۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴٬۷۱۶

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته (جمعه هشتم تیرماه) در سراسر ایران اسلامی با مشارکت بالای مردم برگزار شد. رأس ساعت ۸ صبح دیروز، احمد وحیدی، وزیر کشور دستور آغاز رأی گیری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را صادر کرد.

انتخابی برای تعیین آینده کشور

آگاه: وحیدی پس از دستور آغاز رأی‌گیری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در این دوره از انتخابات، تنها ۴۰روز برای آماده‌سازی برگزاری انتخابات فرصت داشتیم، درحالی‌که به‌طور معمول، این روند یک سال زمان نیاز داشت؛ اما در این مدت کوتاه، تمهیدات برگزاری انتخابات محقق شد.
وزیر کشور با تبیین و تشریح فرآیند برگزاری انتخابات، تصریح کرد: در کنار عوامل اجرایی، کارت برای ۴۶هزار و ۸۹۴نفر از نماینده نامزدهای انتخاباتی در همه شعب صادر شده است و افراد مطابق قانون اجازه تبلیغات ندارند. در همین راستا، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای به استناد قانون تصریح کرد: نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی حق تبلیغ له یا علیه هیچ‌یک از نامزدها یا دخالت در کار هیات‌های اخذ رأی، بازرسان و ناظران شورای نگهبان را ندارند. وحیدی، وزیر کشور نیز در نشست خبری اعلام آغاز فرآیند انتخابات با اشاره به نحوه رأی‌گیری از ایرانیان خارج از کشور گفت: تعداد ۳۴۴صندوق انتخاباتی نیز در خارج از کشور مستقر شده است.

فرآیند رأی‌گیری
اما همانطور که اشاره شد فرآیند اخذ رأی از رأی‌دهندگان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح روز جمعه در شعب اخذ رأی سراسر کشور آغاز شد.
به استناد ماده۳۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها ۱۸سال تمام باشد؛ یعنی متولدین روز ۸تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانستند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی خود در انتخابات مذکور شرکت کنند. سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان نیز همزمان با آغاز فرآیند رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت خود را آغاز کردند.
صبح دیروز در نخستین دقایق از آغاز رأی‌گیری، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای از هماهنگی‌های صورت گرفته با ادارات ثبت احوال شهرستان‌های سراسر کشور برای تسهیل در امر رأی‌گیری افراد دارای شناسنامه قدیمی خبر داد.

دولت صیانت از آرای مردم را وظیفه خود می‌داند
محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری روز گذشته در دقایق ابتدایی آغاز فرآیند انتخابات در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت. مخبر پس از رأی دادن در مصاحبه‌ای گفت: روش انتخابات در ایران خوشبختانه به شکلی است که امکان انحراف در آن وجود ندارد. اگرچه برای اطمینان نامزدها از مسائل روند انتخابات، نامزدها بدون محدودیت امکان معرفی ناظر داشتند و برای آنها کارت صادر شده است. سرپرست ریاست‌جمهوری همچنین تاکید کرد: دولت صیانت از آرای مردم را وظیفه خود می‌داند.

نامزدها کجا رأی دادند؟
محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) رأی داد. حجت‌الاسلام پورمحمدی، دیگر نامزد انتخابات نیز ساعت۹ و ۳۰ دقیقه دیروز با حضور در حسینیه ارشاد، رأی خود را به صندوق انداخت. سعید جلیلی، کاندیدای دیگر انتخابات نیز در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در محله مشیریه تهران حضور یافت و رأی خود را به صندوق انداخت. مسعود پزشکیان، از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز رأی خود را در مرکز آموزشی درمانی (بیمارستان) فیروزآبادی شهرستان ری به صندوق انداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه نیز صبح دیروز در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)  رأی خود را به صندوق انداخت. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با حضور در شورای نگهبان رأی خود را به صندوق انداخت.

رأی‌گیری در پایتخت
علیرضا فخاری، استاندار تهران از استقرار ۶هزار و ۶۹۴شعبه اخذ رأی در استان تهران خبر داد و گفت: شرایط استان تهران ازلحاظ برگزاری انتخابات ایده‌ال، امنیت برقرار و عوامل اجرایی حاضر هستند. رییس ستاد انتخابات استان تهران نیز واجدان شرایط رأی‌دهی در این استان را ۱۰میلیون و ۱۹۹هزار و ۷۴۲نفر دانست.

۷ مورد خرابکاری در زیرساخت‌های ارتباطی که به‌سرعت خنثی شدند
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح دیروز ضمن ثبت رأی و بازدید از اتاق مانیتورینگ وزارت کشور، با تشریح وضعیت خطوط ارتباطی به منظور تسهیل در امر برگزاری انتخابات گفت: بیش از ۴۰۰تیم پایش، ۷۰۰هزار کیلومتر خطوط فیبر نوری با شکل زمینی و هوایی را بررسی کردند. هفت مورد خرابکاری عمدی داشتیم که تیم‌های اتصال بلافاصله ارتباطات را برقرار کردند.

آمادگی ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی
حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور روز جمعه هشتم تیرماه در حاشیه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداخت و در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از برگزارکنندگان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز نیروهای امنیتی که امنیت کامل را در برگزاری انتخابات برقرار کرده‌اند، اظهار داشت: تاکنون گزارش خاصی درباره تخلف و جرم در انتخابات اعلام نشده است. برای رسیدگی به تخلفات احتمالی در سراسر کشور ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی را تشکیل داده‌ایم.

آمارهای کذایی!
ظهر دیروز درحالی‌که چندین ساعت به پایان زمان رأی‌گیری باقی مانده بود، برخی در فضای مجازی آمارهایی کذایی را از نتایج انتخابات اعلام می‌کردند، در همین راستا، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه آمار منتشر شده در مورد نتایج و مشارکت خارج از کشور واقعیت ندارد، گفت: طبق ماده۱۰ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مخفی بودن آرا الزام است و نباید تصاویری از آن منتشر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.