۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴٬۷۳۸

مهمونی ده کیلومتری غدیر جزئی از فرهنگ ماست

باغ عشق و آرزوها شد شکوفا در غدیر

اولین افرادی که غدیر را جشن گرفتند ایرانی‌ها بودند

پاسداشت غدیر سنتی دیرینه برای ایراینان است. مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر خم که در سراسر این برگزار شد نمایش این عشق و ارادت بود. 

باغ عشق و آرزوها شد شکوفا در غدیر

آگاه: ۳۴۲سال بعد از روز غدیر، شیعیان ایران در جهان اسلام بغداد را فتح کرده و پس از قرن‌ها روزنه‌ای برای تنفس شیعه باز شد. آنگاه برای اولین‌بار ۱۸ذی‌الحجه در تقویم‌های قمری به‌عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمانان جهان نام‌گذاری شد. پیامبراکرم(ص) در ذی‌الحجه سال دهم قمری به همراه هزاران نفر از مسلمانان کشورهای مختلف، برای ادای اعمال و مناسک حج از شهر مدینه به‌سوی مکه حرکت کردند. این آخرین سفر حضرت محمد(ص) پیش از وفات ایشان بود که به حجةالوداع، حجةالاسلام و حجةالبلاغ معروف شد. در آن زمان امام علی(ع) برای تبلیغ اسلام راهی یمن شده بود اما زمانی که از تصمیم حضرت محمد برای سفر حج باخبر شد به مکه بازگشته و با رسول خدا همراه شد.
پس از انجام مناسک حج ازسوی پیامبر و همراهان ایشان، کاروانیان مسیر بازگشت به دیار خود را در پیش گرفتند. پس از آنکه نیمی از مسیر را طی کردند در محل غدیرخم در جنوب‌غربی شبه‌جزیره عربستان، جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و آیات «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم‏تفعل فما بلغت رسالته…» و «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» را به ایشان رساند. پس وقتی به غدیرخم رسیدند، پیامبر(ص) با وجود گرمای طاقت‌فرسا، دستور توقف داد و جلورفتگان و عقب‌ماندگان را نیز به همان مکان فراخواند. او در مقابل دیدگان همه افراد اعم از زن، مرد، پیر و جوان، دست علی بن ابی‌طالب را بالا گرفته و «مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه» را به‌روشنی به گوش همگان رساند. زمانی که پیامبر دست مولا علی(ع) را بالا گرفته و در جنوب‌غربی عربستان به همراهانش نشان می‌داد، کیلومترها دورتر ایرانیان در تکاپوی روزهای پایانی اسفند، جشن پایان زمستان و نزدیک شدن به عید نوروز بودند؛ چراکه آن روز ۲۸اسفند دهمین سال شمسی بود. فردای آن روز جشن «هَـمَـسْـپَـت مَـدَم» به معنای جشن «برابری شب و روز و برابری سرما و گرما» و همچنین جشن «اوشیدر» که برای آرزوی رسیدن موعود و منجی مجوسیان یعنی سوشیانت برگزار می‌شد. بااین‌حال به‌دلیل خفقانی که پس از رحلت پیامبر(ص) در جوامع اسلام در مقابل امیرالمومنین علی(ع) به وجود آمد، غدیر تا سال‌ها در جهان عرب و غیرعرب مسکوت مانده و صدای پیامبر(ص) و امام علی(ع) به کشورهای دیگر مانند ایران نرسید.
۳۴۲سال بعد از آن روز با قدرت گرفتن خاندان‌های شیعی ایرانی در جهان اسلام و فتح بغداد توسط آل‌بویه، پس از قرن‌ها حکومت خاندان‌های اموی و عباسی، روزنه‌ای برای تنفس شیعه باز شده و برای اولین‌بار ۱۸ذی‌الحجه در تقویم‌های قمری، به‌عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمانان جهان نام‌گذاری شد و شیعیان در سرتاسر گیتی این روز را به‌عنوان روز ریاست امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(ع) جشن گرفتند، زیرا تا قبل از به قدرت رسیدن آل‌بویه و برگزاری باشکوه مراسم عید غدیر تحت لوای حکومت ایرانی، شیعیان عید غدیر را به‌صورت مخفی یا محدود برگزار می‌کردند. از روی مستندات تاریخی معلوم می‌شود اولین جشن علنی و سراسری عید ولایت امیرالمومنین علی سال۳۵۲ هجری قمری برگزار شد. یعنی پس از گذشت ۲۴سال از غیبت کبرای امام زمان(عج). از آن پس ایرانیان در روز عید غدیر شهرها را تعطیل و آذین کردند، مغازه‌ها تا صبح باز بودند، افرادی به نشانه شادی طبل کوبیده، شیپور می‌زدند و آتش‌بازی به راه می‌انداختند. در دوران حکومت صفویه نیز با اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران، شکوه این عید بیشتر شده و «عید بزرگ ایرانیان» نام گرفت. اما در زمان نادرشاه افشار برگزاری جشن عید غدیر منع شد اما بار دیگر در دوره قاجار شور و شکوه به این عید بازگشت و هر ساله در محلات، مساجد، امام‌زاده‌ها و به‌خصوص حرم امام رضا(ع) مراسم‌های مذهبی و حتی ملی به مناسبت غدیر برگزار می‌شد. امروزه نیز این مراسم در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود و به عید سادات معروف است. مردم به دیدن سادات می‌روند و سادات پول‌هایی را به‌عنوان عیدی به مهمانان خود می‌دهند. مردم بر این باورند که نگهداری این پول به رزق و روزی آنها برکت می‌دهد.
