صدای پای احزاب دسته راستی، اروپا را لرزانده است؛ احزابی که مهاجرستیز و نژادپرست هستند و زیر بار تشکیلات اتحادیه اروپا نمی‌روند.

 اروپا در مرز ناآرامی و فروپاشی سیاسی

آگاه: طی روزهای گذشته، در یک ماراتن ۷۲ساعته صدها میلیون اروپایی به پای صندوق‌های رأی رفتند تا ۷۲۰عضو پارلمان اتحادیه اروپا را انتخاب کنند. نتایج به‌دست‌آمده از این انتخابات حاکی از توفیق بالای راست‌های افراطی بود؛ امری که در قاره سبز، زلزله سیاسی به راه انداخت.

فرانسه در اِشغالِ تندروها

در فرانسه یکی از طلایه‌داران اتحادمحوری در اروپا، حزب حاکم شکست سختی متحمل شد. درنتیجه انتخابات اتحادیه اروپا و شکست مفتضحانه‌ حزب «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری فرانسه در این انتخابات، وی پارلمان را منحل کرد. باتوجه‌به عملکرد ضعیف حزب «لیبرال رنسانس» در انتخابات اروپا، ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه عصر یکشنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. قرار است دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه در ۳۰ ژوئن (۱۰تیرماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه با نام «اجماع ملی» به رهبری «مارین لوپن» در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، «جردن باردلا» سیاستمدار ۲۸ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست‌وزیری خواهد داشت. 

پوپولیست‌های راستگرا و افراطی پس از پیروزی خود در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا ،«جردن باردلا» را به‌عنوان نامزد اصلی تصدی نخست‌وزیری معرفی کردند. چنانچه همچون انتخابات پارلمان اروپا، در انتخابات داخلی نیز راست‌گرایان بر حزب لیبرال مکرون، پیروزی و تفوق یابند، آنگاه کرسی نخست‌وزیری به دست راست‌های افراطی خواهد افتاد؛ این بدان معناست که مکرون و لیبرال‌ها صرفا می‌توانند سیاست خارجی و نظامی را رهبری کنند و کنترل سیاست داخلی به دست افراط گرایانِ مهاجرستیز و نژادپرست می‌افتد؛ امری که می‌تواند فرانسه، با انبوهی از مهاجران آفریقایی و ساکنان مسلمان را به بشکه باروت تبدیل کند و موجی از ناآرامی‌ها را در این کشور مهم اروپایی ایجاد کند. «مارین لوپن» رهبر راست‌های افراطی در فرانسه در واکنش به پیروزی اولیه جناح خود در انتخابات گفت: ما آماده‌ایم کشور را به حالت اول برگردانیم، آماده دفاع از منافع فرانسوی‌ها و آماده پایان دادن به مهاجرت گسترده هستیم.

پیشتازی نئونازی‌ها در آلمان 

در آلمان نیز همچون فرانسه، راست‌گرایان افراطی در انتخابات پارلمان اروپا، ظفرمند بودند. حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) در انتخابات مزبور مقام دوم را به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده قدرت این حزب در آستانه انتخابات فدرال سال آینده است. پیش‌بینی می‌شد که این حزبِ بدبین به اتحادیه اروپا بیش از ۱۶درصد آرای را به دست آورد اما نمایش بهتری داشت و با اقبال بیشتری مواجه شد و توانست هر سه حزب در ائتلاف «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان را شکست دهد.

راست‌گرایان افراطی در آلمان ازجمله حزب «آلترناتیو برای آلمان» که پیشتاز عرصه سیاست در این کشور هستند، علاوه‌بر دو مولفه‌ «نژادپرستی» و «مهاجرستیزی»، تمایلات آشکاری نیز به حزب نازی و افکار هیتلری دارند و از آنها با عنوان «نئونازی‌ها» یاد می‌شود. همین امر بیانگر اوج مخاطره و صدای ناقوس جنگ و ناآرامی برای قاره سبز است. در سایر مناطق اروپا نیز همچون فرانسه و آلمان، راست‌های افراطی، اکثر کرسی‌های پارلمان اروپا را تصاحب کردند؛ در اتریش، حزب راست افراطی «آزادی» حدود ۳۰درصد آرا را کسب کرد و برای اولین‌بار در رأس احزاب دیگر قرار گرفت. در کشور چکمه، ایتالیا نیز حزب پوپولیست متبوع «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر نیز بیش از دوبرابر کرسی‌های خود در پارلمان را افزایش داد و بدین‌ترتیب موقعیت راستگرایان در جنوب اروپا باز هم مستحکم‌تر شد. حزب راست افراطی موسوم به «آزادی» در هلند نیز که بسیار مهاجرستیز است و توسط «خیرت ویلدرز» رهبری می‌شود هم عملکرد مطلوبی در انتخابات پارلمان اروپا داشت. 

راست‌گرایان افراطی و نژادپرست

«اورزولا فون‌درلاین» رییس کمیسیون اروپا پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی در اتحادیه اروپا و دست بالای راست‌گریان افراطی و نژادپرست در این انتخابات، هشدار داد که اروپا در مرز ناآرامی است. به‌طورکلی، راست‌گرایان افراطی و نژادپرست در اروپا، تمدن وحشیانه و استعماری خود را به‌واسطه سیاست‌های اتحادیه اروپا در معرض خطر می‌بینند؛ به همین منظور بر سیاست حفظ و صیانت مرزی و مقابله با مهاجران تمرکز کرده‌اند؛ بدون‌تردید راهیابی خیل عظیمی از نمایندگان راست افراطی به پارلمان اروپا، این نهاد و به‌طورکلی اتحادیه اروپا را در آستانه فروپاشی قرار می‌دهد و جهان این‌بار شاهد یک «برگزیت سراسری» در قاره سبز خواهد بود.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.