آگاه: «قرار در قعر» به داستانی میپردازد که در چاهِ خانه پیرزنی روایت میشود. این چاه، صدها سال است که خانه شیطان آوارهای است که روح ۴۰زن را به اسارت گرفته و از میان آنها عروس خود را برگزیده است اما برای انجام این وصلت مانعی وجود دارد که باید آن را از میان بردارد. استفاده از فرهنگ بومی، عامیانه و فولکلور در ادبیات نمایشی و همچنین اجرای صحنهای آن، مانند راه رفتن روی لبه تیغ است،آن هم در زمانهای که آثار نمایشی غربی جایگاه خود را بیش از پیش در میان مخاطبان محکم کردهاند. وحید خدابندهلو، نویسنده و کارگردان نمایش «قرار در قعر» نیز ازجمله هنرمندانی است که در اولین تجربه کارگردانی خود نمایشنامهای با استفاده از فرهنگ بومی و عقاید عامیانه برگرفته از فرهنگ جنوب و دیگر مناطق کشور را با گروه جوان و دانشجوی خود آماده کرده است. «قرار در قعر» داستانهایی چون وصلت جن و انسان در روستایی دورافتاده در جنوب کشور، پیرزن تنهایی که ۴۰سال با غاز نامیرای خود در شهر کوچکی در کردستان زندگی کرده است و ماجرای سه جوانی که در جریان پیدا کردن گنج جان خود را از دست میدهند را در یک خط داستانی به یکدیگر مرتبط کرده و در اصل نمایشی از خرده داستانکهایی است که هر کدام وقایع واقعی معاصر از نقاط مختلف کشور را بر پایه باروهای عامیانه بیان میکند. این نمایش بهنوعی تداعیگر رسم زار در جنوب کشور است. رسم زار جزئی از یک کل است و هدف این نمایش پرداختن به کل آن است. اعضای این نمایش گروه جوانی هستند که میانگین سنی آنها بین ۱۸ الی ۲۱ سال است.
۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۳٬۹۹۰
نمایش «قرار در قعر» به نویسندگی و کارگردانی وحید خدابندهلو و تهیهکنندگی امیرحسین خاوری از هشتم تا بیستویکم خرداد، ساعت۱۸ در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه خواهد رفت.
نظر شما