«فرانسیس فورد کاپولا»، خالق فیلم ماندگار «پدرخوانده» حالا بعد از سال‌ها و در ۸۵سالگی دوباره به جشنواره کن ۲۰۲۴ آمده است. او به این جشنواره بازگشته است تا فیلم «مگالوپولیس» را با فضا و جهانی متفاوت برای اولین‌بار نمایش دهد. تیم بازیگران فیلم از ستارگانی همچون آدام درایور، جانکارلو اسپوزیتو، ناتالی امانوئل، جان وویت، لارنس فیشبرن، شیا لابوف، خواهر کاپولا، تالیا شایر، جیسون شوارتزمن و افراد مطرح دیگری تشکیل شده است. 

آگاه: کاپولا فیلمنامه این پروژه را در دهه۱۹۸۰ نوشت و سرانجام فیلم را به ثمر رساند و بیش از ۱۰۰میلیون دلار از پول خود را در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. درحالی‌که جزئیات داستان فیلم مبهم است و کاپولا اغلب آن را معمایی غیرقابل توصیف می‌نامد، در خلاصه داستان آن آمده است: «سرنوشت رم، دنیای مدرنی را گرفتار می‌کند که قادر به حل مشکلات اجتماعی خود در این داستان حماسی جاه‌طلبی سیاسی، نبوغ و عشق متضاد نیست.» داستان در یک نسخه واقعیت جایگزین از شهر نیویورک با نام «روم جدید» روایت می‌شود.

نقد و نظرهای این فیلم تا این لحظه تحت یک دوقطبی کامل تعریف شده است؛ همه یا فیلم را کاملا تحسین کرده‌ یا کاملا با آن مخالفت ورزیده‌اند. علاوه‌بر آن نیز روایت‌ها حاکی از آن است که بعد از اتمام فیلم تماشاگران سالن که اهالی رسانه و سینما بودند شروع به «هو» کردن اثر کرده‌اند و تنها بعد از نمایش یادواره‌ها روی پرده سینما و به احترام آن شروع به تشویقی طولانی کرده‌اند. گویا در نمایش «اینک آخرالزمان» در جشنواره کن نیز همین اتفاق افتاده و بعد از آن نظر منتقدان کاملا در دو جبهه مخالف جای می‌گرفته است.

پیتر بردشاو، منتقد در گاردین، فیلم را خسته‌کننده نامیده است. برخی آن را یک فاجعه خوانده‌ و عده‌ای هم صفت احمقانه به آن داده‌اند. در مقابل بیلگه ابیری از مجله نیویورک، فیلم را دیوانه‌کننده‌ترین چیزی خوانده است که تاکنون دیده و دیگرانی نیز آن را ستوده‌ و اثری خلاقانه برشمرده‌اند.  باید دید فیلم در اکران عمومی چگونه عمل می‌کند؛ آیا هواداران و ستایشگران کارگردان مشهور آن پیروز می‌شوند یا با آن همانطور که برخی منتقدان به آن معتقدند برخورد می‌شود و از موفقیت بازمی‌ماند.  این کارگردان بزرگ طی چهار دهه فیلم‌سازی جوایز ارزنده‌ای را با خود به خانه برده است؛ ازجمله جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال‌۱۹۷۱ برای «پاتون»، جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال‌۱۹۷۵ برای «پدرخوانده‌۲»، جایزه بفتا بهترین کارگردانی در سال ‌۱۹۷۸ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه دوربین جشنواره برلین در سال‌۱۹۹۱، جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی جشنواره کن در سال‌۱۹۷۹ برای فیلم «اینک آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن در سال۱۹۷۴ برای فیلم «مکالمه»، جایزه گلدن‌گلوب برای بهترین کارگردانی در سال۱۹۸۰ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه گلدن‌گلوب برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در سال‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه ویژه پنجاهمین سال تاسیس جشنواره سن‌سباستین در سال‌۲۰۰۲، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال‌۱۹۹۲، جایزه صدف طلایی بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره سن‌سباستین و ... .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.