الناز برکاتی- خبرنگار گروه فرهنگ: اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد مجوز اولیه «جوکر۲» در ساترا صادر شده و مجوز انتشار هم گرفته است و از همین چهارشنبه ۱۶خرداد در سکوی فیلیمو منتشر خواهد شد. این رئالیتی‌شو کاری از احسان علیخانی و گروهش در استودیو قرن جدید است و بهرنگ علوی ازجمله شرکت‌کنندگانی است که در فصل جدید از این رئالیتی‌شو حضور دارد. فصل دوم قرار است جوکر همین امروز چهارشنبه‌ ساعت ۸ صبح از فیلیمو پخش شود، تغییرات بسیاری به نسبت فصل نخست آن دارد و مهمانان و عوامل جدید در کنار اجرای احسان علیخانی به‌جای سیامک انصاری می‌تواند این فصل را متفاوت‌تر کند. احسان علیخانی که تا قبل از این او را در اجرای برنامه‌های جدی دیده بودیم، اما حالا با یک درون‌مایه طنز از او مواجه خواهیم شد.

میان مرز باریک جذابیت و لودگی

آگاه: عنوان این فصل جوکر «جوکر؛ طبقه ۲۱» است. به احتمال زیاد، پس از پخش قسمت اول این رئالیتی‌شو، وجه تسمیه و علت نام‌گذاری آن مشخص خواهد شد. برخلاف فصل گذشته در این فصل نقش احسان علیخانی هم جلوی دوربین و هم پشت دوربین پررنگ‌تر خواهد بود. در اولین فصل از رئالیتی‌شوی جوکر، علیخانی از اینکه نقش خود را در تولید این مسابقه رسانه‌ای کند امتناع ورزید اما پس از اینکه جوکر مورد استقبال و تحسین بسیاری قرار گرفت نامش در تیتراژ برنامه قرار گرفت. در این سال‌ها نام علیخانی کنار چند برنامه قرار گرفته که البته موردی چون «مهلا» به شکل غیررسمی تکذیب شده است. بااین‌حال گفته می‌شود مسابقه «صداتو» حاصل ایده او است و او نقشی بسزا در تولید این گیم‌شو دارد. بعد از برنامه «ماه‌عسل»، «عصر جدید» و برنامه‌های سال تحویل شبکه سه، «جوکر» یکی از متفاوت‌ترین برنامه‌هایی است که تولید و ایده‌پردازی و حال در فصل دوم اجرای آن برعهده علیخانی است. در فصل اول این برنامه، سیامک انصاری در قامت مجری حضور داشت و ازآنجایی‌که همه مخاطبان از قهار بودن او در کمدی و شوخ‌طبعی اطمینان داشتند به‌خوبی توانست خنده را بر لبان تماشاگران بیاورد. اگرچه علیخانی سال‌های زیادی اجرای برنامه‌های سال تحویل و... را برعهده داشته اما در هیچ‌کدام از آنها به‌صورت مستقیم با پدیده خندیدن در ارتباط نبود و حال باید در جایگاهی متفاوت به میدان بیاید و باید دید آیا به همان شدت مهارت ویژه‌ای که در گریاندن مخاطب در اجرای ماه‌عسل داشته، در خنداندن آنها نیز قهار است یا خیر.

