فصل تبلیغ و نطق‌های انتخاباتی از پرتکرارترین و مورداستفاده‌ترین سیاست‌های تبلیغاتی و اثرگذاری بر افکار عمومی ارجاعات دینی، قرآنی و حتی ارجاع از سخنان بزرگان انقلاب اسلامی است.

آگاه: این دوره هم مثل تمام دوره‌ها در صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی و مشاورانشان از این ارجاعات زیاد دیده شده و می‌شود. در جامعه‌ای مسلمان افکار عمومی به چنین روایتگری و نوع تبلیغ و تعاملی به‌زودی واکنش نشان می‌دهد یا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. در چند روز گذشته، محمدجواد ظریف، مشاور سیاست‌ خارجه مسعود پزشکیان، نامزد انتخاباتی در صحبت‌هایش به آیاتی از قرآن مجید اشاره کرد و پس از آن نیز تفسیری از آن را معطوف و در تایید آن چه می‌گفت ابراز کرد که درنهایت موردانتقاد بسیاری از عالمان و آگاهان این حوزه قرار گرفت، ازجمله حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رییس سازمان تبلیغات اسلامی. او در توضیح و انتقاد، ویدیویی را منتشر کرده و طی آن به این برداشت غلط و تحریف شده پاسخ داد. حجت‌الاسلام قمی در راستای پیشگیری از برداشت‌های این‌چنینی از کلام‌الله مجید، از اساتید، مفسران و دغدغه‌مندان این حوزه درخواست کرد تا مواضعی با این رویکرد را به‌وضوح و روشنی ملامت کرده و با آن مقابله کنند. او در ادامه از آنکه نامزد انتخاباتی مذکور که او را فردی اهل قرآن می‌داند، نسبت‌به این برداشت و تفسیر غلط از قرآن مجید واکنشی نشان نداده است، ابراز تعجب کرد و در ادامه اشاره کرد که حتی قبل از آنکه از تفسیر قرآن صحبت کنیم، اگر معنا و ترجمه آیه۵۵ از سوره انفال را بخوانید، متوجه تحریف مشهود از آن می‌شوید. حجت‌الاسلام قمی در ادامه از آنکه آیات قرآن مورد بهره‌وری با اهداف سیاسی قرار گیرد ابراز نگرانی کرد و گفت که در چنین وضعیتی باید در انتظار اتفاقات بدی در جامعه باشیم.  پیش از این نیز در پی استفاده‌های این‌چنینی و استنادات تحریف‌شده از سخنان رهبر انقلاب، اطلاعیه‌ای ازسوی دفتر ایشان منتشر شد و نقل‌قول‌های غیرمستند و تحریف‌شده در سخنرانی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی را بی‌اعتبار خوانده و به پرهیز از اقداماتی از این دست توصیه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.