در دوره قاجار به مناسبت عید غدیر در دربار مراسم «سلام» که مخصوص دیدار اعیان و شاهزادگان یا مردم با شاه بود، برگزار می‌شد. ناصرالدین قاجار درباره عید غدیر سال۱۲۵۵ شمسی در خاطراتش آورده است: «عید غدیر رسید، شب عید غدیر بیرون شام خوردم، عمارات جدید و نارنجستان چراغان شد، اغلب پیشخدمت‌ها بودند. امین‌حضور، عضدالملک، عکاس، فرخ‌خان و غیره و غیره و غیره بودند. خواننده‌های مردانه همه آمدند. الحمدلله خوش گذشت. روزش هم در همان تالار جدید سلام شد.»
ابن‌جوزی در کتاب «المنتظم فی التاریخ الملوک و الامم» دیده‌های خود از عید غدیر سال۳۵۲ هجری قمری را اینطور گزارش می‌دهد: «که در شب عید یعنی پنجشنبه هجدهم ذی‌الحجه سال۳۵۲ مغازه‌های بغداد تا صبح باز بود. صدای طبل و شیپور، گوش شهر را پر کرده بود. مراسم آتش‌بازی در بازار برگزار شد. تا روز عید غدیر که مردم، گروه گروه به زیارت حرم‌های متبرک کاظمین می‌رفتند. معزالدوله، امیر دیلمی دستور داده است بغداد را آذین‌بندی کنند و شهر یکپارچه غرق در شادی و جشن و سرور باشد.» به‌جز ابن جوزی بغدادی، تاریخ نگار حنبلی‌ مذهب که شواهد بالا را گفته، ابن‌مسکویه دانشمند ایرانی هم در «ملحقات کتاب تجارب الامم» آنچه از جشن‌های عید غدیر دیده را به‌صورت گزارش نوشته و گفته است: «شیعیان، جشن روز عید سعید غدیر را با آذین‌بندی، نصب کتیبه‌های مذهبی، پوشیدن لباس‌های نو و فاخر و قربانی کردن شتر گرامی می‌داشتند.» ابن‌مسکویه هم می‌گوید در شب عید غدیر در بغداد تا سالیان سال، رسم آتش‌بازی برقرار بود.
«آدام اولئاریوس» دانشمند و سیاح آلمانی، در سفر به ایران شاهد یکی از این جشن‌ها بوده و در سفرنامه‌اش نوشته است: «روز اول مارس، ایرانی‌ها جشنی برپا می‌کنند که آن را غدیر می‌نامند. باتوجه‌به این موضوع خان دوباره از ما در کنار رودخانه در جایی با صفا نزدیک خیمه با طرزی باشکوه پذیرایی کرد. در این مراسم سرگرمی‌های زیاد تهیه دیده بودند. چند نفر به طرز ماهرانه می‌پریدند و شعبده‌بازی و تردستی می‌کردند. جالب‌توجه رقص زیبایی بود که پسربچه‌ای درحالی‌که دو سنج کوچک که بر آن یک دسته نوار گره‌خورده ابریشمین و دراز آویزان بود و آنها را هنگام زدن بر یکدیگر به حرکت درمی‌آورد و نمایش می‌داد. خارج از خیمه، مردم معمولی نیز هرکسی اگر هنری داشت به معرض نمایش می‌گذاشت. آنان سرگرمی‌های زیادی برای خود داشتند. شخص خان تیراندازی دقیق خود را آزمایش کرد و توانست تار مویی از اسب را که در دست پسربچه خودش بود از فاصله شش‌قدمی با تیر بزند. همچنین سیبی را به‌سوی آسمان پرتاب کردند و وی در بازگشت با تفنگ، سیب را هدف قرار داد.»
یکی از سنت‌های مهم بین ایرانیان در جشن غدیر، بستن عقد «اخوت» که یک مستحب دینی برای بهبود پیوندهای اجتماعی است، بین مومنان و مسلمانان بود. «ژان ـ باتیست فُوریه» پزشک فرانسوی دربار ناصرالدین‌شاه قاجار در خاطراتش می‌نویسد: «یکی از آداب این روز، صیغه عقد اُخوت یا برادری در بین مردان است؛ دو تا دوست با رفتن به پیش روحانی محله و با خواندن صیغه برادری تا آخر عمرشان مثل برادر برای هم باقی می‌مانند.»
این مهمانی دیگر جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ عمومی کشور شده است به مانند رسوم دیگر نظیر راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی. قبل از این مهمانی‌های کیلومتری هر مسجدی، هیئتی، خانواده‌هایی یا حتی افرادی برای این عید بزرگ به صورت پراکنده جشن می‌گرفتند وشیرینی و شربت توزیع می‌کردند، اما امسال سومین سال است که با همدلی و کنار هم جمع شدن، جلوه‌ای از ابهت و اجتماع عظیمی از شیعیان را به رخ جهانیان می‌کشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.