نوسازی بافت فرسوده پایتخت سال‌هاست از سوی مدیران شهری مطرح می‌شود اما روند پیری بناهای شهر تهران از نوسازی آن سرعت بیشتری گرفته تا جایی که امروز گفته می‌شود صدها هزار پلاک مسکونی نه فرسوده، بلکه ناپایدار است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران برای درمان فرسودگی خانه‌های این شهر ایده جهادی به‌کار گرفته و در این مورد می‌گوید: ٢٠٠هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و استفاده از اراضی ناکارآمد با تامین خدمات لازم و اجرای شعار سال١۴٠٣ که جهش تولید (مسکن) با مشارکت مردمی کلنگ‌زنی خواهد شد.

همچنان در انتظار نوسازی

آگاه: سیدمهدی هدایت معتقد است کلانشهری چون تهران باتوجه‌به نیاز شهروندان به مسکن و ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، سالانه به حدود ۱۵۰هزار واحد مسکونی جدید احتیاج دارد که در ۱۰سال گذشته باتوجه‌به رکود ساخت‌وساز میانگین سالانه تنها برای ۶۵هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده است. به گفته هدایت، همین امر سبب شده است سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار تا ۷۰درصد افزایش یافته و بخشی از شهروندان مجبور به حاشیه‌نشینی شوند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید: باتوجه‌به وجود ۲۶۱هزار پلاک ناپایدار مسکونی و امکان تولید یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحد در آنها شرایط مناسبی برای تولید مسکن در تهران فراهم شد که رونق نوسازی بافت‌های فرسوده در دو سال اخیر را دنبال داشت.

اغلب اراضی شناسایی‌شده

به گفته او، توأم با اندیشه رونق‌بخشی به نوسازی بافت فرسوده، اراضی و عرصه‌های مستعد تولید مسکن نیز احصا شد. اغلب اراضی شناسایی‌شده دارای مشکلات متعدد از نظر اسناد توسعه شهری بوده و در سال‌های گذشته امکان بهره‌گیری از آنها برای تامین مسکن وجود نداشته است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید: برای رفع موانع تولید مسکن در این اراضی، در ۶۴طرح بازآفرینی شهری به مساحت ۹هزار هکتار و ۱۵طرح اصلاح و تعریض معابر به طول ۲۵کیلومتر تهیه شد تا هم موانع نوسازی برطرف شود و همچنین وارد فرآیند باز توسعه شده و بخشی از آنها به مسکن اختصاص یابد. سید مهدی هدایت به محدوده‌هایی مانند اسلام‌آباد، ده ونک، کن، فرحزاد، گلابدره، سیمین قلعه اشاره کرد و همچنین زمین‌های بزرگ بدون استفاده‌ای مانند کوره‌های آجرپزی، پادگان‌ها، شن‌چاله‌ها، انبارها، باراندازها و سایت‌های متروکه صنعتی می‌تواند به محلی برای ساخت مسکن اختصاص یابد. وی می‌گوید: با عنایت به روال‌های قبلی، امکان اخذ مصوبات موردنیاز برای این حجم از اراضی ناممکن بود؛ ازاین‌رو حرکتی تحولی در زمینه تهیه طرح و فرآیندهای مربوط‌به کمیسیون ماده۵ اتفاق افتاد تا زیرساخت‌های لازم برای جلب مشارکت ذی‌نفعان برای تولید مسکن فراهم شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تقریبا تمام دستگاه‌ها، نهادها و سایر بزرگ‌مالکان شهر را پای کار آوردیم، تا زمینه یک تحول اساسی در تولید مسکن فراهم شود، تصریح کرد: ظرفیت‌های شناسایی‌شده، برای دستیابی به کیفیت‌های لازم و ارتقای سطح زیست شهری، حتی‌الامکان در قالب ایجاد محله‌ها الگو برنامه‌ریزی شد تا همزمان با تامین مسکن، احداث تمامی زیرساخت‌ها و خدمات موردنیاز هم مدنظر قرار گیرد.

باز تولید مسکن

سید مهدی هدایت ادامه داد: در برنامه مسکن تهران، ایجاد محله‌ها الگوی حاوی رویکرد بازتولید ارزش‌های هویتی و ساماندهی شهری بوده و با شاخص‌های تامین خدمات موردنیاز و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، شکل‌دهی به فضاهای جمعی و تعامل اجتماعی در مقیاس‌های مختلف از حیاط اختصاصی برای هر واحد مسکونی تا فضاهای عمومی برای واحدهای همسایگی و کل محله، توجه به موضوع محرمیت و عدم اشراف، برخورداری واحدهای مسکونی از نور مطلوب و طبیعی، به‌کارگیری فناوری‌های نوین و معماری سبز و پایدار، استفاده از مفاهیم و مصادیق به روز معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی، عنایت به ویژگی‌های محیطی و واقعیت‌های اجرایی و رعایت تنوع متراژ واحدها برای افزایش استطاعت‌پذیری و برقراری انسجام اجتماعی میان ساکنان دنبال می‌شود.

هدایت با بیان اینکه به اجرا درآوردن برنامه‌های تدوین‌شده در صورتی می‌توانست موثر واقع شود که در زمان اندک به سرانجام برسد، ادامه داد: بهره‌گیری از شیوه‌های ساخت صنعتی اجتناب‌ناپذیر بود تا با پیشرفت مناسب پروژه‌ها، امیدواری لازم برای شهروندان ایجاد شود. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید: برنامه تامین مسکن در تهران براساس سیاست‌های بازآفرینی شهری پیش می‌رود و در تعاملی هم‌افزا، از یک‌سو از نیروی محرکه مسکن برای احیای اراضی و عرصه‌های ناکارآمد استفاده می‌شود و از دیگر سو، عرصه موردنیاز برای تامین مسکن در شهری نظیر تهران که اراضی چندانی در اختیار ندارد، فراهم می‌شود. وی تصریح کرد: در برنامه تامین مسکن تهران، اراضی و عرصه‌های بلااستفاده و ناکارآمد که گاهی مکان‌های بی‌دفاع شهری بوده و محمل آسیب‌های مختلف به‌شمار می‌آمده‌اند، ضمن برخورداری از ارزش افزوده و تولید ثروت، به محدوده‌هایی برای حیات آتی و روبه‌توسعه شهر تبدیل می‌شوند. وی با اشاره به اینکه برای اولین‌بار است که شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی به حوزه مسکن وارد شده و توانسته است چنین ظرفیت قابل‌توجهی را بسیج کند، می‌گوید: این حرکت باعث خواهد شد شهرداری تهران نیز مثل شهرداری سایر شهرهای مهم جهان، به یکی از بازیگران و نقش‌آفرینان مهم بخش مسکن تبدیل شود. به باور وی، سازمان نوسازی با تولی‌گری در حوزه مسکن توانسته است به مسئولیت تاریخی و کلان خود در نوسازی شهری عمل کند. چراکه ایجاد بافت‌های فرسوده، همیشه حاصل شکست در برنامه‌های تامین مسکن بوده است؛ ازاین‌رو هدایت تولید مسکن به حوزه بازآفرینی شهری، نقطه عطفی در جریان نوسازی شهری به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.