۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۴٬۱۷۸

سید مرتضی مفیدنژاد ـ دبیر ویژه‌نامه

آگاه: توسعه شبکه‌های اجتماعی قطعا نقش موثر و مهمی در انتشار و توزیع روزافزون اخبار و اطلاعات دارد و اینگونه است که شهروند جامعه جهانی با در دست داشتن یک گوشی همراه با سونامی اطلاعات و اخباری روبه‌روست که چه بسا زمان و قدرتی برای تفکیک و تحلیل این اخبار برای آن وجود دارد. همین مسئله سطحی شدن و دورماندن از تحلیل‌های زیربنایی را به دنبال داشته که ماحصل آن بعضا اشتباه در انتخاب‌ها و انحراف از مسیر درست است.

در بخشی از تعریف روزنامه‌نگاری تحلیلی می‌گویند: «هدف اولیه روزنامه‌نگاری تحلیلی توضیح دادن و روشن کردن است. این روش، موضوعش را با شرح پس‌زمینه، جزئیات تاریخی و داده‌های آماری شرح می‌دهد. هدف یک توضیح قابل درک است که درک مخاطب از یک پدیده را شکل می‌دهد. روزنامه‌نگاری تحلیلی می‌خواهد اطلاعات مختلف را جمع کرده و ارتباطی بین آنها پیدا کند که در لحظه اول مشخص نیست. تاثیر آن معمولا و بیشتر در تحلیل حقایق است تا خود حقایق به تنهایی و با استدلال‌ها و توضیحات دیگر هم استفاده می‌شود. به این شکل، روزنامه‌نگاری تحلیلی تلاش دارد تا فهم عمیق‌تری از یک موضوع را بدهد.»

ما در سرویس ویژه‌نامه روزنامه «آگاه» دقیقا به‌دنبال تحقق همین هدف هستیم و این تحقق با ابزار روایتگری صحیح و عمیق رخ می‌دهد. ما به دنبال آنیم که ورای مسائل را جست‌وجو کنیم و از کنار هم قراردادن رخدادها و اخبار به واقعیت‌ها برسیم. طبیعتا تمرکز روی یک سوژه و واکاوی لایحه‌های مختلف آن حقایق بیشتری از آن موضوع را برای ما روشن می‌کند و جامعه ایران با عنایت به افزایش اطلاعات به‌واسطه توسعه شبکه‌های اجتماعی قطعا از عطش بیشتری برای خواندن و شنیدن برخوردار است. این در حالی است که شبکه‌های معاند و مغرض به‌واسطه تولید خوراک تحلیلی مسموم به‌دنبال آن است تا این مطالبه و عطش را با شیوه‌ای غیرمشروع و بیمارکننده برطرف کند. اینجاست که رسالت و تکلیف سنگین روزنامه‌نگاران دغدغه‌مند و معتقد به مبانی اسلام و انقلاب بیش از هر وقت دیگری به چشم می‌آید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.