درحال‌حاضر انیمیشن محبوب «درون بیرون» که قسمت اول آن در سال۲۰۱۵ به کارگردانی پیت داکتر در استودیو پیکسار کمپانی ساخته و منتشر شده بود، علاوه بر فروش جهانی ۸۵۸میلیون دلاری، موفق شد جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند سال۲۰۱۶ را از آن خود کند.

سه‌ صد هزارم درصد: سهم ایرانی‌ها از بازار پویانمایی دنیا

آگاه: این انیمیشن اگرچه در ایران اکران نشده و آمار فروش رسمی از آن در دست نیست اما دوبله‌های رسمی از آن منتشر شده و می‌دانیم که از محبوب‌ترین انیمیشن‌ها میان کودکان و خانواده‌هاست و بسیار دیده شده است. قسمت دوم این انیمیشن اخیرا منتشر و اکران عمومی شده است و این‌بار نیز اعداد و ارقام خوبی را در فروش و بیننده به جای گذاشته است. این انیمیشن موفق شده تا در اکران جهانی ۱.۲۲میلیارد دلاری به پنجمین فیلم پرفروش در این گونه سینمایی تبدیل شود. همزمان با این انیمیشن، «من نفرت‌انگیز۴» نیز در حال اکران است که در آمریکا با اختلاف کمی از «درون بیرون» به فروش ۷۳میلیون دلاری در آمریکا رسیده است. علاوه‌برآن، در دیگر بازارهای بین‌المللی نیز اعداد خوبی را ثبت کرده‌اند. این موضوع بیش‌ازپیش موید اقبال و اهمیت این سبک سینمایی در نظر مخاطب جهانی است.
از یک دهه پیش، انیمیشن در ایران در خیز برای صنعتی شدن و اثرگذاری در این حوزه به رشد خوبی دست یافته و تولیداتی در این زمینه بر جای گذاشته که در ایران و برخی از بازارهای بین‌المللی به‌خوبی دیده شده و موردتوجه قرار گرفتند. در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

رستم و سهراب

سه‌ صد هزارم درصد: سهم ایرانی‌ها از بازار پویانمایی دنیا
«رستم وسهراب» فیلم انیمیشنی است که در سال۱۳۹۲ به کارگردانی داریوش دالوند متولد شد و توانست بدون حضور در جشنواره جهانی، نظر بسیاری از کمپانی‌های پخش‌کننده را به خود جلب کند و یکی از کمپانی‌های پخش‌کننده جهانی امتیاز پخش آن را خریداری کرد و اتفاق مهمی در بازار کن شصت‌وپنجم برای انیمیشن و سینمای ایران رقم خورد. تهیه‌کننده فیلم «رستم و سهراب» با اشاره به زمان پنج‌سال و نیمه برای تولید این انیمیشن، گفت: کار تبلیغاتی «رستم و سهراب» از سال۲۰۱۰ آغاز شد که این موضوع منجر به فروش ۱۰میلیون دلاری فیلم شد. این انیمیشن درنهایت برای اکران در کشورهایی چون روسیه، آمریکا، کانادا، برزیل و... آماده شد.
داستان این انیمیشن درباره رستم است که در سفر به سمنگان دلبسته دختر پادشاه، تهمینه می‌شود و با او ازدواج می‌کند. با حمله تورانیان به ایران، کیکاووس، شاه ایران از رستم می‌خواهد که به نبرد با تورانیان و افراسیاب برود. رستم نیز با وجود مخالفت تهمینه و باردار بودن او سمنگان را ترک می‌کند. سال‌ها بعد از آن، سهراب بهترین جنگاور سمنگان و توران می‌شود و این خبر به اسفندیار می‌رسد.

شاهزاده رومی

سه‌ صد هزارم درصد: سهم ایرانی‌ها از بازار پویانمایی دنیا
شاهزاده رومی در چند بازار بین‌المللی مانند لبنان، عراق، ساحل عاج و کویت اکران شد و توانست در کشور لبنان پنجمین فیلم پرفروش سال شود. این انیمیشن را می‌توان اولین گام جدی در ایران برای حرفه‌ای‌تر شدن و مطرح شدن در این صنعت به حساب آورد. شاهزاده روم در میان ۵۹فیلم اکران‌شده در سال۱۳۹۴ درحالی‌که رقبایی چون محمدرسول‌الله(ص) ساخته مجید مجیدی، ایران‌برگر ساخته مسعود جعفری‌جوزانی و نهنگ عنبر ساخته سامان مقدم داشت، توانست رتبه ششم پرفروش‌ترین فیلم سال را به دست آورد. این فیلم توانست مخاطبی تقریبا به اندازه یک‌ونیم میلیون نفر را راهی سینماها کند که معادل ۵/۷درصد از فروش کل سینمای ایران در آن سال بود. موفقیت این فیلم به‌مثابه دعوتی بود از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران تا پا به عرصه بگذارند. کارگردان این اثر، هادی محمدیان و تهیه‌کننده آن نیز حامد جعفری است. این انیمیشن داستان بانو ملیکا، شاهزاده روم است که باید برای مراسم عروسی با فرمانده کرایتوس آماده شود اما او که دغدغه عدالت و زدودن ظلم از سرزمینش را دارد، کرایتوس را فرد مناسبی برای ازدواج نمی‌داند و راضی به ازدواج با او نیست.

