سید محمدعلی آل‌هاشم، فرزند محمدتقی آل‌هاشم در سال۱۳۴۱ در خانواده‌ای هفت‌نفره در تبریز چشم به جهان گشود، تحصیلات مقدماتی را تا دبیرستان در همین شهر گذراند، سپس برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد. تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار حوزوی (دکتری) گذراند و همچنین به مدت ۱۴سال در درس خارج از فقه رهبر انقلاب حضور فعال داشته است و همچنین دارای مدرک دکترای فقه و مبانی نیز بود. حجت‌الاسلام آل‌هاشم، ششمین نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی پس از شهید محراب آیت‌الله قاضی، شهید محراب آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله شبستری بود.

شهادت امام‌جمعه‌ای فرهنگی

آگاه: سابقه سال‌های متمادی حضور در عرصه عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران وی را به چهره سرشناس در ارتش جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در سال۱۳۸۸ با حکم مقام معظم فرماندهی کل قوا، امام خامنه‌ای به سمت رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منصوب شد. وی در این دوره سه‌بار موفق به کسب مقام اول بین سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در اشراف فرماندهی معظم کل قوا شد.

شخصیتی محبوب و مردمی 

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، علی‌رغم فعالیت‌های سیاسی که داشتند بسیار خونگرم و با لطافت به درددل‌ها و گله‌مندی‌های مردم گوش جان فرامی‌دادند و برای برطرف‌شدن مسائل و مشکلات آنها تلاش و پیگیری می‌کردند. شخصیتی خستگی‌ناپذیر که گویی همیشه رزمنده بود و به همه جوانان آذربایجان به‌ویژه سربازان توجه بسیاری داشت و گاهی اوقات در ایام ماه مبارک رمضان افطار را با آنها بر سر یک سفره می‌نشست و افطار می‌کرد حتی دانشجویان هم با ایشان ارتباط نزدیک و خوبی داشتند. حضور ایشان در روز دانشجو در دانشگاه، بدون تکلف و آدابی خاص و نیز سخن گفتن به زبان جامعه هدف در دانشگاه، تردد با تاکسی و اتوبوس خط واحد، حضور در بازار و حتی تابوشکنی بزرگ و حضور در ورزشگاه و همدلی با مردمی که احساسشان جریحه‌دار شده بود، ازجمله سلوک رفتاری متفاوت ایشان با اغلب امامان جمعه است. 

تحکیم وحدت با محبت 

حجت‌الاسلام آل‌هاشم به‌دنبال تحکیم وحدت و ایجاد انجمن اسلامی بود و این امر را با محبت به ثمر رساند. همواره در محرومیت‌زدایی، سیل، زلزله و... به مردم آذربایجان شرقی کمک می‌کرد که بسیاری از فعالیت‌های ایشان به جهت محبوبیتی که میان مردم تبریز داشت، در عمل و در میان مردم قابل دیده‌شدن است. اعتقاد داشت که امام‌جمعه نیست بلکه روحانی شنبه تا جمعه است؛ به همین دلیل در همه ایام هفته درحال تلاش برای برقراری ارتباط با مردم بود، به دیدار طلبه‌هایی که از کشورهای دیگر به ایران آمده بودند می‌رفت تا آنها را خشنود کند. 

توجه ویژه به بانوان 

ایشان احترام ویژه‌ای برای بانوان قائل بود، به‌طوری‌که مدیر گمرک، مدیرکل بهزیستی و... تبریز خانم هستند. در برخی از مراسم‌های ویژه از بانوان برای سخنرانی دعوت می‌کردند تا در نمازجمعه صحبت کنند و اعتقاد داشتند همه نماینده‌هایی که خانم هستند باید به سخنرانی بپردازند. به ستاد نمازجمعه توصیه کرده بودند که بدون توجه به خط فکری نمایندگان، هر ۶نماینده تبریز به‌نوبت برای سخنرانی دعوت شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان ارتباط با همه نهادها و سازمان‌های مهم بود. هر هفته و پس از مدتی هر دو هفته یکبار به مرکز گفت‌وشنود می‌رفتند و با اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، دانشجویان، طلاب و قشرهای متفاوت درباره موضوعی خاص به بحث و گفت‌وشنود می‌نشستند. 

فعالیت‌های فرهنگی در کنار فعالیت‌های سیاسی

هنگامی که فیلم سینمایی «به وقت شام» در سینماها اکران شد، مردم را دعوت کردند تا به سینما بروند و به تماشای فیلم بنشینند و خودشان هم برای تماشا به سینما رفتند. به میزانی حامی مردم و هنرمندان بودند که زمانی که علی حقدوست مقام اول کشوری در مستندسازی را به دست آورده بود، با او تماس گرفت و به‌دلیل افتخاری که برای تبریز آورده بود تبریک گفت.

عشق به شهادت

آیت‌الله قاضی طباطبایی و آیت‌الله مدنی از شهدای شهر تبریز بودند و حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم امید داشت تا سومین نفر از روحانیون تبریز خودشان باشند. در ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۳، همراه با ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری، برای افتتاح سد «قیزقلعه سی» خداآفرین، به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در حین این سفر بالگرد آنها که در آن حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه هم حضور داشتند در منطقه حفاظت‌شده دیزمار دچار سانحه شد. گروه‌های امدادی بلافاصله به محل سانحه بالگرد اعزام شدند اما هنوز خبری دقیق از آنچه رخ داده، نیست.

برخی از تالیفات 

   بررسی فقهی جنگ روانی

   سیره اخلاقی و تربیتی حضرت علی (ع) با رویکرد نظامی

   شمیم اخلاق و تربیت اسلامی

   پیام جمعه در ۶ جلد (خطبه‌های ایرادشده در نمازجمعه تبریز)

 سایر مسئولیت‌ها 

    مسئول ستاد نمازجمعه تبریز

   مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش

   رییس عقیدتی سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان

   رییس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان

   معاون روابط‌عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان

   جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش

   جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش

   معاون هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

   جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا

   رییس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.