رسانه‌های چین با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروهای مسلح این کشور رزمایش بزرگ و دو روزه «شمشیر مشترک -۲۰۲۴» را آغاز کردند؛ رزمایشی که به گفته سخنگوی ارتش چین، مجازاتی نیرومند برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای جدایی‌طلب تایوان است. نیروهای دریایی، هوایی و موشکی ارتش چین در این رزمایش بزرگ شرکت دارند.

شرارت‌های آمریکا در خاور دور

آگاه: به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی CCTV چین، به‌عنوان بخشی از این رزمایش، ده‌ها جنگنده چینی حامل مهمات واقعی، در کنار ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و قایق‌های تندرو موشکی، حملات ساختگی علیه اهداف نظامی باارزش دشمن انجام دادند. این رزمایش بزرگ ارتش چین که روز پنج‌شنبه آغاز شده و محاصره تایوان را تمرین می‌کند، سه روز پس از مراسم تحلیف «لای چینگ ته» رییس‌جمهوری تایوان انجام می‌شود که تمایلات جدایی‌طلبانه دارد.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و هرگونه روابط سیاسی سطح بالای سایر کشورها با این جزیره خودمختار به‌ویژه فروش سلاح از واشنگتن به آن را نقض اصل «چین واحد» تلقی می‌کند. «لای چینگ ‌ته» رییس تازه‌منتخب جزیره تایوان، فردی است که پکن او را عنصری جدایی‌طلب و خطرناک توصیف کرده است.

به ادعای وزارت دفاع تایوان، چین روز پنجشنبه با ۲۲هواپیمای نظامی از جمله جنگنده‌های سوخو-۳۰ حوالی تنگه تایوان تردد داشته و ۱۲فروند از این جنگنده‌ها نیز از «خط میانه» عبور کرده‌اند. این خط فرضی زمانی مرز غیررسمی بین چین و تایوان محسوب می‌شد که هیچ‌کدام از طرفین حق عبور از آن را نداشتند اما نیروی هوایی چین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز جدایی‌طلبان تایوان، تردد نظامی از این منطقه را تشدید کرده است. چین تاکید کرده است که این خط فرضی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ البته برخلاف گمانه‌زنی رسانه‌های غربی در باب حمله چین به تایوان، درافتادن پکن به تله امنیتی واشنگتن در آسیا پاسیفیک طی کوتاه‌مدت، بعید به نظر می‌رسد؛ هدف اصلی چین از رزمایش «شمشیر مشترک -۲۰۲۴» گرفتن زَهره‌چشم از رییس جدید جزیره تایوان است که تمایلات جدایی‌طلبانه دارد. اما آمریکا به‌رغم اینکه با جزیره تایوان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره محسوب می‌شود. بلینکن در سفر به چین بدون اشاره به تبادل تسلیحاتی بین واشنگتن و تایوان، مدعی شد که حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، «اهمیت حیاتی» دارد!

اما در قضیه تایوان، شیطنت‌های آمریکا آشکار است؛ واشنگتن به‌وضوح قصد دارد از طریق تسلیح تایوان و تحریک مقامات این جزیره به جدایی از پکن، قدرت هژمونیک منطقه‌ای چین را محدود سازد.

به‌طورکلی، آمریکا سه پرونده «برنامه اتمی ایران»، «جنگ روسیه - اوکراین» و «حاکمیت چین بر تایوان» را تبدیل به جبهه‌های درگیری با سه قدرت رو به رشد جهانی یعنی ایران و روسیه و چین کرده است. در همین راستا، آمریکا در سه حوزه جغرافیایی با سه قدرت منطقه‌ای عهد بست: «برجام» در سال۲۰۱۵ با تهران؛ «عدم پیشروی ناتو به‌سمت شرق اروپا» در سال۱۹۹۰ با مسکو، سیاست «چین واحد» در سال۱۹۷۹ با پکن. واشنگتن هر سه عهد را نقض کرد. مورد اول در سال۲۰۱۸ با خروج یکجانبه آمریکا از بین رفت. در مورد دوم نیز، ناتو برخلاف تعهد واشنگتن به دروازه‌های روسیه رسید. حالا در مورد سوم نیز، آمریکا در حال نقض‌عهد است و اگرچه رسما اعلام نکرده اما با اقداماتش درحال اثبات این گزاره است که به سیاست «چین واحد» دیگر اعتنایی ندارد.

اصل «چین واحد» به این معناست که جزیره تایوان بخشی از قلمرو مادر و حاکمیت پکن است. جزیره تایوان در فاصله ۱۳۰کیلومتری استان فوجیان چین قرار دارد. نزدیکی آمریکا به پکن به‌خاطر تشدید شکاف میان حزب کومونیست چین و حزب کومونیست شوروی بود. آمریکا پس از فروپاشی شوروی، زیر تعهدات خود در قبال اصل «چین واحد» زد و روابط خود با تایوان را از سر گرفت. حالا در شرایطی که چین، قدرت هژمونیک آمریکا را تهدید و تحدید می‌کند، آمریکایی‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند تمامیت ارضی چین را مخدوش گردانند و اسباب دردسر این غول بیدارشده‌ی شرق آسیا را با تحریک تایوان فراهم سازند تا در رقابت هژمونیک جهانی، واشنگتن بر پکن تفوق یابد.

زمانی «برژینسکی» استراتژیست شهیر آمریکایی گفته بود خطرناک‌ترین سناریو برای آمریکا، ائتلاف بزرگ ضد هژمونیک میان چین، روسیه و ایران است؛ ائتلافی که خمیرمایه‌اش ایدئولوژیک نیست بلکه دشمنی با آمریکاست. حالا آمریکایی‌ها مصمم هستند که اضلاع این مثلث خطرناک برای منافع نامشروع‌شان را زخمی کنند؛ تسلیح و حمایت از جدایی‌طلبان تایوانی و زخمی کردن چین از این طریق، در قالب همین سناریو قابل تحلیل است.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.