روز گذشته، حمید نوری پس از ۱۶۸۰روز اسارت، از زندان سوئد آزاد شد. حمید نوری، شهروند ایرانی در ۱۸آبان سال۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد ازسوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد. علت بازداشت غیرقانونی این شهروند ایرانی، توطئه‌ای بود که اعضای گروهک تروریستی منافقین با عاملیت دولت سوئد طرح‌ریزی کرده بودند.

من در تهرانم!  شما کجایید؟

آگاه: در همین رابطه کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان روز شنبه در پیامی از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد. غریب‌آبادی در این پیام نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد شده و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.

مجید نوری، فرزند حمید نوری هم دیروز با انتشار پیامی از آزادی پدرش خبر داد. نوری در این پیام نوشت: «در آستانه اعیاد قربان و غدیر، پس از هزار و ۶۸۰روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولان مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است. فرزند حمید نوری همچنین نوشت: شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالی است. قرار ما فرودگاه مهرآباد ساعت ۱۷»
عطیه نوری، دیگر فرزند حمید نوری نیز با انتشار پیامی در فضای مجازی خبر آزادی پدرش را اعلام کرد و نوشت: «الحمدلله پدرم بعد از ۱۶۸۰روز اسارت در حال برگشت به میهن است؛ امروز جای شهدای عزیزمون امیرعبداللهیان و آیت‌الله رئیسی عزیز خالی است تا نتیجه دیپلماسی قدرتمندشان را ببینند.»

اتهاماتی بی‌اساس و واهی
دولت سوئد پس از دستگیری غیرقانونی حمید نوری در تاریخ ۱۸آبان ۹۸، بیش از ۶ماه تا هفتم خرداد۹۹ اجازه ارتباط‌گیری او با خانواده‌اش را نداد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت حمید نوری و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده او می‌رسید. محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت. این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲جلسه فاقد مولفه‌های محاکمه عادلانه، به‌واسطه اتهاماتی بی‌اساس که ساخته و پرداخته تروریست‌های منافقین بود، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد.

دادرسی ناعادلانه
روند بازداشت و محاکمه حمید نوری در سوئد با تناقضات بسیاری همراه بود؛ در زمان برگزاری دادگاه بدوی و با برگزاری ۹۲جلسه و درمجموع حدود ۵۰۰ساعت دادگاه، او کمتر از ۲۰ساعت فرصت دفاع از خود را داشت و در جریان این پرونده نوری عملا از حق دفاع آزادانه از خود در برابر ادعاها و شهادت‌های متناقض مطرح‌شده نیز محروم بود. در طول بازداشت نیز این شهروند ایرانی هدف انواع مختلف نقض حقوق بشر قرار داشت؛ قطع تماس و ملاقات با خانواده، ضرب و شتم، خودداری از دسترسی به پزشک و چشم‌پزشک، قراردادن فرد مبتلا به بیماری روانی در سلول حمید نوری، ضبط مدارک و تجهیزات ازجمله موارد نقض حقوق حمید نوری در زمان بازداشت به شمار می‌روند.
فرآیند دادگاه تجدیدنظر حمید نوری نیز از ۱۱ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و درنهایت این روند در روز ۱۷آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.

چهار سال در سلول انفرادی
در جلسه پایانی دادگاه تجدیدنظر که ۱۷آبان گذشته برگزار شد، قاضی دادگاه به‌ناچار و برای رعایت تشریفات دادرسی، به حمید نوری فرصت صحبت داد و این شهروند ایرانی مواردی از نقض حقوق خود توسط دولت سوئد و سیستم قضایی و زندانبانی این کشور را مطرح کرد و  گفت: در طول چهار سال تماما در سلول انفرادی در بدترین شرایط جسمی و روحی قرار داشته و دارم و مدتی است تمام تماس‌های تلفنی من با خانواده قطع شده است؛ اجازه‌ای که قطره‌چکانی به من داده می‌شد آن هم کلا قطع شده است؛ با مادر ۸۲ساله‌ام نمی‌توانم صحبت کنم و ارتباط من با خانواده‌ام قطع است. نهایتا اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ بدین ترتیب، حکم ناعادلانه حبس ابد وی براساس اتهاماتی واهی تایید شد. پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری ازسوی دیوان عالی سوئد، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.

