توافق ایران و بحرین برای آغاز مذاکرات عادی‌سازی روابط، خشم آمریکا را برانگیخته است. حدود یکماه پیش بود که «شیخ حمد بن عیسی آلخلیفه» پادشاه بحرین در سفر رسمی به مسکو، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس فدراسیون روسیه گفت که کشورش از عادی‌سازی روابط با ایران حمایت می‌کند.

خشم آمریکا از سیاست همسایه‌محور ایران

آگاه: وی همچنین گفت که مشکلات میان دو کشور بحرین و ایران، از میان رفته‌اند و دلیلی برای تاخیر در برقراری روابط عادی میان دو طرف وجود ندارد.
پادشاه بحرین در همین راستا بیان داشت: به‌صورت کلی، روابط میان همه کشورها، خوب است اما درباره حل مشکلات میان ایران و بحرین باید گفت واقعیت‌ها نشان می‌دهد مشکلاتی وجود ندارند و هیچ دلیلی برای تاخیر در عادی‌سازی روابط میان ایران و بحرین نیست. ما خواهان دوستی ایران برای اهل بحرین هستیم. اهالی بحرین با ایران تاریخ دارند و سفرهایی به این کشور وجود دارد. تلاش است زندگی و توسعه و تجارت به‌صورت مثبت گسترش یابد.
اظهارات پادشاه بحرین درخصوص تمایل به تجدید روابط با ایران و همچنین سفر وزیر خارجه این کشور به تهران جهت شرکت در مراسم ترحیم رییس‌جمهوری فقید کشورمان، در شرایطی بود که در تاریخ ۱۴دی۱۳۹۴ و پس از قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران، وزارت خارجه بحرین در ادامه پیروی از سیاست‌های عربستان‌سعودی، با صدور بیانیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد. وزارت خارجه بحرین در آن مقطع زمانی ۴۸ساعت به دیپلمات‌های ایرانی در منامه مهلت داد تا این کشور را ترک کنند. همچنین دفاتر دیپلمات این کشور در ایران نیز بسته شد.

علت چرخش سیاست خارجی بحرین در قبال ایران
برخی تحلیلگران علت چرخش سیاست خارجی بحرین در قبال ایران را اقتدار نظامی و سیاسی رو به تَزاید جمهوری اسلامی ایران دانستند؛ این اقتدار به‌ویژه پس از عملیات شکوهمندانه‌ «وعده صادق» نیز فزونی گرفت؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از کشورهای منطقه‌ای که پیش‌تر مرعوب و مسحور سیاست‌های آمریکا و اسرائیل بودند و در تبعیت از این سیاست‌ها، به آغوش تل‌آویو غلتیده بودند، در رویکرد و راهبرد خود تجدیدنظر کردند.
البته گزاره دیگری که باید روی آن تاکید کرد و آن را از علل چرخش سیاست خارجی بحرین و سایر کشورهای منطقه‌ای در قبال ایران دانست، سیاست تشدیدشده‌ همسایه‌محور ایران طی سه سال اخیر است؛ بلومبرگ در همین زمینه گزارش داده که «ایران از سایه بیرون آمده و سیاست خارجی منطقه‌ای تهران نشانه‌هایی از پیشروی بیش از حد نشان داده است.» در واقع ایران از یک طرف، مستقیما و یا با نیروهای نیابتی خود، نمایش قدرت اجرا می‌کند و از سویی دیگر پیام دوستی به سمت پایتخت‌های عربی مخابره می‌کند؛ این وضعیت، با عنایت به استیصال و عدم راهبردِ مشخص واشنگتن در قبال سیاست‌های منطقه‌ای ایران، اعراب را به آغوش تهران می‌کشاند. اما اظهار تمایل شدید بحرین به برقراری روابط با ایران، آمریکایی‌ها را مستأصل کرده است؛ نباید فراموش کرد که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است که حوزه مسئولیت آن شامل کل خلیج‌فارس و دریاهای سرخ و عرب می‌شود.

نزدیکی بین بحرین و ایران و نگرانی واشنگتن
در همین رابطه «گراهام فولر» افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تارنمای «ریسپانسیبل استیت کرفت» نوشت که از دیرباز سیاست آمریکا در خاورمیانه معطوف بر ایجاد ائتلاف نظامی و سیاسی علیه ایران متشکل از کشورهای منطقه بوده است؛ به همین دلیل، هرگونه نزدیکی بین بحرین و ایران باعث نگرانی واشنگتن خواهد شد و از این رو، ممکن است تلاش کند از آن جلوگیری کند. این تحلیلگر وابسته به سیا در تحلیل خود متذکر شده که نخستین شکاف جدی در استراتژی ضدایرانی آمریکایی‌ها زمانی آشکار شد که ریاض و تهران با میانجیگری چین در سال۲۰۲۳ روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. فولر، افسر سابق سیا بر این باور است که باتوجه‌به چشم‌انداز احیای روابط بحرین با ایران، تغییرات عمده در واقعیت‌های ژئوپلیتیکی در خلیج‌فارس بارزتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.