجمله سه پرونده‌ای که احکام آنها قطعی و لازم‌الاجرا شده است. آنطور که برخی رسانه‌ها دیروز خبر دادند، صادق زیباکلام، صبح دیروز در مسیر نمایشگاه کتاب برای رونمایی از جدیدترین کتاب خود به نام «چرا شما را نمی‌گیرن؟»، دستگیر شد. اما این ادعا ازسوی مدیرعامل خبرگزاری میزان رد شد. در توییت مدیرعامل خبرگزاری میزان آمده بود: اینکه گفته شده آقای زیباکلام در راه نمایشگاه کتاب تهران بازداشت شده، صحت ندارد.

چرا شما را دیر گرفتند؟

آگاه: زیباکلام در سال‌های اخیر اقدام به طرح مطالب خلاف‌واقع در رسانه‌ها کرده و مطالب بدون ادعا و سند متعددی را در فضای مجازی منتشر کرده است که در پی آن چندین پرونده‌ قضایی برای وی تشکیل شده که برخی از آنها دیروز باقطعیت به مرحله اجرا رسید. نامبرده با رأی صادره ازسوی دادگاه بابت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۸ماه حبس و دوسال محرومیت فعالیت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فضای مجازی محکوم شده بود که این حکم قطعی شده است. پرونده دوم این فرد که حکم آن نیز قطعی شده است، مربوط به فعالیت تبلیغی علیه نظام درخصوص انتشار مطالب غیرمستند و غیرواقعی است. وی در این پرونده به یک سال حبس محکوم شده است. یکی دیگر از پرونده‌های قضایی زیباکلام که حکم آن قطعی و لازم‌‎الاجرا است، نیز مربوط به نشر مطالب خلاف‌واقع است که وی در این پرونده به ۶ماه حبس محکوم شده بود که پس از فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور، این حکم مورد ابرام قرار گرفته است. هر سه محکومیت صادق زیباکلام قطعی و لازم‌الاجرا هستند که این احکام امروز اجرا شد و این فرد برای اجرای احکام صادره وارد زندان شد.

اما فارغ از مصادیق جرائم صادق زیباکلام؛ نامبرده در سال‌های اخیر اظهارات و موضع‌گیری‌های شاذ و عجیب و غریبی داشته است؛ وی در چهاردهم دی‌ماه سال گذشته درست در فردای حادثه تروریستی کرمان که به شهادت بیش از ۱۰۰نفر از هموطنان‌مان انجامید در گفت‌وگو با رسانه ضدایرانی «صدای آمریکا» گفت: «همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عملیات تروریستی کرمان، بعید است کار اسرائیل باشد، اسرائیل نمی‌آید افرادی را که هیچ گناهی ندارند و فقط در آن مکان حضور داشتند از بین ببرد!» زیباکلام این سخنان را در شرایطی بیان کرد که در آن مقطع زمانی، صهیونیست‌ها طی چهارماه بیش از ۲۰هزار فلسطینی را در باریکه غزه به شهادت رسانده بودند و اغلب این شهدا از زنان و کودکان بودند. 

زیباکلام همچنین در میانه تهاجم وحشیانه و نسل‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی در غزه، در موضع‌گیری‌ای تأسف‌بار اعلام کرد: اسرائیل یک دور گوش ایران را درست و حسابی خواهد پیچاند! البته نامبرده پس از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» در اردیبهشت سال جاری، مجبور شد آن غلط‌گوییِ چندماه پیش خود را اصلاح کند و لب به تحسین اقتدار نظامی ایران بگشاید. 

