۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۵٬۰۳۵

از طریق یک کانال فضای مجازی با مشتریان خود در ارتباط است و آن‌طورکه ادعا می‌کند سم‌ها و وسایل مختلف برای خودکشی می‌فروشد. کانال او ۱۷هزار عضو دارد که به گفته خودش، مغازه‌ای است با این تعداد مشتری: مغازه خودکشی! سال۲۰۰۶ که رمان ژان تولی با نام «مغازه خودکشی» منتشر شد، فقط طنزی سیاه به نظر می‌رسید و تصور وجود چنین فروشگاهی در واقعیت بعید می‌نمود. چون این کتاب برخلاف اسمش، امیدبخش و در ستایش زندگی است، سعی کردیم در گزارش پیشرو همین رویکرد را داشته باشیم، ضمن حفظ امانت، با کمی چاشنی طنز خواندن آن را آسان‌تر سازیم. یادآوری این نکته هم ضروری است که واقعی بودن اظهارات مصاحبه‌شونده هنوز کشف نشده و پلیس فتا در پی دستگیری اوست.

جنس فروخته‌شده پس گرفته نمی‌شود

آگاه: خودش را کوبین معرفی می‌کند. شاید سعی دارد با این اسم، رهبر یک گروه موسیقی معروف را یادآوری کند که با خودکشی به زندگی خود پایان داده است.
او در فضای مجازی کسب‌وکاری دارد که به آن افتخار می‌کند: «افرادی که می‌خواهند خودکشی کنند نیازی به کسی ندارند؛ ولی من اینجا هستم تا به آنها کمک کنم که در رسیدن به هدفشان موفق باشند.» کوبین برایمان توضیح می‌دهد که بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند در کارشان موفق نمی‌شوند و در مواردی دچار آسیب‌های غیرقابل جبرانی هم خواهند شد: «کور یا فلج می‌شوند، کلیه‌هایشان را از دست می‌دهند و مجبورند زندگی خود را با شرایط جدید ادامه دهند. خب این خیلی دردناک‌تر از قبل است و برای همین من با فروش سم‌های اصل و باکیفیت به آنها کمک می‌کنم دچار چنین سرنوشتی نشوند.»
او آشکارا سم‌های مختلف برای خودکشی می‌فروشد و در معرفی کسب‌وکارش تاکید دارد: «مسئولیت استفاده نادرست از سموم را نمی‌پذیرد!» می‌پرسم نادرست از نظر شما چیست؟ می‌گوید: «مشتری‌ها برای مردن باید دوز خاصی از سم‌ها را استفاده کنند. اگر کمتر از این مقدار مصرف کنند، می‌شود استفاده نادرست. چون کار دست خودشان می‌دهند، نمی‌میرند و علیل می‌شوند.»
البته تاکید می‌کند که دستور مصرف محصولات باتوجه‌به سن و وزن مشتری در اختیار آنها قرار می‌گیرد: «مشاوره قبل از خرید انجام می‌شود و کاملا رایگان است؛ البته مشتری در خرید آزاد است؛ اما با سوال‌هایی که از او می‌پرسیم بهترین روش خودکشی را پیشنهاد می‌دهیم.» کوبین ادعا می‌کند در کسب‌وکارش به چارچوب‌های اخلاقی معتقد است و برای اثبات حرفش مثال می‌آورد: «به یکی از دوستانم سم [...] فروختم چون گفته بود برای خودکشی می‌خواهد؛ اما با آن آدم کشت. سم را در غذای آن بدبخت ریخت، خورد و مرد. وقتی از موضوع باخبر شدم، ارتباط دوستی خود را با او قطع کردم؛ چون محصولاتی که می‌فروشیم برای خودکشی است، نه قتل!»

 برای آخرین خرید چانه نمی‌زنند!
 قیمت سم‌هایی که او می‌فروشد متفاوت است. ارزان‌ترین، قرص برنج و گران‌ترین آنها سیانور است: «آنهایی که پول دارند معمولا سیانور می‌خرند و فقرا هم قرص برنج. سمی هم داریم به نام [...] که مخصوص طبقه متوسط است.»
هر گرم سیانور را ۸۰۰هزار تومان می‌فروشد و به گفته خودش، برای خودکشی به ۱۵گرم آن نیاز دارید که ۱۲میلیون تومان برایتان آب می‌خورد: «مشتری‌های ما معمولا اهل چانه‌زدن و تخفیف گرفتن نیستند درمورد قیمت اعتراضی نمی‌کنند؛ چون آخرین خریدی است که انجام می‌دهند و دیگر نیازی به پول‌های خود ندارند.» کوبین در حرف‌هایش بارها به رضایت مشتری تاکید دارد: «سم‌هایی که می‌فروشم اصل و باکیفیت هستند و همین که از مشتری‌هایم دیگر هیچ خبری نمی‌شود این را تایید می‌کند. رضایت مشتری در کار ما فرق دارد و اگر بازخوردی از او دریافت نکنیم، نشانه رضایت مشتری و اصل بودن محصولات است.»

