اولین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دوشنبه ـ ۲۸ خرداد ـ به مدت چهار ساعت از شبکه اول سیما روی آنتن رفت. هنوز مناظره در حال پخش بود که کنشگران سیاسی و رسانه‌ای، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را درباره نظرات ارائه‌شده ازسوی رقبای انتخاباتی ارائه کردند.

ماندن یا رفتن، مساله این است

آگاه: حرف بیشتر آنها معطوف به این نکته بود که نخستین مناظره، نتوانست کمکی به داغ شدن فضای انتخاباتی کند؛ از این رو باید منتظر ماند تا در چهار مناظره دیگر بحث‌ها جدی‌تر بیان شود تا عموم مردم بتوانند شناخت بهتری از ۶کاندیدای ریاست‌جمهوری پیدا کنند.

از سوی دیگر هم تحلیل‌هایی ازسوی برخی از فعالان سیاسی مطرح‌شده مبنی بر اینکه در اردوگاه نیروهای اصولگرا، یک یا حداقل دو نامزد در صحنه باقی می‌مانند و دیگران پس از برگزاری مناظرات به نفع جبهه انقلاب کناره‌گیری می‌کنند تا سبد رأی اصولگرایان شکسته نشود و در این فضا، رقیب نتواند از تعدد کاندیداها به نفع خود بهره ببرد.
باتوجه‌به اینکه هرچه به هشتم تیرماه نزدیک می‌شویم، برآن شدیم تا با یک تحلیلگر مسائل سیاسی درباره کنش و واکنش سیاسیون و نامزدهای انتخابات در میدان رقابت گفت‌وگو کنیم.

ایمانی: احتمالا برخی از نامزدها کناره‌گیری می‌کنند
ناصر ایمانی درمورد احتمال کناره‌گیری برخی از نامزدها از رقابت، تصریح کرد: چنین امکانی وجود دارد، هم‌چنان که در دوره‌های قبل نیز این اتفاق افتاد و در انتخابات ۹۶ و هم ۱۴۰۰ برخی از نامزدها در روزهای پایانی از انتخابات کناره‌گیری کردند. به نظر من، چنین احتمالی در انتخابات پیش رو نیز وجود دارد. نامزدها معمولا ارزیابی می‌کنند اگر آرای قابل‌توجهی نداشته باشند از ادامه رقابت انصراف می‌دهند.
وی در تبیین بایسته‌های رفتار نامزدها به‌ویژه در مناظرات تلویزیونی، به آگاه گفت: نامزدها نباید از چارچوب‌های اخلاقی خارج شده و به اتهام‌زنی و تهمت‌زنی آنچنان که قبلا شاهد بودیم، روی آورند.
تحلیلگر مسائل تاکید کرد: نامزدها در فرآیند تبلیغات باید از تحریک احساسات مردم خودداری کنند. از آنجاکه برخی از حرف‌ها صرفا با هدف نوعی پوپولیسم بیان می‌شود، هیجانی و احساساتی کردن فضا امر مناسبی نیست. گرچه این پدیده به‌منظور افزایش مشارکت خوب است، اما اگر مبتنی بر واقعیت نباشد نوعی عوام‌فریبی به حساب می‌آید.
ایمانی به نامزدهای انتخابات توصیه کرد از دادن وعده‌های غیرممکن اجتناب کنند که در پی آن مجبور نشوند آن وعده را اجرا کنند که در این صورت کشور را دچار مشکل می‌کنند، یا اگر اجرا نکنند به‌هرحال خلف وعده انجام شده است؛ بنابراین نامزدها باید وعده‌هایی بدهند که در دوران ریاست‌جمهوری قابلیت اجرایی شدن داشته باشند.

میرسلیم: کاندیداها انصراف ندهند
برخلاف این تحلیلگر مسائل سیاسی که احتمال کناره‌گیری نامزدها در دقیقه ۹۰ انتخابات را رد نمی‌کند، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهان حضور همه کاندیداها در آوردگاه انتخابات است.
مصطفی میرسلیم ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: کنار کشیدن آنها موجب دلسردی و گاهی نومیدی طرفدارانشان می‌شود و از حضورشان در پای صندوق‌ها می‌کاهد، زیرا رأی‌دهنده احساس می‌کند به او جفا شده و از او استفاده ابزاری شده و در مقابل تحمیل انتخاب فرد دیگر مقاومت می‌کند؛ بنابراین ضرر اجماع نسبت‌به کل مشارکت قطعی است. هرچند ممکن است به‌طور نسبی به نفع یکی از نامزدها باشد که محور تحمیلی اجماع می‌شود.
او تاکید می‌کند: به نظر این‌جانب و برمبنای تجربه انتخابات گذشته و محاسبات آماری بهتر است تمام نامزدها وفادار به طرفدارانشان بمانند و اگر انتخابات به دور دوم کشید، باتوجه‌به اینکه رییس‌جمهوری باید اکثریت مطلق آرا را کسب کند، خودبه‌خود اجماع صورت خواهد گرفت. مهم این است که مردم در جبهه انقلاب با سلائق مختلف و بدون احساس تحمیل یا سرخوردگی، در دور اول به پای صندوق‌ها بروند و اصل مشارکت تحت‌الشعاع تحمیل یک نفر قرار نگیرد.
به‌هرحال، باید ظرف روزهای اخیر به‌خصوص پس از پایان برگزاری انتخابات منتظر تحرکات جدید نامزدها در عرصه سیاسی کشور باشیم! آیا تغییری در آرایش انتخاباتی صورت خواهد گرفت؟ آنچه مشخص است کناره‌گیری یک یا دو نامزد فضا را تغییر خواهد داد و از سه‌قطبی شدن به دوقطبی شدن انتخابات خواهیم رفت و این احتمال می‌رود که در دوقطبی شدن، نتیجه در همان مرحله اول نهایی شود. باز باید منتظر ماند تا در هفته آینده ـ قبل از سکوت انتخابات در روز پنج‌شنبه‌ـ چه اتفاقاتی در سپهر سیاست شکل خواهد گرفت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.