اما حمایت‌های جاهلانه زیباکلام از رژیم متوحش و کودک‌کش صهیونیستی تنها به هفت‌ماه اخیر که صهیونیست‌ها ماشین کشتار و نسل‌کشی خود را در غزه شتاب داده‌اند، منحصر نمی‌شود. وی پیش‌تر نیز بارها جهت‌گیری‌هایی به نفع رژیم غاصب داشته است؛ ازجمله اینکه در سال۹۸ درحالی‌که عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران را یدک می‌کشید، در توییتی تعجب‌آور نوشت: «پوشش خبری رسانه‌های حکومتی ایران از تلفات انسانی در غزه و اسرائیل به نحوی باورنکردنی یک‌سویه و جانبدارانه است. تلفات اسراییلی‌ها را معدوم شدن صهیونیست‌های جنایتکار عنوان می‌کنند و از فلسطینی‌ها به‌عنوان شهدای بی‌دفاع مظلوم نام می‌برند. درحالی‌که هر دو قربانیان بی‌گناه خشونت هستند.» 

همین توییت زیباکلام به‌روشنی عمق کج‌فهمی و بی‌سوادی او را در قضیه اشغال فلسطین نشان داد؛ زیباکلام در شرایطی برای صهیونیست‌های شهرک‌نشین دلسوزی می‌کند که آنها همگی «عناصر داوطلب» یا «volunteer» هستند؛ به این معنا که از روی آگاهی و شناخت، انتخاب کرده‌اند که پیاده‌نظام‌های انسان‌زدایی از فلسطینیان و جنایات نیروهای نظامی صهیونیستی علیه مردم فلسطین باشند.

 «محمدجواد ظریف» وزیر سابق امورخارجه و استاد حقوق و روابط بین‌الملل چندی پیش در نشست «مسئله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل با تاکید بر تحولات اخیر» در همین زمینه گفت: نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند. تصور کنید عراقی‌ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند، افرادی را ساکن می‌کردند. آیا ما باید حقوق آنها را رعایت می‌کردیم؟ اینها ابزار اِشغال‌اند.»

البته در همان مقطع زمانی در سال۹۸، وقتی زیباکلام مدعی شد که شهرک‌نشینان صهیونیستی نیز قربانی خشونت هستند، یک فعال دانشجویی در جواب او نوشت: «اگر من زدم توی گوشت، صورتتو اونور می‌کنی و می‌گی یکی دیگه هم بزن؟ یا از خودت غیرت و شرف نشون می‌دی و دفاع می‌کنی؟ اگر دفاع کنی و در راه دفاع از خودت کشته بشی یا منو بکشی، هر دومون به یک اندازه مذموم یا ممدوح هستیم؟ واقعا شما استاد دانشگاه تهران هستید؟ واقعا شما نویسنده‌اید؟ وای!»

اما سخنان و موضع‌گیری‌های عجیب و نادرست زیباکلام فقط منحصر به قضیه فلسطین و غدّه سرطانی اسرائیل نمی‌شود؛ نامبرده طی سال‌های اخیر سعی فراوانی داشته که به‌جای تمرکز بر مباحث آکادمیک و تخصصی، معطوف بر جوّ غالب در فضای مجازی شود و در این عرصه، تا جایی که توانسته به‌سمت ضدانقلاب و معاندین غش کرده و در موارد بسیاری برای آنها خوراک خبری و تحلیلی درست کرده است.

در آذرماه سال۱۴۰۱، زیباکلام طی پیامی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، مدعی کشته شدن ۴۰۰نفر در جریان وقایع ایران (اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱) شد. پس از این ادعای دروغ زیباکلام، رسانه‌های ضدانقلاب شروع به موج‌سواری کردند و اعلام داشتند که یک استاد دانشگاه در ایران به کشته شدن ۴۰۰نفر در اعتراضات معترف است؛ اما پس از آنکه دادستانی تهران زیباکلام را احضار کرد تا برای ادعای خود سند و مدرک ارائه دهد، زیباکلام به همان دروغ‌ها و اباطیل رسانه‌های ضدانقلاب متوسل شد و در آخر، بابت دروغ‌پراکنی خود مجبور به عذرخواهی شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.