دکتر احمد دستمالچیان، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن و لبنان با تاکید بر اینکه قدرت‌های مستکبر در پی بی‌اثر کردن مراسم حج در قبال تحولات فلسطین اشغالی هستند، تاکید می‌کند: بهترین ابزار برای مبارزه با رژیم اشغالگر رسانه و تبیین و بالا بردن آگاهی‌هاست.

هر مسلمان باید یک رسانه باشد

آگاه: رهبر انقلاب در دیداری که با دست‌اندرکاران حج داشتند، نام حج امسال را حج برائت گذاشتند و بر آن تاکید ویژه‌ای داشتند. باتوجه‌به حوادث فلسطین، ظرفیت برائت‌جویی در مراسم حج بعد از انقلاب تاکنون تا چه حد بوده و چرا سران مستکبر دنیا همیشه نسبت به این موضوع حساسیت داشتند؟
حج ابراهیمی حج برائت است و اساس حج برائت و بیزاری از دشمنان خداست؛ چون حج یک همایش بزرگ اسلامی است که همه مسلمانان از سراسر جهان حول محور کعبه که محور وحدت و توحید است در بیت‌الله الحرام جمع می‌شوند و طبعا باید بزرگ‌ترین مسائلی که در جهان و اسلام است در آنجا بین مسلمین حجاج گفتمان شود. یکی از مراسم هم مراسم سنگ‌پرانی به شیطان در سه روز متوالی است. حج اصول و پایه‌ای دارد که همه‌ آن متمرکز بر توحید و برائت از مشرکین و دشمنان خداست و از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون این اساس کاملا رعایت شده است. در دهه‌های اول انقلاب با ظرفیت دیگری و باتوجه‌به ممانعتی که دولت سعودی به عمل می‌آوردند، ولی برگزار می‌شود و امامین انقلاب هم هر سال پیام دادند. ویژگی خاصی که حج امسال دارد این است که جنایت بی‌نظیر و تاریخی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام شده و فقط بیش از ۲۰هزار کودک و زنان باردار زیادی شهید شدند و بیمارستان روی سر بیماران زیادی خراب شده است. این یک تراژدی بی‌نظیر است که با نهایت قساوت ازسوی آمریکا و با دست‌نشاندگی رژیم جلاد صهیونیستی انجام شده است. طبعا امسال باتوجه‌به خشم، نفرت و انزجار جهانی که علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شده به‌خصوص در غرب که مهد پاگیری این رژیم جعلی بوده باید مسلمین هم یک صدای بلند اعتراضی را در رابطه با خشم و انزجار خود از جنایت‌ها ابراز کنند و برائت امسال پررنگ‌تر از هر سال و شاید با همراهی و همصدایی همه مسلمین انجام شود. نمود برائت باید در حج باشد و رهبری هم امسال تاکید ویژه‌ای بر برائت دارند تا مراسم تمام و کمال برگزار شود. به نظر می‌رسد سایر کشورهای اسلامی و مردم‌شان هم در این مراسم خشم، نفرت و برائت خود را به نوعی ابراز کنند.

به‌طورکلی ظرفیت مراسم حج ابراهیمی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین تا چه حد است؟ امسال و سال‌های بعد باتوجه‌به تحولات داخلی فلسطین چه بروز و ظهورهایی خواهد یافت؟
فلسطین یک مسئله ۷۵ساله اسلامی است که این سرزمین اسلامی به دست اسرائیل جنایتکار اشغال شده و طی ۷۵سال در این سرزمین اشغالی جنایت و خشونت انجام می‌شود و مردم بومی منطقه را از سرزمین خود بیرون کرده است. درنتیجه باتوجه‌به اینکه قبله اول مسلمین هم در فلسطین است، فلسطین از نظر اسلامی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. فلسطین ملک مردم خاصی نیست؛ همان‌طور که کعبه ملک مردم خاصی نیست و مال همه مسلمین است. این جریان اسلامی که در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی به نام محور مقاومت تشکیل شده برای این است که کشورهای مسلمان منطقه و سایر نقاط دنیا مسئله فلسطین را مسئله اسلامی خود بدانند. جمهوری اسلامی ایران نیز روی این محور تمرکز دارد و به همین خاطر است که برای اولین‌بار اولین اقدام استراتژیکی که حضرت امام(ره) انجام دادند این بود که روز جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس جهانی اعلام کردند تا هم صبغه‌ اسلامی‌اش حفظ شود و هم هر سال تکرار شود. برای اینکه همه بدانند قدس از آن اسلام است و وظیفه هر مسلمانی است که در این راه جهاد و برای آزادسازی‌اش تلاش کند. اهمیت مسئله فلسطین در موضوع اسلامی یک اهمیت محوری است که جمهوری اسلامی ایران همیشه این محور را حفظ کرده و تاکنون این سیاست ادامه دارد و بر هر مسلمان، کشور، دولت و مردمی فرض واجب است.

