حسن ریوندی کمدین، که هرازچندگاهی در برنامه‌های مناسبتی تلویزیون حضور پیدا می‌کند در آنتن زنده برنامه نوروزی شبکه تهران با توهینی کلامی به دو تن از مجریان باسابقه تلویزیون در قالب شوخی صدای اعتراض و انتقاد بسیاری را نسبت‌به این حرکت درآوردند.

مرز باریک شوخی و اهانت

آگاه: تفاوت و تشخیص شوخی از اهانت کار سختی نیست، مخصوصا که کمدینی با اجراهای بزرگ و اینستاگرامی چندمیلیونی باشد. نه آنکه طنازی کار دشواری باشد اما لطف آن به ظرافت و عمق آن است، نه لودگی و استفاده از کلمات برخورنده و مذموم برای آنکه فقط بشود خندید. 

بعد از این اتفاق و بازنشر آن در رسانه‌ها و دست‌به‌دست شدن در فضای مجازی بیش از پیش صدای اعتراض نسبت‌به این موضوع درآمد تا یادآوری باشد برای آنکه حرمت رسانه ملی و آدم‌های آن را باید بیش از لحظه‌ای شوخی و خنده نگاه داشت و حفظ کرد. 

چندی بعد از فراگیری ویدیوی آن نیز «کانون مجریان رسانه‌های دیداری» طی بیانیه‌ای نسبت‌به این موضوع انتقاد کرده و از مدیران رسانه‌ ملی درخواست کردند تا در انتخاب افراد برای حضور در رسانه ملی تجدیدنظر کنند و علاوه‌بر آن نیز بستری فراهم کنند تا از دو مجری صداوسیما دلجویی به عمل آید.

این اولین‌بار نیست که در رسانه ملی و خارج از آن به‌واسطه کمدین‌ها شوخی از حد گذشته و به دلخوری منجر می‌شود. اگر یک جستجوی ساده اینترنتی کنید، خواهید دید که پیش از این نیز افراد دیگری از مورد شوخی یا به بیان بهتر تمسخر و توهین قرار گرفتن در قالب شوخی، دلخور شده و حواشی‌ای پیرامون آن ایجاد شده است.

درنهایت، آن‌طورکه کانون مجریان نیز درخواست کرده و یادآور شده است نیاز است که مدیران صداوسیما نسبت‌به این موضوع و الزام حفظ چارچوب‌های فرهنگی و محتوایی آن در هر نوعی از برنامه‌ها قواعدی را که پیش از این تعیین و اجرا می‌شده است همچنان زنده و پابرجا نگه دارند. علاوه بر آن نیز تریبون و فرصت را برای سرگرمی یا هر امر دیگری به دست افرادی بسپارند که به خودی خود برای این ارزش‌ها حرمتی قائل‌اند و خنده به هر قیمتی را در شأن مخاطب ایرانی نمی‌دانند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.