۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۳٬۷۱۱

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز رسمی تزریق واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در هفت استان کشور از روز یکشنبه ۲۳اردیبهشت خبر داد و گفت: این واکسن‌ها در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام برای کودکان تزریق می‌شود.

آگاه: حسین فرشیدی افزود: واکسن پنوموکوک می‌تواند منافع اقتصادی زیادی برای کشور داشته باشد. تزریق واکسن روتاویروس سالانه از بستری بیش از ۵۰هزار کودک ناشی از عفونت‌های باکتریایی این بیماری جلوگیری می‌کند. همچنین این واکسن هزار و ۲۰۰مرگ را کاهش می‌دهد، زیرا روتاویروس شایع‌ترین عامل اسهال منجر به بستری کودکان زیر یک‌سال است و ۵۰درصد بستری را تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به تامین واکسن روتاویروس از خارج، بر توان ایران در زمینه تولید داخلی این واکسن تاکید کرد و گفت: واکسن پنوموکوک نیز ارزش اقتصادی زیادی در حوزه سلامت دارد، و عمده کشورها از جمله کشورهای همسایه اقدام به تزریق آن می‌کنند. به گفته فرشیدی، سال گذشته این واکسن‌ها به‌صورت آزمایشی در استان‌های جنوبی برای کودکان تزریق شد و تا قبل از تابستان امسال همه شهرها درگیر این واکسیناسیون می‌شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: واکسن تزریقی پنوموکوک در یک نوبت در سنین ۲ و ۴ماهگی و ۱۲سال و واکسن خوراکی روتاویروس در سه نوبت سنین ۲، ۴ و ۶سالگی تزریق می‌شود. امروزه ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که تا قبل از سال ۲۰۰۰میلادی موفق به حذف کزاز در نوزادان شد و سالانه از مرگ ۷۵۰هزار مرگ نوزاد جلوگیری کرد. فرشیدی با بیان اینکه سرخک و سرخجه نیز در مرحله حذف قرار دارند، گفت: ایران با پوشش ۹۵درصد واکسیناسیون الگوی خوب در میان کشورهاست و در بیماری کرونا نیز با تامین واکسن با رکورد ۹میلیون تزریق در یک روز داشتیم. معاون بهداشت بر مشارکت مردم در امر پوشش واکسیناسیون به‌ویژه کرونا، تاکید و از سازمان جهانی بهداشت بر تامین واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک قدردانی کرد. فرشیدی افزود: ایران جز سه کشور پیشرو منطقه در دستیابی به هدف حذف سرخک و سرخجه بوده و در سالیان گذشته بیش از ۱۵۰هزار نفر به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند. وی تاکید کرد: برنامه توسعه ایمن‌سازی و واکسیناسیون در ایران به ۴۰سالگی رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.