فروش سلاح فقط با یک فشنگ
روش دیگر خودکشی استفاده از سلاح است که این فروشنده ادعا می‌کند برای این منظور سلاح می‌فروشد؛ اما فقط با یک فشنگ: «بعضی‌ها خودکشی با شلیک گلوله را انتخاب می‌کنند که به آنها سلاح کمری می‌فروشیم. همراه سلاح فقط یک فشنگ ارسال می‌شود؛ چون کسی که یک فشنگ توی سرش خالی کند به فشنگ دیگری نیاز ندارد. اگر کسی بیشتر از یک گلوله بخواهد، معلوم است فکر دیگری در سر دارد. وظیفه ما تامین نیاز قاتل‌ها نیست.»  او توضیح می‌دهد هر مشتری نوعی خودکشی را دوست دارند. بعضی‌ها دوست دارند؛ مانند فلان بازیگر یا سیاستمدار معروف خودکشی کنند و برای همین حاضر می‌شوند برای خرید سلاح هزینه کنند: «از نظر من خریدن وسیله‌ای که تنها یکبار قرار است از آن استفاده شود عقلانی نیست. اما این انتخاب را به عهده مشتری می‌گذاریم. بعضی‌ها دوست دارند مثل یک ژنرال خودکشی کنند که مشتری خرید سلاح هستند و برای آن هزینه می‌کنند.»

مشتری‌هایی که عدد می‌شوند
او خیال مشتری را از دریافت محصولاتش راحت می‌کند در مورد روش ارسال می‌گوید: «با پست می‌فرستم» و توضیح می‌دهد: «سم‌ها داخل بسته مکمل‌های بدنسازی جاسازی می‌کنم و اطمینان می‌دهم که به‌سلامت به دست مشتری می‌رسد.»
در حرف‌هایش بارها به اعضا و دنبال‌کننده‌های چند ده‌هزارنفری کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام خود می‌بالد: «بیشتر اینها دیگر فعال نیستند. احتمالا مرده‌اند! روزی فعال وارد فروشگاه من شدند و الان فقط یک عدد هستند!»
برای او هر کسی پول بدهد مشتری است و هر سمی داشته باشد برایش می‌فرستد: «هر روز صبح در کانال تلگرام موجودی‌ها را اعلام می‌کنم؛ مثلا امروز را ببینید نوشتم سیانور موجود شد، قرص برنج ناموجود. مشتری‌ها براین‌اساس سفارش‌های خود را ثبت می‌کنند. برای من فرقی نمی‌کند مشتری چند سالش است و چرا می‌خواهد خودش را بکشد، من فقط آن چیزی که نیاز دارند برایشان تهیه و ارسال می‌کنم.»
با وجودی که راحت جواب می‌دهد ولی سوال آخر را که می‌پرسم «چرا خودکشی نمی‌کنی؟» را دوست ندارد: «چون می‌خواهم زندگی کنم. تلاش می‌کنم زندگی بهتری داشته باشم. احمق نیستم که سم بخورم و بمیرم! بیشتر احمق‌هایی که مشتری من هستند مشکلات بزرگی ندارند و سر یک اتفاق بی‌ارزش چنین تصمیمی می‌گیرند؛ تصمیمی که معمولا تا فردا دوام ندارد. برای همین است که جنس فروخته شد پس گرفته نخواهد شد.»

