مالیات نقشی حیاتی در اداره یک کشور دارد؛ به‌طورکلی در کشورهای پیشرفته که تک‌محصولی نیستند، هزینه‌های عمومی حکومت‌داری و خدمات به شهروندان از طریق مالیات تامین می‌شود. از مهم‌ترین اهداف هر نظام مالیاتی کارآمد، اخذ مالیات به شیوه‌ای عادلانه و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در جامعه است. سازمان امور مالیاتی کشور نیز طی سال‌های اخیر اهداف کلانی را در این حوزه در چارچوب اجرای قوانین مالیاتی دنبال کرده است. 

تدابیر تازه برای مقابله با فرارهای مالیاتی مشاغل خاص

آگاه: شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی آثار بسیار مهمی ازجمله هوشمندسازی نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف تشخیص مالیات علی‌الرأس، پرداخت مالیات منطبق با درآمد و با رویکرد برابر و همچنین تکریم مؤدیان مالیاتی و افزایش رضایت آنها را به دنبال دارد.

در بین بخش‌های مختلف اقتصادی، بیشترین میزان فرار مالیاتی و عدم پرداخت مالیات واقعی باتوجه‌به نقش هر بخش در اقتصاد، بخش مشاغل است. بخش مشاغل با سهمی بیش از ۲۰درصدی در تولید ناخالص ملی، کمتر از چهار درصد درآمد مالیاتی کشور را شامل می‌شود.

 این موضوع در حالی است که بخش‌های مختلفی از اقتصاد نظیر شرکت‌های صنعتی در مناطق ویژه اقتصادی یا بخش کشاورزی معاف از پرداخت مالیات هستند و قاعدتا مالیات بخش مشاغل حتی باید بسیار بیشتر از این باشد. در راستای حل مشکل فرار مالیاتی مشاغل به‌خصوص مشاغل خاص، اخذ مالیات هوشمند در دستورکار قرار گرفته است که با تکمیل داده‌های خروجی از حساب بانکی مشاغل، حساب پوز، کارت به کارت‌های انجام‌شده، همچنین سامانه مؤدیان مدنظر قرار گرفته که به‌واسطه این موارد به‌سمت اخذ واقعی مالیات مشاغل به‌صورت هوشمند حرکت شود.

درواقع اولویت دادن به دریافت مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان برای تحقق نظام مالیاتی عدالت‌محور، کاهش فرار مالیاتی بخش ‌اصناف و همچنین تحقق رفع تبعیض در نظام مالیاتی بسیار مهم و ضروری است. شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بخش مشاغل بسیار پایین است و بخش عمده مشاغلی که مالیات خود را به‌درستی پرداخت نمی‌کنند، بخش مشاغل خاص با درآمدهای کلان هستند. از طرفی دریافت مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان مبتنی بر بحث رفع تبعیض و تحقق عدالت مالیاتی است، زیرا کارمندان و کارگران با سرانه مالیاتی ۱۱میلیون تومانی، بسیار بیشتر از مشاغل خاص با درآمدهای کلان مثل بنگاه‌ها و ... مالیات پرداخت کردند و دریافت مالیات کمتر از این مشاغل خاص با درآمدهای چند ده برابر بیشتر از کارگران، تبعیض بزرگی است. 

تمرکز بر مشاغل خاص با درآمدهای کلان، یک رویکرد راهبردی برای افزایش انطباق مالیاتی و ارتقای شفافیت اقتصادی است. در این رویکرد دولت می‌تواند فرهنگ پاسخگویی و یکپارچگی را در جامعه تجاری پرورش دهد. همچنین این تلاش هدفمند می‌تواند به کاهش اختلافات در سطوح پرداخت مالیات کمک و اطمینان حاصل کند که همه مشاغل به مقررات و تعهدات مالیاتی مشابهی پایبند هستند. 

علاوه‌براین با پرداختن به تفاوت‌های مالیات اعطایی بین مشاغل پردرآمد و کارگران متوسط، سیستم مالیاتی می‌تواند در جهت رفع تبعیض و ترویج عدالت مالیاتی کار کند. ایجاد زمینه بازی مساوی که در آن همه مالیات‌دهندگان، صرف‌نظر از نوع شغل مبتنی بر سطح درآمد اکتسابی به پرداخت مالیات بپردازند، بسیار ضروری است. با تمرکز بر مالیات بر مشاغل خاص با درآمدهای کلان، دولت می‌تواند نابرابری را کاهش دهد، عدالت را ترویج و یک سیستم مالیاتی متعادل‌تر و عادلانه ایجاد کند. 

به باور کارشناسان، تجربه دولت در هدف قراردادن مشاغل خاص با درآمدهای کلان و دریافت مالیات‌های قابل‌توجه از آنها در سال۱۴۰۲ و طبق آمار و ارقام مالیاتی بسیار درست بوده و یک سابقه ارزشمند برای تصمیم‌گیری‌های سیاست‌های مالیاتی آینده است. با استفاده از داده‌های مالیاتی و تجزیه و تحلیل آنها در سال گذشته نشان داده شد که بیش از ۵۰درصد مالیات بخش مشاغل از یک درصد مؤدیان فعال در بخش مشاغل و اصناف دریافت شده است. این تاکید بر مالیات واقعی مشاغل خاص با درآمدهای کلان برای ارتقای عدالت اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم است و تضمین می‌کند که همه مشاغل سهم عادلانه خود را برای حمایت از خدمات عمومی و طرح‌های توسعه ملی سهیم می‌کنند.

سبحانیان: مقابل فرارهای مالیاتی مشاغل خاص کوتاه نمی‌آییم

سید محمدهادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی کل کشور در رابطه با اجرای طرح مالیات‌ستانی از مشاغل خاص و پردرآمدها در کشور به خبرنگار آگاه، گفت: صنوفی درآمد بالایی را کسب کرده و بر خود واجب می‌دانیم بروی این موارد تمرکز داشته باشیم چراکه اساسا ما مبارزه با فرارهای مالیاتی را ازجمله رسالت و وظایف خود می‌دانیم. 

رییس سازمان امور مالیاتی کل کشور تاکید کرد: درواقع برای ما در ابتدای امر تفاوتی بین صنوف مختلف وجود ندارد؛ البته درست است که جامعه به برخی از صنوف اعم از طلا فروشان و پزشکان حساسیت‌هایی دارند که این حساسیت‌ها هم بعضا از جهاتی می‌تواند درست باشد اما ما به‌عنوان سازمان امور مالیاتی مکلفیم که قانون را عملیاتی و اجرایی کنیم. وی با بیان اینکه قانونگذار طبیعتا بین صفوف مختلف در اخذ مالیات‌ستانی تفاوتی قائل نمی‌شود، اظهار کرد: ما در مقابل صنوفی که فرار مالیاتی داشته باشند قطعا ایستادگی خواهیم کرد، چراکه رسالت خودمان را مبارزه و جلوگیری از فرار مالیاتی می دانیم و این موضوع را در راستای استقرار عدالت مالیاتی قلمداد می‌کنیم. ان‌شاءالله و به حول و قوه الهی در مقابل فشارها کوتاه نخواهیم آمد و این طرح ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.