حضور بانوان در فصل ۲ 

رئالیتی‌شو جوکر۱ برنامه‌ای طنز، جذاب و پرمخاطب بود که در ژانر خانوادگی و اجتماعی در هشت قسمت با حضور هنرمندان شناخته‌شده کشورمان پخش شد و رقابت جذابی را به نمایش گذاشتند. جوکر از آذر۱۴۰۰ پخش خود را در شبکه نمایش خانگی آغاز کرد و حالا قرار است فصل دوم جوکر با حضور زنان نیز باشد. این برنامه که در فصل اول با حضور بازیگران مرد به محبوبیت زیادی دست یافت و رکوردهای جدیدی در شبکه نمایش خانگی ثبت کرد، در فصل جدیدش با حضور بانوان هنرمند نیز همراه خواهد بود. یکی از انتقاداتی که به فصل قبل وارد شد، عدم حضور کمدین‌های خانم در مسابقه بود که علیخانی در قسمت آخر قول تغییر رویه به این سمت‌وسو را داد. این اتفاق حالا می‌تواند برگ برنده و عنصر جذابیت بیشتر «جوکر۲» باشد. حضور بانوان در فصل دوم جوکر، یکی از مهم‌ترین تغییراتی است که در این فصل شاهد آن خواهیم بود. تیم تولید و پلتفرم در تلاش و رایزنی بودند تا در این فصل بانوان نیز شانس حضور در این رئالیتی‌شو را داشته باشند. با بازیگران مرد و زن زیادی مذاکرات درحال انجام است تا این فصل جوکر پربازیگرتر از فصل قبل جلوی دوربین برود. در فصل اول جوکر، شاهد حضور هنرمندانی همچون حامد آهنگی، مجید واشقانی، عباس جمشیدی‌فر، علی اوجی، اکبر عبدی، امین حیایی، سیامک انصاری، یوسف تیموری، مهران غفوریان، سام درخشانی، هومن حاجی‌عبداللهی، ایمان صفا، بهنام تشکر، پوریا پورسرخ و… بودیم که هر کدام با ارائه بازی‌های خلاقانه و طنز خود، لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان رقم زدند. اگر شرایط حضور بانوان در این برنامه مهیا شود حتما برنامه بیش‌ازپیش جذاب خواهد شد، چراکه توجه به توانمندی خانم‌ها در پرداختن به موضوعات مختلف به‌مراتب بامزه‌تر از آقایانی است که در فصل‌هایی از جوکر موضوع و مطلبی برای گپ و گفت نداشتند و سیامک انصاری مجبور به تزریق مباحث یا افرادی بود که موتور آنها را در مقام زامبی روشن کند. از سوی دیگر، رقابت زنانه می‌تواند به‌مراتب گرم‌تر و هیجان‌انگیزتر از رقابت مردانه باشد، چراکه خانم‌ها برای چشیدن طعم شکست مقاومت بیشتری دارند و به‌آسانی حاضر نیستند از دور خارج شوند؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت با حضور چهره‌ای دوست‌داشتنی، خلاق و کاربلد مانند ژاله صامتی باتوجه‌به همکاری‌های او با احسان علیخانی در همین برنامه و برنامه عصر جدید می‌شود در انتظار جوکری به‌مراتب جذاب‌تر از جوکر فصل نخست باشیم. هرچند این نکته حائز اهمیت است که حضور بانوان و شوخی‌های احتمالی به‌مراتب دارای ملاحظات بیشتری نسبت به آقایان بوده و باید دید چه سازوکاری برای این وضعیت ازسوی سازندگان و شخص علیخانی سنجیده می‌شود.

مفرح با چاشنی لودگی

جوکر برنامه‌ای سرگرم‌کننده و مفرح بود که توانست در لحظات بسیاری از هر قسمت خنده را بر لبان مخاطبانش بیاورد همین ویژگی موجب شد تا علیخانی در چالش خنده گرفتن از تماشاگران نیز توفیق پیدا کند. بخشی از این خنده‌ها به‌سمت لودگی و لحظه‌های مشابه کمدی‌های بزن‌وبکوب و شوخی با حرکات بدنی پیش رفت. برنامه در فصل اول تیم نویسنده داشت اما هیچ نامی از میان شوخی‌سازان و طنزنویسان مشهور و نامی در میان‌شان دیده نمی‌شد و شاید همین، یکی از دلایل ضعف برنامه در پیشبرد شوخی‌ها بود؛ البته این نکته نیز وجود دارد که محدودیت‌ها در شوخی‌های کلامی و در حرکات، برنامه گاهی وارد فازهای دم‌دستی و لودگی می‌شود، فضا برای خنده گرفتن از مخاطبان حالتی التماسی پیدا می‌کند، چراکه باید برخی از ملاحظات و خط‌قرمزها رعایت شوند. با تمام این مسائل، برخی از هنرمندان در همین برنامه چهره طنازانه دیگری از خود نشان دادند، به‌گونه‌ای که یک‌باره در معرض تحسین و تمجیدهای مردم و حتی رسانه‌ها قرار گرفتند که ازجمله آنها می‌توان به رضا نیکخواه اشاره کرد. برخی از آنها هم که ناشناخته‌تر بودند به‌عنوان مهمان موردتوجه برنامه‌های تلویزیونی قرار گرفتند، مانند ایمان صفا. باتوجه‌به اینکه فصل اول این رئالیتی‌شو بسیار مورد استقبال قرار گرفت، امید داریم تا «جوکر۲» نیز در سطحی بهتر و جذاب‌تر از فیلیمو منتشر شود. 

