تیم ملی والیبال ایران در آخرین بازی خود در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ مقابل ترکیه شکست خورد تا جدال قعرنشینان هم ببازد و به هیچ حریفی «نه» نگوید.

فدراسیون گوش به حرف کارشناسان نمی‌دهد

آگاه: با این نتیجه روند ناکامی‌های تیم ملی کامل شد تا هفته دوم را با چهار شکست پیاپی مقابل ژاپن، برزیل، بلغارستان و ترکیه به پایان برساند. بلندقامتان ایران به قدری نتایج ضعیفی کسب کردند که هیچ‌کس باورش نمی‌شود این تیم روزی یکی از قدرت‌های برتر دنیا بود و امثال سعید معروف، سیدمحمد موسوی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی و... در آن بازی می‌کردند.

این تیم برای کسب سهمیه المپیک به لیگ ملت‌ها رفت، اما از هشت بازی خود هشت شکست کسب کرد تا شانس کسب سهمیه المپیک به‌طور کامل از بین برود و حالا والیبال ایران باید به فکر حفظ آبرو باشد. تیم ملی والیبال ایران حتی مقابل آسیایی‌ها هم حرفی برای گفتن نداشت تا موتا پائز، سرمربی جنجالی تیم کشورمان قبل از پایان هفته دوم لیگ ملت‌ها برکنار شود و آخرین شکست با پیمان اکبری رقم بخورد!

تیم ایران در تمام هشت بازی گذشته در هیچ زمینه‌ای خوب نبود. دریافت‌های ناقص و نرسیدن توپ پاسور، تاکتیک‌های تکراری و انجام ندادن اصول اولیه والیبال باعث شد تا بلندقامتان ایران نتایجی به دور از انتظار کسب کنند. بی‌تردید دیگر جای هیچ دفاعی باقی نمانده، چون این تیم هفته اول را هم با چهار شکست پیاپی مقابل تیم‌های صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین پشت سر گذاشت. بازی مقابل بلغارستان، آخرین حضور پائز روی نیمکت تیم ملی والیبال ایران بود؛ مربی‌ای که یکی از کوتاه‌ترین دوران مربیگری خود را تجربه کرد و پیش‌بینی هم می‌شد که او چنین سرنوشت تلخی در انتظارش باشد؛ چراکه هیچگاه به‌عنوان نفر اول کادرفنی، در سطح اول والیبال دنیا مربیگری نکرده بود. از طرفی، برخی مشکلات والیبال ایران که عمدتا فنی هستند همچنان وجود دارند و در چنین شرایط هر مربی دیگری که هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد باز هم با این مشکلات روبه‌رو است.

این را که پائز چگونه به والیبال ایران آمد می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد. این مربی در زمان سرپرستی وحید مرادی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و انتظار می‌رود مرادی پاسخگوی انتخاب خود باشد؛ هرچند درحال‌حاضر نایب‌رییس فدراسیون والیبال در دسترس نیست و به‌دلیل مشکل شخصی که برایش به وجود آمده در دوبی به سر می‌برد. البته نباید فراموش کرد انتخاب پائز با نظر کمیته فنی فدراسیون والیبال بود و اعضای این کمیته در آخرین جلسه خود نظرات‌شان را در خصوص پنج گزینه فدراسیون، عنوان و در نهایت هم با امضای قرارداد با پائز موافقت خود را اعلام کردند.

قطعا از مدیریت فدراسیون گرفته تا کادرفنی و بازیکنان همه در این عملکرد فوق ضعیف نقش دارند اما باید نشست و نظاره کرد آیا بهبودی در این روند صورت خواهد گرفت؟ اگر آری، چگونه؟

تیم ملی والیبال به بلوغ تاکتیکی نرسیده است

مصطفی شجاعی، کارشناس والیبال در گفت‌وگو درباره شکست‌های متوالی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های والیبال اظهار کرد: وقتی شما مسیر را اشتباه بروید و ساختار غلطی برای تیم ملی در نظر بگیرید، شکست هم می‌خورید. زمانی فدراسیون والیبال گوش به حرف کارشناسان نمی‌دهد و از اتاق فکر قوی در انتخاب سرمربی تیم برخوردار نبوده و دقت لازم را نکرده است، این اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد. پائز مربی درجه یک نبوده و دیر هم به تیم ملی اضافه شده است. این مربی کمتر از دو هفته مانده به لیگ ملت‌ها هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و شناختی از بازیکنان از لحاظ روحی و تکنیکی نداشت. او افزود: مشکل فدراسیون والیبال این است که علت نیامدن ستاره‌ها به تیم ملی را پیدا نکرده است؟ محمد موسوی، امیر غفور، علی‌اصغر مجرد علی‌رغم اینکه تا آخرین روز برای باشگاه‌های خود در داخل و خارج از ایران بازی کردند، اما در تیم ملی حضور ندارند. ما یک تیم کامل در بیرون داریم. به نظرم تیمی که بیرون هست از تیم فعلی بسیار قوی‌تر است. معضلی است که فدراسیون سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند و راهکار برایش پیدا نکرده است. این مسائل دست به دست هم دادند تا والیبالی که ما در رنکینگ یک رقمی شده بودیم و رتبه هشتم را داشتیم اکنون داریم نزول می‌کنیم و در رتبه هفدهم قرار داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.