۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۳٬۷۷۹

دکتر امیرحسین بانکی‌پور ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

آگاه: موالید ما از سال۱۳۹۴ به بعد رو به کاهش بوده و از عدد ۱.۵۸۰.۰۰۰ تولد در سال به ۱.۰۴۰.۰۰۰ رسیدیم؛ یعنی حدود ۳۳درصد موالیدمان کاهش یافته و این اخطاری است که سال‌هاست می‌دهیم که داریم وارد سیاه چاله جمعیت می‌شویم و این بسیار خطرناک است و بزرگ‌ترین ابر بحران تاریخ ایران زمین خواهد بود. برای اینکه در چنین بحرانی نیفتیم، اگر قانون جوانی جمعیت به‌ خوبی و کامل اجرا شود و مسئولان نظام عزم جدی داشته باشند، چهار یا پنج سال دیگر فرصت داریم تا نجات پیدا کنیم و اگر در این پنج سال نتوانیم نرخ باروری را که الان ۱.۶۱ است به دو و نیم برسانیم در این سیاه‌چاله خواهیم افتاد و نیاز به یک عزم جدی هم در مسئولان و هم در عناصر فرهنگ‌ساز به‌خصوص رسانه‌ها داریم که باید همیاری کاملی داشته باشند تا در این بحران تاریخی نیافتیم.

سیاستی که یک سال است اجرا شده یعنی قانون جوانی جمعیت، توانسته جلوی سقوط آزاد را بگیرد؛ یعنی سقوط ۵۰۰هزار تولد فرزند طی پنج سال را به سقوط ۴۰هزار نفری رساندیم و جلوی شیب سقوط را گرفتیم. این در حالی است که روزبه‌روز تعداد مادران کم می‌شود و تعداد مادران زیر ۴۰سال طی ۷ تا ۱۰سال گذشته، دو و نیم میلیون کم شده و درحال کم شدن مادران توانستیم جلوی سقوط آزاد را بگیریم؛ هر چند هنوز ۴۰هزار تولد نسبت به سال گذشته کمتر داشتیم. اگر همه مواد قانون جوانی جمعیت به جدیت انجام شود، قطعا اثر بیشتری خواهیم دید؛ ولی اثری هم که طی یک سال گذشته گذاشته، اثر چشمگیری است که جلوی سقوط را گرفته است.
در بحث فرهنگ‌سازی اولین مسئله ادراک خود مسئله است؛ یعنی اینکه اهمیت این موضوع چقدر شکل می‌گیرد و چقدر در اولویت‌ها قرار می‌گیرد. ما اگر وارد پیری جمعیت شویم، تمام موفقیت‌های کشورمان از بین می‌رود. درک این قضیه باید به‌خوبی هم به مسئولان و هم به مردم منتقل و فرهنگ‌سازی شود. برای اینکه ما به تعبیر رهبر انقلاب در آینده‌ای هولناک قرار نگیریم و نجات پیدا کنیم، هدفمان باید فرهنگ‌سازی در بین نخبگان جامعه باشد. خانواده‌ها هم نسبت به این مسئله باید حساسیت نشان بدهند. ضمن اینکه ما باید آثار تربیتی را برای خانواده‌ها بیشتر تشریح کنیم.

در مورد مقوله‌ نظام بهداشت و درمان باید تصریح کنم که به‌صورت شبکه‌ای در کل جامعه حضور دارد و متاسفانه فرهنگ غالب بر این شبکه‌ها از قدیم تعدیل کمیت بوده است. به همین خاطر رهبر انقلاب در پیامی که سال گذشته به فعالان حوزه جمعیت دادند، تاکید می‌کنند به اینکه فرهنگ‌سازی به‌خصوص در حوزه بهداشت و درمان رخ بدهد تا این مشکل ایجاد نشود. در واقع، اگر نظام بهداشت و درمان ‌ما خوب توجیه بشود و سیاست‌ها و رویه‌هایی که سالیان سال بر اساس سیاست تعدیل جمعیت دارد کنار بگذارد، می‌توانیم این قضیه را حل کنیم. نظام بهداشت و درمان‌ ما هنوز اسیر رویه‌های سابق است و خیلی سخت می‌تواند از عادت‌های قبلی که برای تعدیل جمعیت داشته جدا شود. هنوز هولناک‌ بودن قضیه در بدنه وزارت بهداشت و درمان درک نشده است. یکی از کارهایی که حتما مدیران وزارت بهداشت باید انجام بدهند، جلوبردن این اعتقاد و ادراک در بدنه‌ وزارت بهداشت و درمان است. مسئله جمعیت دقیقا جنگ تمدنی ما با غرب است. آنها کوتاه بیا نیستند. جمعیت نقطه‌ای است که آنها برای زدن کشور ما هدف گرفتند؛ لذا، باید به آن توجه ویژه‌ای کرد تا ان‌شاءاللّه بتوانیم به نتیجه برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.