۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۳٬۹۶۰

آیت‌الله شهید رئیسی که با کلیدواژه خدمت، حمایت از محرومان و عدالت‌خواهی، دولت سیزدهم را تشکیل داد و در راه خدمت نیز به مقام والای شهادت نایل شد، در گره‌گشایی از مشکلات پایتخت نیز نگاه ویژه‌ای داشت. در این سه سال، اقدامات بنیادینی را در عرصه مدیریت شهری رقم زد که قطعا نه‌تنها تا سالیان سال خیرات و برکات تصمیمات ایشان در تهران و سایر کلانشهرها ماندگار است، بلکه موجب تغییر ریلی در حوزه مدیریت شهری شد.

تحقق وعده‌ها به عمل

آگاه؛ عماد خورشیدطلب: دولت سیزدهم در شرایطی در سال۱۴۰۰ روی کار آمد که شهر تهران از نظر ارائه خدمات به شهروندان و میزان آسیب‌های اجتماعی ایام پرچالشی را از سر می‌گذراند. اتوبوس‌های تهران نه‌تنها در دوره قبلی مدیریت شهری افزایش نیافته بود، بلکه تعداد اتوبوس‌های فعال در ابرشهر تهران هم به‌عنوان پایتخت جهان اسلام به کمتر از هزار دستگاه می‌رسید و با اینکه عمده شهروندان به‌دلیل شرایط کرونایی به‌جای استفاده از حمل‌ونقل عمومی از خودروی شخصی استفاده می‌کردند اما بااین‌حال داد انتقاد اتوبوس‌سوارها از میزان معطلی در ایستگاه بلند شده بود؛ اما واقعیت این بود که تهران اتوبوس بیشتری نداشت.

مترو نیز اوضاع خوبی نداشت و کمبود واگن سبب شده بود تا مسافران مترو دقایق زیادی را در ایستگاه مترو معطل بمانند و تازه اگر واگنی خالی بود سوار شوند و به مقصد خود برسند. مدیران شهری هم در پی شیوع کرونا و اثرات آن توانی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نداشتند و رایزنی‌های مختلفشان با دولت و مسئولان دولتی نیز راه به جایی نبرد و حتی مدیران پیشین دست‌به‌قلم شده و در نامه به شخص رییس‌جمهوری وقت خواهان کمک دولت به مترو شدند.  

 درحالی مدیران دوره‌های قبل دولتی دست رد به خواهش نمایندگان پایتخت چندمیلیونی زدند که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که کاهش آلودگی هوا و رفع ترافیک دو درخواست اول شهروندان تهرانی از مدیران است؛ دو درخواستی که لازمه پاسخگویی به آنها توسعه حمل‌ونقل عمومی بود، توسعه‌ای که بدون کمک دولت ابتر می‌ماند.

انتظار ۱۸ساله محقق شد 

با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی، توجه ویژه‌ای به تهران شد؛ به‌گونه‌ای که در مراسم افتتاح چند ایستگاه مترو و آغاز حفر مکانیزه خط ۱۰مترو و افتتاح متروی پرند شخصا حضور داشت و در این مراسم‌ها بر موضوع توسعه حمل‌ونقل در تهران تاکید ویژه‌ای داشت. آیت‌الله رئیسی حتی در بازدید از خط متروی پرند دستور پیگیری و سرعت در افتتاح این خط را صادر کردند که بلافاصله پس از سال‌ها این خط با دستور رییس‌جمهوری به افتتاح رسید و دغدغه و انتظار ۱۸ساله مردم پرند به تحقق پیوست.

شهید آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح ایستگاه متروی پرند از همه مسئولان و دست‌اندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی کردند، اما جای این سوال نیز وجود دارد که آیا طرح‌ها و پروژه‌ها با تلاش جهادی و با روحیه بسیجی نمی‌توانست زودتر به سرانجام برسد و حالا با یک همت و توجه شهید جمهور این امر محقق شد؟

شهید رئیسی حمایت از شهرداری تهران برای اجرای طرح‌های بهبود وضعیت زندگی در تهران را سرعت داد؛ به‌گونه‌ای که با حمایت ویژه قرارداد خرید ۶۳۰واگن مترو را که حدود پنج سال در محاق بود به جریان انداخت و سعی کرد تا با هماهنگی با بانک مرکزی راهی برای توسعه حمل‌ونقل برقی در تهران ایجاد کند که همه این اقدامات به ثمر نشست و در حالی درخت خدماتش در حوزه مدیریت شهری به‌زودی به بار نشسته و میوه خواهد داد که رییس‌جمهوری شهید نمی‌تواند ثمره خدماتش را ببیند.

توجه ویژه به مترو 

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران درمورد جزییات توجه ویژه آیت‌الله رئیسی به حمل‌ونقل عمومی تهران با اشاره به بازدید ایشان از روند ساخت متروی پرند در جریان سفر استانی‌اش می‌گوید: رییس‌جمهوری شهید نگاه و توجه خاصی به حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو داشتند، به‌گونه‌ای که با دستور شخص ایشان گره تکمیل متروی پرند بعد از ۱۸سال باز شد و این در حالی است که با کمک دولت خطوط فعلی نیز تکمیل شد. وی با اشاره به نقش رییس‌جمهوری شهید در قرارداد ۶۳۰واگن با تاکید بر اینکه با دستور شخص ایشان گره پنج‌ساله واگن‌های مترو حل شد، می‌افزاید: به یاد دارم که در مسیر بازدید از متروی پرند گزارشی از وضعیت برقی‌سازی و تاثیر آن در کاهش آلودگی ارائه کرده و این مسئله سبب شد که آیت‌الله رئیسی در روند برقی‌سازی اتوبوس و تاکسی‌ها به شهرداری تهران کمک کند و حالا بسیار ناراحتم که آیت‌الله رئیسی ثمره این قرارداد را نمی‌بینند؛ چراکه قرارداد چین در جریان است و ایشان در آیین ورود این خودروها حاضر نیستند؛ اما از یاد نخواهیم برد که برقی‌سازی در تهران ثمره نگاه ویژه رییس‌جمهوری است.

پرداخت سهم دولت در خرید اتوبوس 

مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درمورد اقدامات رییس‌جمهوری شهید در حوزه اتوبوسرانی می‌گوید: براساس قانون دولت در زمینه تامین اتوبوس سهم ۸۰درصدی دارد. یعنی باید ۸۰درصد قیمت یک اتوبوس را پرداخت کند که این مهم در دولت گذشته مغفول مانده بود و سبب شد تا شاهد عقب‌ماندگی شدید در امر نوسازی اتوبوس باشیم؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با مدیریت آیت‌الله رئیسی دولت متعهد شد که سهم خود در تامین اتوبوس برای شهرداری‌های سراسر کشور را پرداخت کند که از این میان سهم شهرداری تهران بیش از ۶۰۰دستگاه اتوبوس بود که تاکنون ۲۷۱دستگاه اتوبوس تحویل داده شده است.

به گفته وی، شهید آیت‌الله رئیسی در حمایت‌های مالی از شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های نو اهتمام ویژه‌ای داشتند، به‌گونه‌ای که در موضوع خرید ۲۵۰۰اتوبوس از کشور چین در بخش ارزی و هماهنگی با بانک مرکزی آیت‌الله رئیسی اقدامات خاصی انجام دادند.

عماد خورشیدطلب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.