معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان ادامه بازداشت بشیر بی‌آزار در فرانسه را غیرقانونی دانست.

استمرار بازداشت خودسرانه تبعه ایرانی ازسوی دولت فرانسه

آگاه: پانزدهم خردادماه، «بشیر بی‌آزار» فعال رسانه‌ای و مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما که در فرانسه حضور داشت توسط پلیس این کشور احضار و بدون ذکر دلیل و توضیح بازداشت شد. در ابتدا دلیل بازداشت و محکومیت این فعال رسانه‌ای مشخص نشد اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که بی‌آزار به دلیل فعالیت‌های ضد صهیونیستی در شبکه‌های مجازی، بازداشت شده است. این فعال رسانه‌ای همچنین با انتشار مطالب مختلفی در فضای مجازی تلاش بر افشاگری علیه رسانه‌های صهیونیستی فارسی‌زبان نیز کرده است.
بشیر بی‌آزار در آخرین پست خود در فضای مجازی این‌گونه نوشته بود: «هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریم‌های ایران، جنایات اسرائیل و بی‌خاصیتی سازمان ملل صحبت کنم! و جالب اینکه هر سخنرانی بیشتر علیه اسرائیل حرف می‌زد، بیشتر توسط حضار تشویق می‌شد! صهیونیست‌ها، هیچ‌گاه تا این حد تنها، منفور، شکست‌خورده و ذلیل نبوده‌اند!»
از همان روز بازداشت غیرقانونی بشیر بی‌آزار، شهروند ایرانی ازسوی پلیس فرانسه، تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی او آغاز شد. در همین راستا در روز ۱۷خرداد علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با محمد امین‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، آخرین وضعیت بشیر بی‌آزار، شهروند ایرانی بازداشت شده توسط پلیس فرانسه را مورد پیگیری قرار داد.
باقری در این گفت‌وگوی تلفنی پس از شنیدن گزارش سفیر کشورمان درخصوص آخرین وضعیت این شهروند ایرانی و نیز وضعیت خانواده او، از تلاش‌ها و پیگیری‌های سفارت کشورمان در پاریس تشکر کرد و در ادامه توصیه‌های لازم برای اهتمام ویژه به حقوق شهروندان ایرانی در فرانسه را ارائه کرد. باقری بر اهمیت تداوم پیگیری همه‌جانبه سفارت کشورمان از مراجع ذیربط دولت فرانسه و ارائه حمایت حقوقی و کنسولی لازم به‌منظور آزادی هرچه سریع‌تر این شهروند و بازگشت وی به کانون خانواده‌اش تاکید کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه حمایت از حقوق شهروندان ایرانی خارج از کشور را از وظایف ذاتی و دارای اولویت دستگاه دیپلماسی دانست و گفت: وزارت امور خارجه در انجام حمایت‌های کنسولی، حقوقی و سیاسی از شهروندان ایرانی در هر جای جهان که نیازمند چنین حمایت‌هایی باشند، دریغ نخواهد کرد.
اما روز گذشته کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از آخرین وضعیت پرونده بشیر بی‌آزار خبر داد و نوشت: تصمیم غیرقانونی و مغایر حقوق بشر دادگاه فرانسه، اخراج بشیر بی‌آزار ظرف ۲۸روز است. نکته قابل تامل که در پیام غریب‌آبادی نیز بدان اشاره شده آن است که علی‌رغم اینکه بلیت برگشت برای بشیر بی‌آزار این تبعه ایرانی فراهم شده است و خروج او از فرانسه با مانعی روبه‌رو نیست اما فرانسه همچنان به بازداشت خودسرانه این تبعه ایرانی ادامه می‌دهد؛ امری که با موازین حقوق بشر در تناقض آشکار است و ایران آن را محکوم کرده است. البته دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان تاکید کرده که پیگیری‌ها برای آزادی هرچه زودتر بشیر بی‌آزار ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.