کمتر از ۱۱روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده و نامزدها درگیر و مشغول تبلیغات از خود هستند و شعارهایی می‌دهند که گاهی سخت می‌نماید و گاهی آسان. شعارهایی‍ که گاه به نظر برخی از مردم توخالی و به نظر برخی دیگر، قابل تامل است.

نامزد خنثی‌ساز

آگاه: درحالی مردم گفته‌ها و ناگفته‌های نامزدهای انتخاباتی را سبک و سنگین می‌کنند که عمده مطالبات بخش اعظمی از مردم معطوف به امور معیشتی و اقتصادی است و توقع دارند تا نامزدها یک برنامه مشخص برای بهبود شرایط فعلی ارائه دهند.
مطابق بسیاری از نظرسنجی‌ها، مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی در صدر توجهات مردم قرار دارد و نامزدها باید توجه داشته باشند که تاریخ مصرف برخی از صحبت‌ها برای کسب رأی بیشتر، مدت‌هاست که گذشته است؛ بنابراین آنچه سبب افزایش رأی آنها خواهد شد، همان چیزی است که بیشتر برای عموم جامعه اولویت دارد.
با این حال این روزها نامزدهای مختلف چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه‌های مختلف صداوسیما و حضور در نشست‌های مختلف در جمع هوادارانشان به بیان ایده‌ها و دیدگاه‌های خود برای اداره کشور می‌پردازند. همچنین تا برگزاری اولین مناظره نیز یک روز فرصت باقی است تا با قرارگرفتن کاندیداها در کنار دیگر رقبایشان، دیدگاه‌ها و نظرات هریک به‌طور مشخص‌تری در تقابل با دیگران مورد ارزیابی قرار گیرد.
یکی از مهم‌ترین مسائل در فرصت تبلیغاتی باقی‌مانده برای نامزدها، بیان نقطه نظرات هریک در رابطه با اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مسائل مردم است و باید توجه داشت که در مدت اندک پیش رو، زمانی برای تلف کردن حول دعواهای حزبی و سیاسی و سخنان بی‌فایده باقی نمانده است، بلکه این همان زمانی است که عموم مردم در لابه‌لای صحبت هریک از آنها به دنبال برنامه و راه‌حلی برای مشکلات روزمره و مسائل اساسی جامعه می‌گردند.
با این‌حال‍ برخی نامزدها نیز ممکن است در نظر داشته باشند تا با بیان برخی از مسائل دست چندم، موضوعاتی کم‌اهمیت‌تر را به‌عنوان مطالبه اصلی مردم جا بزنند و با ایجاد فضای هیجانی پیرامون این موضوعات توجهات را به خود جلب کنند، اما درنهایت باید بدانند آنچه سبب افزایش رأی آنها خواهد شد، همان چیزی است که بیشتر برای عموم جامعه اولویت دارد؛ برای مثال، آنچه در انتخابات‌های قبلی به‌ویژه در سال۱۳۹۶ و حتی در سال۱۴۰۰ در ادبیات عمومی جامعه سهم بیشتری در مقایسه با امروز داشت، موضوع برجام و نگاه دولت آینده به آن بود اما حالا این موضوع از دایره توجهات خارج شده و موضوعات اقتصادی بیش از پیش محل توجه قرار گرفته است.
درحالی مسئله اقتصاد و معیشت در صدر توجهات قرار دارد که به‌دلیل رکود و فرصت‌های ازدست‌رفته، دهه۹۰ به یک چالش بزرگ تبدیل شد و اقدامات موثر دولت سیزدهم در این راستا نیز اگرچه تا میزان زیادی ریل اقتصادی کشور را به مسیر درست هدایت کرد اما برای حل آن فرصت کافی پیدا نکرد. 
