۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴٬۹۹۰

علی مظفر ـ کارشناس امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی

چشم‌انداز صعود در نگاه مسعود

آگاه: پزشکی که روزگاری نبض وزارت بهداشت را زیر نگاه تخصصی خود داشت، امروز موظف است قلب تپنده ایرانی را مواظبت، مداوا و به‌روزرسانی کند. او شنبه ۱۶تیرماه ۱۴۰۳ توانست با چیرگی بر نماینده اصولگرایان، بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زده و جامعه را با همه انتقادات موجود با شعار «برای ایران» به آرامش دوره بعد از طوفان انتخابات فراخواند.
این نامزد جریان محافظه‌کاران، خود را ورای پیرامونیانی می‌داند که دوشادوش وی در مبارزات انتخاباتی همگام با آنها به پیروزی رسید، با صراحت گفتار و جدیت تمام، مدیریت نوین را تحت عنوان: «اداره کردن یک مجموعه به‌وسیله دیگران» را از روز نخست با تحکم بیانی اعلان و اعلام داشت و امروز نوبت آن رسیده است که برای کابینه‌اش، کارشناسان کارآمدی تعیین کند. 

چشم‌انداز صعود در نگاه مسعود
پزشکیان از طرفی منویات مقام معظم رهبری را اساس کار در «پاستور» دانسته و از سوی دیگر نیز خواهان مذاکره با غرب است، وعده‌های انتخاباتی‌اش نشان از جراحی عمل قلب باز کشور را دارد و از طرفی هم، تحقق وعده‌های انتخاباتی، همراهی دستگاه‌ها و جریان‌های داخلی در «سایه» منافات دارد. باورمند است؛ مداوای اقتصاد بیمار کشور، بدون همکاری مخالفان درونی بهبودی حاصل نخواهد کرد و بدون برخورداری از طیف‌های نگرشی داخلی در همراهی با وی، قطار فرسوده اقتصاد بیمار ایران، با چند لکوموتیوران، هرگز به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.
پزشکیان در طول مناظره‌ها با ارائه نظر منطبق بر نقل‌قول از رهبر انقلاب (برعکس برخی)، خود را همواره از مدافعان ولایت‌فقیه، رهبر انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانسته و معترف است؛ تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا با احیای مذاکرات هسته‌ای ایران کاهش خواهد یافت و حضور مقتدر دستگاه دیپلماسی در این عرصه، قادر خواهد بود که قدرت چانه‌زنی ایران را افزایش داده و مدعیان تقابل در مقابل ایران را به تامل منجر به همکاری با ایران وادار کند. 
او معتقد است؛ فضای مجازی نیاز به مدیریت راهبردی بدون فیلترینگ بوده و امرارمعاش مردم از این طریق، شرایط را برای برداشتن موانع ضروری کرده است. وی همواره تاکید داشته، با تلاش فرهنگی می‌توان حجاب را از حالت اجباری خارج کرد و حفظ حجاب با رویه فرهنگی و رویکرد ملایم و تکریم مقام زن، دست‌یافتنی است؛ لذا نسبت‌به مدیریت قانون حجاب، شیوه گفت‌وگوها و مذاکرات هسته‌ای، ارتقای اقتصاد کشور و توجه ویژه به فضای مجازی با موانع موجود، انتقاد گسترده داشته و حضور افراد غیرکارشناس در جایگاه تخصصی را اصلی بر «بی‌مدیریتی» موجود جامعه تلقی کرده است و خواهان حذف ناکارآمدان از بدنه جامعه، برای توفیق در بهبودی شرایط و تقویت رشد اقتصادی معرفی کرده و رفاه حال اجتماع و انبساط خاطر جامعه را در گرو شناخت مشکل و رفع آن توسط کارشناسان زبده دانسته است.
بر این منوال، رییس‌جمهوری منتخب پس از مراسم تنفیذ ازسوی رهبر انقلاب، سوگند و همچنین مراسم رأی اعتماد مجلس، ضرورت دارد تا برای بهره‌مندی از کابینه‌ای قوی و متبحر، تلاش گسترده‌ای برای بهبود شرایط با رویکردی معقول و منطقی داشته باشد. اما منتقدان رییس‌جمهوری که ردپای روحانی و خاتمی را در کارزار انتخاباتی وی مشهود دیده و دکتر پزشکیان نیز به صراحت گفتار، حضور هر کسی را در این کارزار برای اخذ رأی کاری مطلوب منجر به صواب دانسته است، منکر خط‌مشی دیگر دولت‌ها در سیستم اداره دولت خود بیان کرده است.
هرچند نکته اینجاست که آیا در کابینه نیز از همین افراد بهره خواهد گرفت؟ بی‌گمان کارشناسانی که وی برای وزارتخانه‌ها و کابینه‌اش در نظر گرفته از دو حالت خارج نیست، یا همان وزرای دوره‌های آقایان خاتمی و روحانی یا اینکه از میان نخبگانی خواهند بود که با مشورت همکاران پیشین (ادوار) در مجلس شورای اسلامی به وی معرفی خواهند شد.
مهم این است که بنا به گفته رییس‌جمهوری منتخب، وی دولت خودش را خواهد داشت و دستاوردهای اقتصادی دولتش از میان مدیران متبحر، اقتصاددان فراجناحی و ملی و از همه طیف‌های فکری معتدلین، مستقلین، اصلاح‌طلب و اصولگرا بر مبنای کارآمدی تجمعی تعریف شده‌اند.
هرچه هست؛ رییس‌جمهوری منتخب سیاست خروج از تکصدایی و همراهی با جهان براساس باز کردن درهای کشور به‌سوی سرمایه‌گذاری‌های خارجی را مهم و موفق می‌داند و عمده موضوعاتی که پزشکیان باید به آن رسیدگی کند، مشکلاتی همچون وضعیت نابسامان زندگی مردم، ناخرسندی آنان از وضعیت موجود اقتصادی ایران، فضای دوقطبی مردم و مسئولان و معضل بزرگی به نام فقر و مقصران فقر خواهد بود که وی به‌صورت جدی با آن مواجه خواهد بود و ضرورت دارد تا در تسهیل تعامل با غرب، تلاشی در جهت رفع تحریم‌های ایران داشته باشد که این مهم با حضور محافظه‌کارانی در مجلس با دشواری پیش خواهد رفت و به‌عنوان چالشی مهم برای وی محسوب می‌شود و چالش عمده دیگر روابط وخیم ایران با غرب طی ماه‌های گذشته هم در کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی و هم همراهی با شبه‌نظامیان در تقابل با اسرائیل در غزه و جنوب لبنان است.
به گمان اینجانب، سختی کار پزشکیان از روزی خواهد بود که کابینه را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند و رقبای پیشین، در «خانه ملت» بنای ناسازگاری بردارند. او معتقد است که قالیباف و طیف فکری معتدل رییس مجلس می‌توانند در طی دوره چهارساله مساعد وی باشند اما مخالفت‌ها با وی باتوجه‌به اهداف، رویکرد و شیوه عملکرد نامبرده، در مسیر بهبود شرایط جامعه با حضور منتقدان داخلی با مقاصد مختلف شتاب را از موتور محرکه کابینه وی خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.