پنج روز تا برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری زمان باقی است و 6نامزد انتخاباتی هر چه در توان و بضاعت دارند خرج تبلیغات می‌کنند تا بتوانند آرای مردم را به خود جلب کنند. به‌طورکلی فلسفه وجودی نهاد انتخابات، توجه و اهتمام و ترتیب اثر دادن به آرای مردم است؛ بر همین اساس، در نظام جمهوری اسلامی ایران، سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم، اساسی‌ترین اصل در عرصه انتخابات محسوب می‌شود. انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از سلامت بالایی برخوردار است و رأی مردم به منزله حق‌الناس تلقی می‌شود که همه ارکان و قوا با جدیت از آن صیانت می‌کنند.

شورش علیه آرای مردم؛ خط قرمز نظام

آگاه: رهبر انقلاب در خردادماه سال۹۲ پس از رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، طی سخنانی فرمودند: من به این حضرات محترمی که مسئولان صندوق‌ها و مسئولان بازشماری و قرائت آرا هستند، یک توصیه دارم و آن این است که بدانند رأی مردم امانتی است دست آنها و حق‌الناس است؛ یعنی حفظ امانت در این مسئله، حق‌الناس است.

رهبر انقلاب؛ حامی خواست مردم در برابر فتنه تَغَلّب
رهبر انقلاب همواره در برابر تغلب در انتخابات ایستاده‌ و اجازه نداده‌اند سلیقه و خواست اصحاب قدرت بر نظر اکثریت مردم غلبه پیدا کند؛ ایشان صادقانه رأی مردم را باور دارند، لذا به‌رغم فشارهای گوناگون بازندگان، برای ابطال انتخابات در مقاطع مختلف و صرف‌نظر از نتیجه، رهبر انقلاب رأی مردم را حق‌الناس دانسته و تمام‌قد از آن صیانت کرده‌اند. در انتخابات ریاست‌جمهوری۷۶ برخی مسئولان بلندپایه اصرار به ابطال انتخابات داشتند ولی رهبر انقلاب از رأی اکثریت به پیروز آن انتخابات صیانت کردند. در کتاب «فتنه تغلب» که ازسوی موسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده است، به پیشنهاد ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری در سال۱۳۷۶ توسط وزیر اطلاعات دولت آقای هاشمی پرداخته شده است. در این کتاب آمده است رهبر انقلاب در جلسه ۲۶خرداد ۱۳۸۸ با نمایندگان ستادهای کاندیداها، به پیشنهاد یکی از مسئولان دولتی برای ابطال انتخابات هفتمین دوره ریاست‌جمهوری در سال۱۳۷۶ اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «شما خیال می‌‎کنید وقتی که آقای خاتمی با ۲۰میلیون رأی پیروز شد، یک عده عصبانی نبودند، خب چرا، آنها هم عصبانی بودند؛ آنها هم همین حرف‌ها را می‌زدند؛ آنها هم همین داعیه‌ها و طلبکاری‌ها را می‌کردند. همان وقت به من مراجعه کردند. یکی از مسئولان عالی‌رتبه آن روز آمد پیش من واز من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید. من آنچنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده.»

روایت دیگر از برخورد رهبری
علی‌محمد بشارتی، وزیر کشور دولت ششم (دولت هاشمی‌رفسنجانی) در گفت‌وگو با پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری درباره ماجرای پیشنهاد ابطال انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ به رهبر انقلاب می‌گوید: من در آن روزها شنیدم که یکی از آقایان، ساعتی قبل از این‌که تقریبا بر همه روشن شود که چه کسی پیروز انتخابات است، وقت می‌گیرد و خدمت آقا می‌رسد؛ با این‌که هیچ مسئولیت رسمی هم در زمینه برگزاری انتخابات نداشته است. در آن جلسه به ایشان گزارشی از نتیجه انتخابات می‌دهد و خواستار ابطال انتخابات می‌شود. آقا در پاسخ برخورد خیلی شدیدی با وی می‌کند که ظاهرا سابقه نداشته است. با این مضمون که چگونه به خودت اجازه می‌دهی که این‌طور درباره‌ نظام فکر کنی و تصمیم بگیری؟
علیرضا شمیرانی طی یادداشتی بلند با عنوان «چرا؟» در ۱۶بند در کتاب «فتنه تغلب»، این مقام دولتی را که پیگیر ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری در دوم خرداد ۱۳۷۶ بوده وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی یعنی علی فلاحیان معرفی کرده و تصریح داشته: رهبر انقلاب در برابر تقاضای ابطال انتخابات دوم خرداد۷۶ که ازسوی وزیر اطلاعات دولت هاشمی‌رفسنجانی درخواست شده بود ایستادند و با وی آنچنان برخورد کردند که هنوز فراموش نشده است.

مقاطعی که عده‌ای قصد شورش علیه رأی مردم را داشتند
در انتخابات مجلس ششم نیز برخی چهره‌های ذی‌نفوذ، نظر به ابطال آرای تهران داشتند ولی رهبر انقلاب به‌رغم اینکه چهره‌های شاخص جریان موسوم به اصلاحات راهی مجلس می‌شدند، اجازه ابطال ندادند. در سال۱۳۸۲ در جریان انتخابات مجلس هفتم، جریان حاکم بر دولت و مجلس، همه تلاش خود را برای برگزار نشدن انتخابات در موعد قانونی به کار گرفت ولی رهبر انقلاب برخورد کردند و انتخابات در وقت مقرر برگزار شد. در ریاست‌جمهوری سال۸۴، جریان قدرتمند حامی مرحوم هاشمی رفسنجانی درصدد زیرسوال بردن نتیجه انتخابات بودند اما رهبر انقلاب از رأی اکثریت صیانت کردند و بالاخره در انتخابات ریاست‌جمهوری۸۸ که آن تحرکات غیرقانونی و فشارهای سنگین خارجی دست به دست هم دادند تا شاید بتوانند رأی جمهور را ابطال کنند اما یکبار دیگر با برخورد به سد مستحکم عمود خیمه نظام، ناچار به تسلیم در برابر رأی مردم شدند.

