۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۳٬۹۶۲

پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر با استفاده از ضایعات پر کشتارگاه‌های مرغ، اسفنج بندآورنده خون ساختند.

آگاه: غلامرضا گودرزی از محققان این طرح درباره پروژه «تهیه اسفنج زیستی متخلخل از کراتین بازیافتی از الیاف پروتئینی جهت کاربرد پزشکی» گفت: هدف اصلی این تحقیق استفاده از ضایعات پر مرغ به‌عنوان منبع غنی از کراتین در بندآورنده خون ازجمله کاربردهای پزشکی بوده است. اجرای این طرح و تبدیل این ضایعات به ساختاری کاملا کاربردی ایجاد ارزش افزوده را در پی دارد. وی با اشاره به اینکه سالانه میلیون‌ها تن پر مرغ در جهان تولید می‌شود، گفت: امحای این ضایعات به‌صورت دفن کردن یا سوزاندن، موجب آلودگی محیط‌زیست و ایجاد گازهای گلخانه‌ای می‌شود. از طرف دیگر، علاقه وافر به منابع جدید طبیعی پایدار در زیست‌پزشکی مقبولیت بسیاری زیادی دارد که کراتین ازجمله این منابع به شمار می‌رود. این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ساختار تولیدشده قابلیت صنعتی‌شدن را دارد، یادآور شد: محصول تولیدشده با نمونه‌های تجاری که از مواد دیگر تهیه می‌شوند، قابل‌رقابت است و عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه در کشور ما ضایعات پر مرغ فراوان است، به‌راحتی قابلیت تولید این محصول وجود دارد. این تحقیق ساختاری نو از کراتین استخراجی از پر مرغ ضایعاتی با راندمان بالا برای کاربرد در بندآوری خون معرفی می‌کند. در این پروژه با استفاده از پر مرغ ضایعاتی کشتارگاه‌های مرغ، اسفنجی کارآمد در بندآوری خون به دست آمد.

گودرزی با بیان اینکه این پروژه تحقیقاتی منجر به انتشار دو مقاله شده است، گفت: یکی از این مقالات در یک مجله ISI با رتبه کیو وان (چارک اول) منتشر شده است. همچنین این رساله به‌دلیل نوآوری در ساخت اسفنج پایدار کراتینی از ضایعات پر مرغ در بندآوری خون جزو رساله‌های برتر از طرف وزارت علوم شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه این اسفنج مورد آزمون حیوانی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این محصول قابلیت تولید داخلی و رقابت با نمونه‌های مورداستفاده به‌عنوان بندآوری خون را دارد. از دیگر مزیت‌های این طرح، کارآمدی بهتر این نمونه در مقایسه با نمونه‌های هم‌رده خود است. همچنین باتوجه‌به بی‌ارزش بودن ماده اولیه یعنی ضایعات پر مرغ و پشتوانه تولید آن می‌توان گفت پروسه تولید کاملا مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.