۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵٬۰۲۰

حصیربافی یکی از صنایع‌دستی و هنرهای زیبایی است که از زمان‌های دور تا به امروز در کشورهای مختلف جهان ازجمله آفریقا، کشورهای جنوب‌شرق آسیا مانند اندونزی، تایلند و ایران رایج است.

هنر حصیربافی

آگاه: این هنر به‌صورت فعالیت خانگی در بسیاری از مناطق کشور ازجمله مناطق جنوبی و شمالی ایران رایج است که زنان و مردان برای پر کردن اوقات فراغت و تامین مخارج زندگی، محصولات حصیری کاربردی زیبایی مانند، سبد، زنبیل، پرده و غیره به شیوه‌های مختلف تولید می‌کنند. ما در این نوشته هنر حصیربافی، ابزارهای موردنیاز آن و روش‌های بافت آثار هنری حصیری را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم. زیر و رو کردن، بافتن و پیچاندن رشته‌های گیاهی در شکل‌های مختلف، به‌صورت ساده و نقش‌دار به کمک دست و پا را حصیربافی می‌گویند.
تولید و استفاده از صنایع‌دستی حصیری در مناطق شمالی و جنوب کشور به‌دلیل در دسترس بودن مواد اولیه و تناسب آن با شرایط اقلیمی مناطق نامبرده، رواج بیشتری دارد.
ارزان بودن مواد اولیه و فراوانی آن از ویژگی‌های مهم تولید این آثار است. امروز بخشی از این محصولات به‌عنوان اشیای کاربردی و تزئینی در زندگی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزار و وسایل هنر حصیربافی
از مهم‌ترین ابزار و وسایل حصیربافی؛ قیچی، انواع چاقو، درفش، سوزن و ظرف آب (برای خیساندن رشته‌ها) است. برگ درختانی مانند نخل، برگ و ساقه انواع نی، ترکه و شاخه‌های نازک درختانی مانند بید، ساقه گندم، برنج و امثال آن، نخ و انواع رنگ‌زاها، مواد و مصالح هنر می‌روند. کاربرد برخی از این ابزار مورداستفاده عبارت‌اند از:
قیچی: از قیچی تیز با لبه‌های باریک برای بریدن چوب‌ها استفاده می‌شود.
درفش: برای زمانی‌که می‌خواهید ترکه‌های اضافی را در بافت قرار دهید به کار می‌رود. درفش تیز ترکه‌ها را می‌شکند اما شما می‌توانید از آن برای ایجاد کردن سوراخ در تخته‌های سه‌لایی استفاده کنید.
 درفش با نوک پهن: برای زمانی‌که می‌خواهید بافت را اگر لازم است باز کنید.
چاقو: برای بریدن الیاف ضخیم استفاده می‌شود.
چسب: برای چسباندن و محکم کردن تکه‌های اضافی چوب در جایشان.
گاز یا چراغ الکلی: برای سوزاندن پُرزها
مقوا: زمانی‌که می‌خواهید وسیله‌ای با ته چهارگوش ببافید طراح را روی مقوا بکشید و سپس ترکه‌ها را روی طرح قرار دهید.

درآمد حصیربافی
حصیربافی به‌دلیل اینکه کار دست و پرزحمت است با هزینه بالا و به‌خوبی فروش می‌رود. می‌توانید کارهای خود را از ۲۵۰هزارتومان به بالا برای فروش قرار دهید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.