بااین‌حال یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم برای حل چالش‌های اقتصادی، استفاده از حداکثر توان دیپلماسی و ظرفیت تعامل با کشورهای مختلف برای افزایش مبادلات تجاری و خنثی‌سازی تحریم‌ها بود. سیاست دولت شهید رئیسی در این موضوع، دیپلماسی متوازن، تعامل با کشورهای منطقه و تلاش برای عضویت در پیمان‌های مختلف اقتصادی و منطقه‌ای را مدنظر قرار داد. این راهبرد درست در زمانی اتخاذ شد که سیاست خارجی کشورمان همزمان با فرآیند گذار در نظم جهانی و چندقطبی شدن نظام بین‌الملل، نیازمند استفاده بهنگام از فرصت‌های ایجاد شده بود و دولت شهید رئیسی توانست با درک درست این فرصت‌ها، شناسایی و فهم دقیق آنها، دستاوردهای مهمی کسب کند.
همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم که نتیجه شناسایی دقیق فرصت گذار در نظم بین‌المللی بود و با پیگیری‌های شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان به دست آمد، عضویت ایران در سه سازمان مهم منطقه‌ای و بین‌المللی یعنی شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا بود. این اولین‌باری بود که در طول تاریخ، ایران عضو چندین سازمان مهم و اتحادیه مهم منطقه‌ای شد که کشور را از انزوا خارج کرد. این عضویت‌ها در شرایطی به وقوع پیوست که ایران سال‌ها تحت کمپین فشار حداکثری و تحریم‌ها قرار گرفته بود و تا پیش از آن گفته می‌شد که بدون امضای برجام و پیوستن به FATF هیچ کشوری با ما کار نخواهد کرد. علاوه‌بر این توجه به سیاست‌های همسایگی که در دولت‌های قبل کمتر توجهی به آن می‌شد، سبب شد تا روابط تجاری و سیاسی ما با همسایگان مطابق آمار و ارقام بالای چهار برابر افزایش پیدا کند. توجه به مبحث کریدورها و ترانزیت نیز از دیگر مسائل مهمی بود که دولت سیزدهم علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها و رقابت‌های شدید داخلی و خارجی در دستورکار خود قرار داد.
درنتیجه همین اتفاقات، به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران ریل اقتصادی کشور به مسیر درست هدایت شد و برای مثال مطابق گزارش‌های‍ بین‌المللی، رکورد فروش و صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها به زمان اجرای برجام رسید و این اتفاق در زمانی محقق شد که دولت بایدن در این مدت بیش از ۲۰۰تحریم نفتی به تحریم‌های ایران اضافه کرده بود. همچنین در سه سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری خارجی به بیش از دوبرابر اجرای برجام رسید و صادرات غیرنفتی ایران نیز بعد از سال‌ها تحریم حداکثری در سال۱۴۰۲ به بیش از سال۱۳۹۶ یعنی سال اجرای برجام رسید.
با همه این تفاسیر، مجموع این اقدامات و فرصت‌شناسی و هوشمندی دولت سیزدهم، امروز سبب شده است تا موضوعاتی مانند مذاکره با غرب و گره زدن رفع مشکلات به رفع تحریم‌ها در گفتمان عمومی کمرنگ شود و به نظر می‌رسد در جامعه نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت‌به تناسب وضعیت توسعه و اقتدار ایجاد شده است. همچنین در سه سال گذشته، نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داد ارتقای بنیه دفاعی و تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران اصطکاکی با سیاست‌های اقتصادی و تعاملات خارجی ندارد و بر همین اساس به نظر می‌رسد در انتخابات پیش رو، ایده‌های متمرکز بر مذاکره با غرب در سیاست خارجی، همانند سال۹۲ مورد توجه افکار عمومی قرار نگیرد، چراکه امروز بیش از هر چیزی مردم منتظر نامزدی هستند که بتواند دستاوردهای‍ شهید رئیسی را حفظ کند و برای رشد اقتصادی و حل مشکلات معیشتی برنامه اجرایی و فکرشده ارائه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.