سدی محکم مقابل تضییع حقوق مردم
رهبر انقلاب در آبان۸۸ در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور تاکید فرمودند: مسئله‌ اصلی در این قضایای اخیر[فتنه سال۸۸]، اصل انتخابات بود؛ زیر سوال بردن اصل انتخابات بزرگ‌ترین جرمی بود که انجام گرفت. چرا شما نسبت به این جرم چشمتان را می‌بندید؟! این همه زحمت کشیده بشود، مردم بیایند، یک شرکت به این عظمت، یک نصاب‌شکنی، یک رکودشکنی در دنیا در مردمسالاری، در دموکراسی‌ای که اینقدر ادعایش را می‌کنند، انجام بگیرد، بعد یک عده مفت و مسلّم بیایند بدون استدلال، بدون دلیل، همان فردای انتخابات بگویند: انتخابات دروغ است! این کار کوچکی است؟! این جرم کمی است؟!
رهبری در جریان انتخابات سال۸۸ همچون همیشه بر رعایت مرّ قانون و صیانت تمام و کمال از آرای مردم تاکید داشتند و تاکید بر این قانون‌مداری ازسوی رهبر انقلاب به این دلیل بود که اصرار قانون‌شکنان بر ابطال انتخابات بدون دلیل و مدرک مستند به معنای از بین بردن «حق» و «خواست» مردم بود. رهبر انقلاب خواسته‌ غیرقانونی و بدون سند و مدرک، ابطال انتخابات را به «زدن توی دهان مردم» تعبیر کرده و موکدا آن را رد کردند و فرمودند: «ابطال، یعنی زدن توی دهن مردم؛ ۴۰میلیون آدم آمدند پای صندوق رأی دادند، من بگویم شما غلط کردید رأی دادید؛ چنین چیزی مگر ممکن است؟ مطلقا من این را قبول نخواهم کرد.» لذا رهبر انقلاب در جریان انتخابات۸۸ چونان سدی محکم مقابل تضییع حقوق مردم ایستادند. اساسا اعتقاد به رأی مردم از منظر رهبر انقلاب یک حکم الهی است؛ ایشان می‌فرماید: خدا موظف کرده است ما را که در این زمینه رأی مردم را، انتخاب مردم را، اراده‌ی مردم را معتبر بشماریم. در نهج‌البلاغه یکجایی امیرالمؤمنین(ع) راجع به تضییع حقوق مردم صحبت می‌کنند، می‌فرمایند کسی که این کارها را بکند «کان حربا للّه» این محارب خداست.

رأی مردم هم به معنای واقعی کلمه حق‌الناس است
رهبر انقلاب در شهریورماه سال94 در دیدار اقشار مختلف مردم در همین راستا فرمودند: رأی مردم هم به معنای واقعی کلمه حق‌الناس است؛ حق‌الناس است. وقتی می‌آید برادر و خواهر ایرانی در انتخابات شرکت می‌کند و رأی در صندوق می‌اندازد، رعایت این حق او واجب شرعی است، واجب اسلامی است؛ در این امانت او نباید خیانت کرد؛ واقعا حق‌الناس است. نتیجه‌ آرا هم هرچه شد، بایستی به آن ملتزم بود؛ این هم حق‌الناس است. اینکه ما در سال۸۸ در مقابل کسانی که اصرار می‌کردند باید انتخابات باطل بشود ایستادیم، به‌خاطر همین بود که از حق‌الناس دفاع کردیم. 40میلیون نفر -بالاترین نصاب انتخابات- در سال۸۸ در دادن‌ آرا شرکت کردند. خب، یک نتیجه‌ای داد. هر کسی هم‌ برنده‌ این انتخابات می‌شد، ما همین‌جور می‌ایستادیم، دفاع می‌کردیم. بنده از حق‌الناس دفاع کردم، از حق مردم دفاع کردم. باز هم هر وقتی که مردم رأی بدهند -به هر کسی که مردم بپسندند و بپذیرند و رأی بدهند- بنده از رأی مردم دفاع خواهم کرد؛ پشت‌سر مردم خواهم ایستاد. رأی مردم حق‌الناس است. رهبر انقلاب در خطبه‌های 29خرداد 88 نماز جمعه تهران نیز بیان فرمودند که مردم اطمینان دارند؛ اما برخی از طرفداران نامزدها هم اطمینان داشته باشند که جمهوری اسلامی اهل خیانت در آرای مردم نیست. سازوکارهای قانونی انتخابات در کشور ما اجازه‌ تقلب نمی‌دهد. این را هر کسی که دست‌اندرکار مسائل انتخابات هست و از مسائل انتخابات آگاه است، تصدیق می‌کند؛ آن هم در حد 11میلیون تفاوت! یک وقت اختلافِ بین دو رأی، صدهزار است، 500هزار است، یک‌میلیون است، حالا ممکن است آدم بگوید یک‌جوری تقلب کردند، جابه‌جا کردند؛ اما 11میلیون را چه جور می‌شود تقلب کرد! درعین‌حال بنده این را گفتم، شورای محترم نگهبان هم همین را قبول دارند که اگر کسانی شبهه دارند و مستنداتی ارائه می‌دهند، باید حتما رسیدگی بشود؛ البته از مجاری قانونی؛ رسیدگی فقط از مجاری قانونی. بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چارچوب‌های قانونی شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده‌اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.