برندسازی به سبک جوکر

«جوکر» توانست خود را از همان قسمت اول موردتوجه قرار دهد و می‌توان گفت یکی از برندهایی است که در شبکه نمایش‌خانگی به ثبت رسیده است؛ برندی که سازندگانش از همان ابتدا تلاش داشتند تا برنامه‌ای پرمخاطب و جذاب داشته باشند. تاک‌شوها و رئالیتی‌شوهای بسیاری با حضور سلبریتی‌های گوناگون ساخته شده‌اند اما اکنون یادی از آنها نیست، چراکه صرف حضور سلبریتی‌ها در یک برنامه نتوانسته است آن را به اتفاقی پرمخاطب تبدیل کند اما «جوکر» در زمینه جذب و نگه‌داشتن مخاطبانش توانست تا حد زیادی توفیق به دست آورد و حالا این برند آن را به فصل دوم رسانده است.

تحت کنترل با ۵۰ دوربین

برای فصل جدید جوکر، دکور بسیار چشمگیر و زیبایی طراحی شده که باید ببینید و لذت ببرید. این دکور ۳۶۰درجه است و با پیش از ۵۰دوربین همه حرکت‌های مهمانان برنامه را رصد می‌کند.

برنامه‌سازی در سایه

میان مرز باریک جذابیت و لودگی

احسان علیخانی از همان ابتدای حضورش در تلویزیون به‌عنوان مجری شناخته شد که به‌مرور وارد پشت‌صحنه و برنامه‌سازی نیز شد، ولی این وجه او را کمتر مخاطبی دریافت و حس کرد، چون حضور او جلوی دوربین پررنگ‌تر از این جایگاه بود و خودش بیشتر این را می‌خواست. حتی زمانی که ماه‌عسل به فصل‌های متعدد رسید یا برنامه‌های مناسبتی یلدا و سال تحویل نیز در تلاش بود مشخص نشود که در ایده‌پردازی، تولید و تهیه‌کنندگی آن نقش دارد. حتی مسابقه عصر جدید باوجوداینکه این وجه را تقویت می‌کرد، اما همچنان علیخانی تمایلی به عیان شدن آن نداشت. احسان علیخانی حتی در ماجرای تهیه‌کنندگی سینما نیز آنچنان که باید نخواست این عنوان را ید بکشد و بیشتر دوست داشت، فیلم دیده شود تا اسم او، اما همین رویه را نباید به حساب متانت و نجابت او گذاشت، چون این روند بیشتر سیاست‌ورزی است تا هر چیز دیگری.

 علیخانی در همین راستا، در بلواهای سال۱۴۰۱ کلا از همه عرصه‌های رسانه‌ای محو شد تا نکند یک سوگیری و جهت‌گیری برای او هزینه‌ساز شود. چون علیخانی از پرداخت هزینه به این شکل واهمه دارد و هرگز نمی‌خواهد وجاهتش در میان طیف گسترده‌ای از مدیران، تولیدکنندگان، اسپانسرها و از همه مهم‌تر هنرمندان خدشه‌دار شود؛ از این رو با این مدل سیاست‌ورزی، همیشه در تلاش بوده در سایه باشد و تنها عنوان مجری را یدک بکشد، نه چیز دیگری را.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.