سجاد وهابی، کارشناس اقتصادی گفت: عدم انضباط مالی دولت‌ها، هزینه و درآمدها باید منطقی و باضابطه باشد، به همین دلیل نرخ ارز باید متناسب با درآمدها و واقعیت‌های اقتصادی در جهت رفع نیازهای اساسی مردم کنترل و تک‌نرخی شود.

کشف ظرفیت‌های اقتصادی با تشویق سرمایه‌گذاران

آگاه: فرزانه حسنی:سجاد وهابی در گفت‌وگو با آگاه با اشاره به شمار مشکلات در ایران، اظهار کرد: کاهش تولیدات به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، عدم تامین مالی قیمت‌گذاری دستوری، عدم رقابت بخش خصوصی بنگاه‌های بزرگ دولتی، تحریم‌ها، رانت، فساد و رشوه در تولید و توزیع نمونه‌ای از این مشکلات محسوب می‌شوند. وی افزود: هنگامی که عرضه و تقاضا برای یک محصول به‌هم می‌خورد باعث کاهش یا افزایش قیمت‌ها می‌شود، در ایران معمولا دچار کاهش تولید کل در کشور است.
این کارشناس جوان اقتصادی در ادامه با بیان اینکه افزایش تولید از طریق حمایت دولت‌ها در دستورکار قرار بگیرد شاهد تعادل، ثبات و آرامش در سطح جامعه خواهیم بود، خاطرنشان کرد: رفع مشکلات تولید، دغدغه‌های بخش خصوصی، موانع تولید و تامین نیازهای اساسی، محصولات استراتژیک، کشف ظرفیت‌های اقتصادی با تشویق سرمایه‌گذاران، ایجاد فرصت شغلی، همه این موارد در داشتن روحیه جهادی و اعتمادبه‌نفس و تلاش مستمر همراه با نوآوری و پرداخت تسهیلات مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی به‌خصوص درنظرگرفتن بخش کشاورزی از دهه‌های گذشته تا به امروز بخواهیم جبران کنیم.
وی تصریح کرد: عدم انضباط مالی دولت‌ها، هزینه و درآمدها باید منطقی و باضابطه باشد به همین دلیل نرخ ارز باید متناسب با درآمدها و واقعیت‌های اقتصادی در جهت رفع نیازهای اساسی مردم کنترل و تک‌نرخی شود. این محقق جوان حوزه اقتصادی با تاکید بر اینکه بساط ارز چندنرخی باید برچیده شود، اظهار کرد: این مسئله موجب جلوگیری از رانت‌خواری عده‌ای خاص می‌شود، ارز چندنرخی درنهایت به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد و شاهد آن هستیم که کالاها به قیمت ارز بازار معامله می‌شود. وی در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین کار کنترل هزینه از سمت بودجه، سامان دادن به شبکه بانکی، کنترل رشد نقدینگی، ایجاد منابع جدید دولت، افزایش درآمد مالیاتی مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد و بازارهای سفته‌بازانه است. وهابی در پایان گفت: یکی از مشکلات کشور و نوسان‌گیری در بازارهای ارزی سکه، مسکن و خودرو باعث افزایش حباب کاهش قدرت خرید مردم، عدم تعادل در بازار، تغییر در سیاست دولت در اخذ مالیات برای هدایت نقدینگی به‌سمت تولید و بازار مالی به‌عنوان امن‌ترین راه تامین مالی برای شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه شرکت‌ها با حمایت ویژه از بازار سرمایه، جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی و خصوصی فراهم کند و ایجاد بازتوزیع درآمدی با شناسایی مؤدیان جدید و کاهش فرار مالیاتی تامین مالی تولید هزینه‌ها کاهش داده که درنهایت منجر به کاهش قیمت تمام‌شده کالا شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.