رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با اشاره به مبحث حفظ مرجعیت مجلس شورای اسلامی گفت: ما در قانون اساسی یک‌سری نهادهایی داریم که این نهادها، جایگاه خاص خود را دارند و می‌توان در این بخش به شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد، مصوباتی که این شورا اخذ می‌کند، پس از تایید مقام معظم رهبری، قانون است؛ بنابراین حیطه کار این شورا مشخص است.

ظهور و بروز نهادهای موازی و خطر کاهش مرجعیت مجلس

آگاه: سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با آگاه این خبر را داد و افزود: در ادامه نهادهایی در کشور ایجاد شد که به نظر بنده این نهادها قرار نبوده که موازی با مجلس حرکت کنند، اما رفته‌رفته این نهادها موازی مجلس حرکت کردند. به‌عنوان مثال شورای هماهنگی اقتصادی ایجاد نشد که در همه امور و حتی امور عادی هم مصوباتی را بگذراند؛ از این‌رو این شورا باید در امور خاصی دخالت و تصمیم‌گیری کند که فرصت تصمیم‌گیری یا ظرفیت تصمیم‌گیری در مجلس وجود نداشته باشد، نه اینکه مسائل عمومی و عادی که مجلس می‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد، این شورا درباره آن تصمیم‌گیری کند. مثلا یکهو تصمیم گرفته شود که در ثبت و ضبط حساب‌های دولت، رویه قانونی فعلی انجام نشود، سوال پیش می‌آید که چرا نباید این اتفاق بیفتد؟ یا اینکه این شورا تصمیم‌گیری کند که برای تامین کسری بودجه، فلان مقدار اوراق بیشتر از  ظرفیت بودجه منتشر شود؛ لذا این موارد همه خلاف و خارج از چارچوب خواهد بود. این در حالی است که این تصمیم را کسی دیگری گرفته و کسی دیگری باید پاسخگوی آن باشد، این در حالی است که مردم مجلس را می‌شناسند و این شوراها را نمی‌شناسند، بنابراین این شوراها جز در موارد ضرور و مواردی که ظرفیت تصمیم‌گیری برای آن در مجلس نیست باید به مسائل ورود کنند؛ البته بنده معتقدم شاید این موارد به‌ندرت پیش بیاید، که اگر پیش آمد این شورا می‌تواند به آن ورود کند اما آنچه اتفاق افتاده اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: درحال‌حاضر انواع و اقسام اصلاحی‌های بودجه و حتی شیوه تسویه‌حساب و تهاترها در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم‌گیری می‌شود که به نظر بنده جای این موارد آنجا نیست و این باعث می‌شود تا رفته‌رفته جایگاه مجلس افول کند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر جایگاه مجلس افول کند و مردم متوجه شدند که مجلس در جایگاه خودش نیست، طبعا نباید از مردم دیگر انتظار داشته باشیم که مشارکت کنند. به‌واقع مردم به مجلس شورای اسلامی که در رأس امور است رأی می‌دهند و برای آن در صف‌ها ایستاده و مشارکت می‌کنند. مردم حق دارند اگر مجلس در رأس امور نباشد یا در جریان امور نباشد برای انتخابات مشارکت نکنند؛ بنابراین اگر به‌صورت بلندمدت دنبال افزایش مشارکت مردم هستیم، مجلس باید در رأس امور قرار گرفته که این خود گفتمان امام و رهبری و البته قانون اساسی است.

حسینی تصریح کرد: بنده در دوره اول مجلس یازدهم نیز بر این مسئله تاکید کردم و در ابتدای دوره دوازدهم مجلس هم این موضوع را اعلام می‌کنم که یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که مجلس شورای اسلامی در بسیاری از موارد دیگر در راس امور نیست. از این رو شوراهای مختلف از شورای عالی فضای مجازی گرفته تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای دیگر ... به جای پرداختن به امور عالی، که حداکثر خط و مشی‌ها خواهد بود، آمده جای مجلس نشسته  و حتی تصمیماتی را می‌گیرند که شأن آن در حد تصمیمات مصوبه هیات‌وزیران است و آن می‌خواهد بر مجلس مسلط شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی که سابقه وزارت امور اقتصاد و دارایی را نیز در کارنامه خود دارد، ادامه داد: در چنین شرایطی که مجلس تضعیف می‌شود، مردم هم به مجلس کمتر اهمیت می‌دهند و اهمیت کمتر نیز خودش را در مشارکت کمتر نشان خواهد داد؛ بنابراین اگر قرار است ما مشارکت مردم را بالا برده یا اینکه مجلس قوی‌ داشته باشیم، می‌بایست مجلس به جای قبلی خود بازگردد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.