حج یکی از محورهای شکل‌گیری وحدت و انسجام در جهان اسلام است که در مقابل رژیم صهیونیستی است. موانع شکل‌گیری بهتر این وحدت چیست و کارویژه رسانه‌های مجازی به‌خصوص در میان کاربران اسلامی در جهت رفع این موانع چیست تا وحدت بهتر و سریع‌تر شکل بگیرد؟
بهترین کاری که می‌توان کرد همان چیزی است که مقام معظم رهبری سال‌ها به آن اشاره کردند و توصیه اکید داشتند که جهاد تبیین است. هیچ چیز در دنیای امروز بیشتر از رشد آگاهی و بالا بردن شناخت مردم تاثیر ندارد و این آگاهی و شناخت هرچه عمیق‌تر شود؛ رژیم صهیونیستی درمانده‌تر می‌شود به دلیل اینکه یک رژیم جنایتکار ضد بشری است و تمام سعی، هزینه و سرمایه‌گذاری که کرده برای این است تا مردم دنیا نسبت‌به این جنایت‌ها خواب و بی‌تفاوت باشند و با تله‌ای که خودش درست کرد و خود را در دام این تله انداخت، با جنایت‌هایی که انجام شده بشریت بیدار شده و فهمیده دشمنش چه دشمن قسی‌القلبی است و باید هرچه بیشتر این موضوع را تبیین کنیم تا مردم جهان آگاه‌تر شوند و وقتی آگاه شوند، چون دارای وجدان بشری هستند کارکرد بسیار موثر و تعیین‌کننده‌ای دارند؛ همان‌طورکه در غرب یک شمشیر برنده‌ای علیه سردمداران جنایتکار غربی شده که با مردم خود رودررو هستند. بیداری افکار عمومی یک امر مبارک است و تمام کسانی که طرفدار حق و عدالت و مردم مظلوم فلسطین هستند باید هر چه بیشتر در بعد نرم‌افزاری به آن توجه کنند؛ رهبر انقلاب نیز بارها بر این بیداری و آگاهی تاکید داشته‌اند.
توصیه‌ام این است که هر کس بنا به وسعش و احساس وظیفه‌ای که دارد و رسالت سنگینی که بر دوشش است و براساس آیه۴۶ سوره شریفه سبا «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ...» هر کس دوبه‌دو یا فرد یا جمع می‌تواند جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی را برملا کند و چهره کثیف نظام سلطه که آمریکا سردمدارش است و حامی اصلی این جنایت‌هاست برملا شود و این پیروزی بزرگی است اگر در این راه بتوانیم با توفیق گام برداریم.

 مسئله برائت و استفاده از ظرفیت حج برای پشتیبانی از ملت فلسطین باتوجه‌به جنایت‌های رژیم اشغالگر باید پررنگ‌تر و بارزتر باشد. پس از پایان موسم حج برائت چگونه باید ادامه پیدا کند؟
چون عصر ارتباطات است، هر فرد می‌تواند به یک رسانه تبدیل شود، به‌خصوص در فضای مجازی و شبکه‌های مختلف مجازی تا بتوانند با هم لینک شوند و هم پیام مقام معظم رهبری در حداکثر توان انتشار پیدا کند و هم جنایت‌های رژیم صهیونیستی برملا و به گفتمان تبدیل شود. در غرب گفتمان علیه رژیم صهیونیستی که بی‌سابقه است در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا درحال انجام است. ما باید تبیین‌گر جنایت رژیم صهیونیستی علیه بشریت باشیم تا به یک آگاهی و شناخت تبدیل شود و جریان نقد با نفوذ فوق‌العاده‌ای که فضای مجازی دارد می‌تواند پیام‌رسان شود و پیامش را برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.