به گزارش گروه سیاست- رقابت های انتخاباتی وارد  مرحله تازه ای شده و رفته رفته دیدگاه های نامزدها به راند آخر کشیده می شود؛ راندی که میدان مناظرات نام‌گرفته و محل محک استدلال های دقیق و روشن است.

شب نشینی نامزدها

آگاه: از این رو اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، شب گذشته و با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای و با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده چهار ساعت به طول انجامید.  نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم روز گذشته با محوریت اقتصاد بود و دیدگاه های اقتصادی نامزدها را به چالش کشید. هر ۶ نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در مناظره اقتصادی در ابتدا به پرسش‌های کارشناسان با موضوع برنامه هفتم توسعه، مهار تورم و رشد تولید پاسخ دادند.
و در مرحله دوم نیز  سئوالاتی درباره مردمی سازی اقتصاد و خصوصی سازی از سوی کارشناسان مطرح شد که نامزدها در این بخش هم آرا و نظرات خود را مطرح کردند و در برخی از موارد به دیدگاه‌های اقتصادی یکدیگر انتقاد کردند؛ انتقاداتی که گاه برخی نامزدها آن را می‌پذیرفتند و برخی با بالا بردن صدا، پاسخی به آن می‌دادند.اما مناظرات در حالی روز گذشته حول محور اهداف برنامه هفتم توسعه می چرخید که برخی این برنامه را از اساس غیر قابل اجرا دانسته و برخی به راحتی از اجرای آن سخن می‌گفتند. البته برخی نامزدها هم معتقد بودند، همواره در این برنامه رشد اقتصادی  هشت درصدی اشاره شده و اما تاکنون هیچ دولتی به آن عمل نکرده است. به عنوان مثال مسعود پزشکیان با همان دست فرمان همیشگی خود و تاکید بر حفظ جایگاه کارشناسان در اجرای امور کشور گفت که «چرا افرادی که کارشناس نیستند را سر کار می‌گذاریم» در ادامه این مناظره محمد باقر قالیباف هم بیشتر بر این نکته تاکید کرد که  اگر اول خود تحریمی کشور را حذف نکنیم، امکان ندارد رفع تحریم را بتوانیم در خارج از کشور حل و فصل کنیم.  با این حال سایر نامزدها هم که با عقبه فعالیت در دولت شهید رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بودند،  تاکید بر اصلاح امور داشته  و واگذاری امور به مردم را راه حل بهبود اقتصاد کشور می‌دانستند؛ از این رو  قاضی زاده هاشمی در این مناظره تاکید داشت که؛ مردم بهتر می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.
با این حال پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید داشت که با توان ملی و مدیریت و کارشناسی داخلی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها دهیم.
در ادامه علیرضا زاکانی شهردار تهران هم علت بسیاری از مشکلات اقتصادی را عدم به کارگیری مردم در امور اقتصادی دانست و گفتار امام خمینی(ره) را به میان کشید و گفت:  امام راحل حکم شرعی دارند و آن  اینکه که آنجایی که مردم می‌توانند کار کنند حرام است دولت ورود کند. ما یادمان رفته است که به اصل خودمان بازگردیم. درحال حاضر دولت رقیب ومقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، حامی، تسهیلگر و مکمل باشد. همه این ویژگی‌ها دولتی را ایجاد می‌کند که مقتدر است و مقابل مردم نیست لذا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم. در ادامه این مناظرات مرد معروف به دولت سایه دیدگاه‌های خود را در رابطه با رفع مشکلات اقتصادی مطرح و عنوان کرد که؛  نیازمند یک دولت فهیم و کارآمد هستیم که به اوضاع مسلط باشد. گاهی با هوشیاری واگذاری‌ها برای افزایش بهره‌وری به وجود می‌آید نه برای ایجاد درآمد. ناکارآمدی ارتباطی به دولتی بودن یا خصوصی بودن ندارد و یا حتی خصولتی بودن. اما در حالی نامزدها شب گذشته نخستین دور از مناظرات انتخاباتی را پشت سر گذاشتند که پیش از آغاز این مناظرات، به دیدار رییس مجلس خبرگان رفتند.  در این دیدار رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی و تشکر از حضور نامزدهای ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و نگاه به آن به عنوان فرصتی بزرگ و ارزشمند برای خدمت به ملت و مملکت اسلامی گفت: باید رهنمودها و توصیه‌های مقام معظم رهبری در رعایت اخلاق و حاکم بودن آن در رقابت‌های انتخاباتی پرهیز از بداخلاقی، بدگویی، تهمت زنی، لجن‌پراکنی و برخوردهای اهانت آمیز را نصب العین قرار دهید. در مناظرات باید مردم از شما متانت، وقار و سنگینی ببینند، الگوی رییس جمهور شهید آیت الله رئیسی در این زمینه بسیار راهگشا است؛ با رعایت اخلاق اسلامی، شخصیت و تسلط بر خودتان را حفظ کنید و در مواجهه با بد اخلاقی ها به سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام تمسک جویید، این انتظاری است که مردم از شما دارند.
شب نخست مناظرات انتخاباتی بیشتر از آنکه یک رقابت سخت باشد شب‌نشینی‌ای آرام بود. می‌توان گفت هیچ‌کدام از نامزدها رفتار متفاوت از آنچه پیش‌بینی می‌شد نداشتند و در مجموع از حرف‌های خاص مناظرات خبری نبود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.