دستگیری فروشنده 
سم مرگبار

پریا وقتی تصمیم گرفت اعضای خانواده‌اش را به قتل برساند با دوستش مشورت کرد و راهی خیابان ناصرخسرو شدند تا سم بخرند. این دو دختر ۱۸ساله به‌راحتی موفق می‌شوند با سمی که خریدند دو نفر را به قتل برسانند؛ البته مدتی بعد از این حادثه فروشنده قرص برنج دستگیر شد و به فروشندگی انواع سم‌های مرگبار اعتراف کرد. این خبر را دیروز سردار علی ولی‌پور گودرزی، رییس پلیس آگاهی پایتخت اعلام کرد و گفت: فروشنده غیرقانونی دارو که در خیابان ناصرخسرو به دو دختر ۱۸ساله قرص برنج فروخته و باعث جنایتی هولناک شده بود، دستگیر شد.
دوست پریا بعد از دستگیری در بازجویی‌ها گفت: وقتی برای درس‌خواندن به خانه پریا می‌رفتم با رویاپردازی کودکانه نقشه می‌کشیدیم تا به خیال خود اعضای خانواده او را با سم به قتل برسانیم و سپس اموال را تصاحب و درنهایت از ایران مهاجرت کنیم؛ بنابراین به خیابان ناصرخسرو رفتیم و سم خریدیم؛ اما وقتی سم را به خوردشان دادیم متوجه شدیم فروشنده جنس تقلبی خریدیم. بار دیگر رفتیم و این‌بار سیانور خریدیم که باعث مرگ مادر و خواهر پریا شد. به گفته رییس پلیس آگاهی تهران، پس از این حادثه کارآگاهان سایه‌به‌سایه دنبال متهم بودند و روز گذشته مخفیگاه مرد قرص‌فروش را شناسایی و او را بازداشت کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که این روزها خرید انواع سم‌های مرگبار مانند سیانور و قرص برنج در فضای مجازی امکان‌پذیر است و فروشندگان مرگ به کسب‌وکار خود ادامه می‌دهند.

افزایش ۵۱درصدی آمار خودکشی طی ۷سال

حمید پیروی، نایب‌رییس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران هم در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت که آمار خودکشی در ایران طی سال‌های اخیر افزایشی بود.
او گفت که در سال۱۴۰۱ به ازای هر ۱۰۰هزار نفر، ۷.۴نفر اقدام به خودکشی کرده و فوت کردند. به عبارتی، سال گذشته بیش از ۶هزار نفر اقدام به خودکشی منجر به فوت داشتند. پیروی توضیح داد: «به ازای هر خودکشی کامل (منجر به فوت)، حدود ۲۰ تا ۳۰برابر آن اقدام به خودکشی می‌کنند. در سال گذشته حدود ۱۲۰هزار نفر اقدام به خودکشی داشتند که در سامانه وزارت بهداشت ثبت رسمی شده است. ممکن است مواردی هم به موسسات خصوصی مراجعه کرده باشند که اقدام به خودکشی آنها ثبت نشده باشد.» بررسی آمارهای رسمی و اعلام‌شده نشان می‌دهد که آمار خودکشی در ایران در سال۱۴۰۱ نسبت‌به سال۱۳۹۵ حدود ۵۱درصد افزایش داشته است؛ یعنی طی هفت سال. مبنای مقایسه آمارهایی است که حمید پیروی، نایب‌رییس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران در همایش روز جهانی پیشگیری از خودکشی (۱۹شهریور امسال) اعلام کرد. او در آن همایش گفت که سال۱۳۹۵ در ایران ۷۹هزار و ۱۰۲نفر اقدام به خودکشی کردند. عوامل مختلفی در میل، تصمیم و اقدام به خودکشی افراد دخیل است؛ از مسائل اقتصادی گرفته تا اختلالات روان‌شناختی. پیروی در این مورد از تعیین‌کننده‌های سلامت روان گفت. او به تجارت‌نیوز گفت این تعیین‌کننده‌ها شامل مسکن، شغل، دسترسی به خدمات آموزشی، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمان و... می‌شود.به گفته او، حدود ۶۰درصد از کسانی که خودکشی کردند، هنگام اقدام به خودکشی، افسردگی داشتند. به عبارتی، گاهی ممکن است افراد از نظر اقتصادی مشکلی هم نداشته باشند. با این حساب درمان اختلالات روان‌شناختی خود می‌تواند گام بزرگی برای کاهش آمار خودکشی باشد. نایب‌رییس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران در این مورد گفت: «پیمایش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۳۰درصد از مردم دچار نوعی از اختلالات روانی هستند. از سوی دیگر، می‌دانیم که خودکشی رابطه مستقیمی با اختلال روانی دارد؛ بنابراین باید در این زمینه مداخله کنیم. افرادی را که مشکلات روان‌شناختی دارند زودهنگام شناسایی کنیم و در مسیر دریافت خدمات تخصصی قرار دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.