تناقضات مراجع قضایی سوئد در قبال حمید نوری
پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری توسط سیستم قضایی سوئد در یک فرآیند کاملا ناعادلانه و یکسویه و مبتنی بر القائات و دروغ‌های تروریست‌های منافقین، «توماس بودستروم» حقوقدان و وکیل سوئدی حمید نوری، در گفت‌وگویی تاکید کرد که رأی دادگاه تجدیدنظر سوئد درباره این شهروند ایرانی بسیار ناامیدکننده بوده و این دادگاه تصمیم نادرستی را در این‌باره اتخاذ کرده است.
این حقوقدان سوئدی با اشاره به تناقضات نظرات دو مرجع قضایی در سوئد در قبال اتهامات واهی و کذایی حمید نوری گفت: دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر سوئد دیدگاه متفاوتی را درباره آنچه باید به‌عنوان جنایت علیه حقوق بین‌المللی و ارتکاب قتل در نظر گرفته شود داشتند، اما نتایج و حکم هر دو دادگاه یکی است. وکیل سوئدی حمید نوری همچنین درباره این موضوع که دادگاه تجدیدنظر سوئد تا چه اندازه دفاعیات ارائه‌شده ازسوی وکلای نوری را بررسی کرده، بیان کرد: اگرچه ما در جنبه‌های مختلف دفاعیاتی بسیار قوی ارائه کردیم، اما دادگاه، دفاعیات ما را مورد بررسی و توجه قرار نداد. به‌هرترتیب، حمید نوری، شهروند ایرانی که از آبان۹۸ به‌مدت ۱۶۸۰روز به‌واسطه اتهامات واهی و با پیشکاری گروهک تروریستی منافقین در زندان‌های سوئد بود، آزاد شد و به میهن بازگشت. آزادی او که مورد حقد و کینه تروریست‌های منافقین بود، در کنار اقدام اخیر پلیس فرانسه در یورش به مقر گروهک تروریستی منافقین در حومه پاریس و همچنین اقدام چندی پیش دولت آلبانی در نقره‌داغ کردن این تروریست‌ها، بیانگر آغاز زوال و نابودی آنها در خاک اروپاست؛ اروپایی‌هایی که شاید متوجه شده باشند که تروریست‌پروری عاقبت شومی برای‌شان به همراه دارد.  
حمید نوری در بازگشت به میهن اسلامی‌مان طی مصاحبه‌ای به نکات قابل‌توجهی اشاره کرد. او ضمن اشاره به پیچیدگی پرونده‌ای که با پیشکاری و توطئه‌چینی تروریست‌های منافقین برای او طراحی شده بود، گفت: خانواده‌ام و مسئولان کشورم برای این پرونده زحمت زیادی متقبل شدند. تروریست‌های منافقین و رژیم کودک‌کش اسرائیل به این پرونده دلخوش کرده بودند؛ منافقین وطن‌فروش هم‌اکنون در کشورهای دیگر آواره هستند اما من ایرانم، من در تهرانم. پیام کوتاهی برای منافقین دارم: من حمید نوری هستم و در تهرانم و عید قربان پیش خانواده‌ام هستم. شما بدبخت‌ها الان کجا هستید؟ می‌گفتید خدا هم نمی‌تواند حمید نوری را آزاد کند. دیدید که توانست.

نماینده مجلس در گفت‌وگو با «آگاه»:
آزادی نوری؛ ماحصل اقتدار دیپلماتیک است

من در تهرانم!  شما کجایید؟

رییس فراکسیون حقوق بشر مجلس یازدهم و نماینده فعلی مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با آگاه؛ با اشاره به آزادی «حمید نوری» از زندان سوئد و فرآیند دستگیری و محاکمه ناعادلانه وی گفت: حمید نوری، در سال۹۸ و ازسوی پلیس سوئد دستگیر شد. دستگیری وی براساس توطئه‌ای بود که اعضای گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی با عاملیت دولت سوئد طرح‌ریزی کرده بودند.
محمد سرگزی با بیان اینکه دولت سوئد پس از دستگیری غیرقانونی حمید نوری اجازه ارتباط گیری او با خانواده‌اش را نداد و محدودیت‌ها علیه وی تا آخرین لحظات بازداشت در زندان‌های سوئد ادامه داشت، گفت: همچنین نوری در طول بازداشتش نیز هدف انواع مختلف نقض حقوق بشر قرار گرفت. وی بیان کرد: لازم به ذکر است که این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲جلسه فاقد مولفه‌های محاکمه عادلانه، به‌واسطه اتهاماتی بی‌اساس که ساخته و پرداخته تروریست‌های منافقین بود، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محاکمه حمید نوری در سوئد با تناقضات قضایی زیادی همراه بود، تاکید کرد: متاسفانه نوری در جریان این پرونده عملا از حق دفاع آزادانه از خود در برابر ادعاها و شهادت‌های متناقض مطرح‌شده نیز محروم بود. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات رییس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و تلاش‌های مستمر و مجدانه وزیر شهید امورخارجه امیرعبداللهیان در زمینه آزادی نوری، بیان کرد: آزادی نوری نمایانگر اقتدار در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بود که توانست در تحقق و تامین منافع ملی و نیز حمایت قاطعانه از حقوق ایرانیان به‌خوبی عمل کند. همچنین در جریان آزادی نوری، دستگاه قضا، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات اقدامات شایان توجهی را انجام دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.