دکتر مصطفی ملکوتیان ـ استاد دانشگاه تهران

فرهنگ سیاسی مشارکتی

آگاه: همان گونه که امام امت(ره) و رهبر فرزانه انقلاب تاکید فرموده‌اند، شرکت در انتخابات یک وظیفه دینی و یک امر واجب است. در واقع، هر کس که به کشور خود و اعتلای آن می‌اندیشد، باید بداند که راه آن شرکت در عرصه‌های مختلف و ازجمله و به‌ویژه شرکت در انتخابات است و مردم و نخبگان کشور باید در همه زمان‌ها، به اهمیت مشارکت در انتخابات و نتایج مترتب بر آن توجه کافی مبذول کنند.
مشارکت در انتخابات، نشانه رشد سیاسی و بیانگر برخورداری یک ملت از فرهنگ سیاسی مشارکتی است که از نشانه‌های رشد و پیشرفت در عرصه سیاسی به حساب می‌آید و خوشبختانه کشور ما با وقوع انقلاب اسلامی از یک فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی و بی‌تفاوت به فرهنگ مشارکتی و نقش مهم مردم در حکومت، تبدیل شد. همچنین، مشارکت پرشور در انتخابات، باعث نظارت و آینده‌نگری ملی بهتر و در نتیجه هدفمندی دقیق‌تر برنامه‌های تدوینی به‌منظور رشد و پیشرفت کشور است. با این مشارکت است که دسترسی به عدالت بهتر در عمل میسر می‌شود و حل مشکلات و معضلات روزمره نیز آسان‌تر تحقق می‌یابد. به‌علاوه با این امر، قدرت عملی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی نیز بیشتر نمود می‌یابد و همینطور خلأهای عقیدتی ناشی از شکست‌های ارزشی و فلسفی غربیان، با ارزش‌های اسلامی پر شده و حرکت به‌سوی تمدن نوین اسلامی نیز هموارتر می‌گردد؛ بنابراین، همه قشرها و آحاد مردم باید با نشان دادن بیش از پیش وحدت ملی از طریق شرکت در انتخابات پیش رو، راه را برای دستیابی به دو امر عدالت و پیشرفت بیشتر هموار کنند.

آثار و نتایج مشارکت گسترده
شرکت در انتخابات، در واقع به معنی حضور در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و علمی فناوری کشور است و این مشارکت، عملا، تاثیرات شگرفی دارد که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:
۱- حفظ، تقویت و نمایش اتحاد ملی با نشان دادن حضور عمومی در صحنه.
۲- زمینه‌سازی بهتر برای بسیج امکانات انسانی و مادی کشور به‌منظور دستیابی به اهداف عالی نظام اسلامی.
۳- افزایش قدرت و اقتدار کشور در منطقه و جهان؛ که راه را برای الهام‌بخشی و اثرگذاری بیشتر بر مسائل مختلف در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هموار می‌کند. در دنیای معاصر مسئله قدرت بسیار اهمیت دارد و افزایش اقتدار کشور، در آینده تحولات تاثیرات جدی دارد و این امر بر کسی پوشیده نیست.
۴- افزایش ضریب امنیتی کشور؛ که با حضور بیشتر در انتخابات ممکن می‌شود و آینده انقلاب و نظام را در مقابل فشارها و توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان کشور بیمه می‌کند.
۵- پیشرفت بیشتر در عرصه‌های علمی فناوری؛ که با حضور بیشتر مردم در صحنه و مطالبه عمومی از دولتمردان از طریق نمایندگان برگزیده شده آنها میسر می‌شود.
اینها تنها بخشی از نتایج و پیامدهای مشارکت بالا در انتخابات است و با مرور آن شکی در وظیفه همگان در شرکت در انتخابات باقی نمی‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.