۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۳٬۷۳۶

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. پس اگر بخواهیم بگویم انیمیشن ایران در سال۱۴۰۳ چگونه خواهد بود، باید ابتدا نیم‌نگاهی به جشنواره سال قبل انداخت. سال گذشته چهار انیمیشن ایرانی در جشنواره فجر به نمایش گذاشته شد. چهار اثر از چهار استودیوی متفاوت که هر کدام باتوجه‌به برنامه‌هایی که ارائه داده‌اند، نشان‌دهنده آن هستند که آمده‌اند تا حداقل سالی یک عدد انیمیشن تولید کنند.

آگاه: برنامه این استودیوها و همچنین صحبت‌های انجام‌شده در محافل سینمایی همگی حاکی از آن است که سال‌۱۴۰۳ احتمالا سال جهش انیمیشن ایران باشد. البته باید گفت این امر از احتمالا باید به قطعا برسد زیرا بازار انیمیشن در ایران نشان می‌دهد که اگر به خود نجنبیم، به‌طور یقین بازار دیگر طالب محتوای داخلی نخواهد بود.

این را ما نمی‌گویم، آمار و ارقام اینگونه می‌گویند. همین‌الان نیز میزان تماشای محتواهای خارجی بیشتر از محتواهای داخلی است. پلتفرم‌ها در حال دوبله و ترجمه آثار انیمیشنی و انیمه‌ای هستند، آن هم با سرعت بسیار بالا. حجم تولیدات کمیک و مانگای ترجمه شده نیز بسیار بیشتر شده است. به‌طوری‌که در همین نمایشگاه کتاب سال۱۴۰۳، بیشتر از ۱۰ناشر حضور دارند که کمیک استریپ‌های خارجی را ترجمه‌شده در اختیار مخاطب می‌گذارند. با این اوصاف و این حجم از تنوع محصولات خارجی اگر تولیدکنندگان ایرانی بخواهند سهمی در بازار داخلی داشته باشند، باید کار بیشتری تولید کنند. کار بیشتر یعنی ایجاد استودیوهای انیمیشن‌سازی بیشتر؛ استودیوی بیشتر یعنی فراهم‌کردن سرمایه بیشتر برای ساخت آثار جذاب؛ و در نهایت ساخت اثر جذاب نیز به جذب مخاطب ختم خواهد شد.

یعنی اگر در جشنواره فجر سال گذشته چهار اثر انیمیشنی داشتیم و در کنارش جایزه بهترین انیمیشن وجود نداشت. امثال باید حداقل پنج انیمیشن داشته باشیم تا برگزارکنندگان جشنواره را مجاب کند که جایزه بهترین انیمیشن سال را نیز در میان سیمرغ‌ها بگنجانند. همه اینها نیز زمانی رخ می‌دهد که تولید رخ دهد. تولید نیز زمانی رخ خواهد داد که افراد متخصص در استودیوها به کار برده شوند.

منظور از افراد متخصص در همه مشاغل مرتبط با انیمیشن‌سازی است. از نویسنده‌های حرفه‌ای بگیرید که مهم‌ترین رکن اقتصاد انیمیشنی هستند تا کارگردان‌ها و انیماتورهایی که توانایی ساخت اثر جذاب داشته باشند. البته باید نگاهی نیز به پدیده مهاجرت افراد متخصص داشت. بیشتر افراد متخصص در انیمیشن، امروزه با درآمدهای دلاری برای کشورهای خارجی کار می‌کنند.

درآمدی که قطعا تولیدکننده داخلی نمی‌تواند آن را پرداخت کند. اما اگر داستان و قصه جذاب به‌اضافه تضمین کاری برای این افراد وجود داشته باشد، خواهیم دید که بسیاری از آنها حاضر به کار در استودیوهای ایرانی می‌شوند. اما مسئله این است که کمی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه انیمیشن و به‌خصوص کمیک تغییر کند. مادامی که نویسنده و کارگردان نتواند به دور از دخالت افراد غیرمتخصص اما ناظر بر پروژه‌ها کار انجام دهد، این اتفاق نشدنی خواهد بود. مادامی که بودجه‌های مجموعه‌های متولی که تعدادشان به‌اندازه انگشتان یک‌دست نیست، به‌طور عادلانه به افراد متخصص تخصیص داده نشود، این امر امکان‌پذیر نیست و مادام‌های دیگری که باید همگی برطرف شود تا سال۱۴۰۳ بتواند سال رشد برای انیمیشن ایران باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.