فیلشاه

سه‌ صد هزارم درصد: سهم ایرانی‌ها از بازار پویانمایی دنیا
این انیمیشن با صداگذاری و دوبله‌ای سه‌زبانه برای فروش بین‌المللی ساخته شده بود. نسخه عربی آن در کشورهای لبنان، اردن، امارات و عراق به نمایش درآمد که توانست در کشور لبنان فروشی نیم‌میلیون دلاری را ثبت کند و سومین فیلم پرمخاطب و دومین انیمیشن پرفروش گیشه سینماهای لبنان شود. علاوه‌برآن نیز این انیمیشن به زبان روسی دوبله شد و برای اکران به روسیه رفت. این فیلم همچنین در کشورهای آسیای شرقی همچون کره‌جنوبی نیز به شبکه نمایش خانگی رفت.
فیلشاه که به کارگردانی هادی محمدیان و حامد جعفری ساخته شده در ایران نیز موفق شد در میان ۷۸فیلم در اکران عمومی و با حضور رقیبانی چون هزارپا به کارگردانی ابوالحسن داوودی، به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و مصادره به کارگردانی مهران احمدی به رتبه نهم پرمخاطب‌ترین فیلم سال با حدود یک‌ونیم میلیون مخاطب دست یابد.
داستان فیلشاه درباره یک بچه‌فیل بزرگ‌جثه است که در خانواده شاه جنگل متولد می‌شود. او برخلاف تصور خانواده‌اش، به‌جای پادشاهی بعد از پدرش شخصیتی خرابکار و دست‌وپاچلفتی دارد. او به دست لشکریان ابرهه از خانواده‌اش جدا می‌شود و به شهر صبا فرستاده می‌شود که به ساخت بتخانه ابرهه بپردازد. او درنهایت به کمک مریم و با شجاعت‌های خودش موفق می‌شود که از دست شیرهای پادشاه فرار کند و نزد پادشاه جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

پسر دلفینی

سه‌ صد هزارم درصد: سهم ایرانی‌ها از بازار پویانمایی دنیا
این انیمیشن ایرانی که در سال۱۴۰۱ به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی ساخته شد، توانست طی اکرانی دوهفته‌ای در روسیه به فروش یک‌میلیون و ۷۰۰دلاری و رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم در حال اکران در این کشور برسد. این آمار براساس اکران این فیلم در دوهزار و ۷۰۰سینما در روسیه به دست آمد. پسر دلفینی موفق شد جایزه آرتک روسیه (جایزه‌ای که براساس رأی کودکان نخبه و بااستعداد در این کشور به آثار سینمایی این حوزه اهدا می‌شود) را از آن خود کند. بعد از آن در کشورهای ترکیه، صربستان، اسپانیا، بوسنی و مونته‌نگرو اکران شد و برخی از این کشورها نسبت‌به سفارش نسخه سریالی این اثر تمایل نشان دادند. این انیمیشن را می‌توان موفق‌ترین انیمیشن ایرانی در اکران جهانی به حساب آورد. پسر دلفینی بعد از اکران در کشور روسیه در ایران نیز به روی پرده سینما رفت و توانست فروشی ۲۳میلیاردی را در سال۱۴۰۱ ثبت کند و پنجمین فیلم پرفروش سال از میان ۴۸فیلم شود.
پسر دلفینی داستان پسر و مادری است که به‌خاطر اتفاقاتی به‌اجبار تصمیم می‌گیرند که از شهر خودشان مهاجرت کنند. پدر او که سازنده یک ماده شیمیایی ارزشمند است و استفاده نادرست از آن موجب آسیب به محیط‌زیست می‌شود در چند ماهگی پسر دلفینی فوت می‌شود و مادرش نیز برای رهایی آنها از دست افراد شرور او را از شهر دور می‌کند.

لوپتو

سه‌ صد هزارم درصد: سهم ایرانی‌ها از بازار پویانمایی دنیا
«لوپتو» از تولیدات مرکز انیمیشن حوزه هنری است که به جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی راه یافت و مورد توجه قرار گرفت. این انیمیشن به کارگردانی عباس عسگری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی توانست به چندین جشنواره بین‌المللی راه یابد و از جشنواره‌ای در کشور هند جایزه بهترین انیمیشن و نیز در جشنواره بین‌المللی پل صلح در فرانسه دیپلم افتخار را کسب کرد. این انیمیشن به‌تازگی راهی جشنواره کازان روسیه نیز شده و هنوز به اکران بین‌المللی راه نیافته است.

سایرین

سه‌ صد هزارم درصد: سهم ایرانی‌ها از بازار پویانمایی دنیا
انیمیشن‌های ایرانی دیگری نیز در سال‌های گذشته تولید و اکران شده که موفق به کسب جایزه‌های بین‌المللی شده‌اند. از آنها می‌توان به انیمیشن بنیامین ساخته محسن عنایتی اشاره کرد که توانست در جشنواره‌های بین‌المللی در کشورهای تانزانیا، نیجریه و جامائیکا شرکت کرده و جوایزی را دریافت کند. این انیمیشن توانست با فروشی بیش از پنج‌میلیارد تومان در ایران از شاهزاده روم عبور کند و دومین انیمیشن پرفروش سینمای ایران شود.
انیمیشن «بچه زرنگ» نیز که در سال۱۴۰۲ به کارگردانی بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی ساخته شد، توانست در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر سیمرغ بلورین ویژه هیات‌داوران را کسب کرده و در سینمای ایران فروشی حدود ۷۰میلیارد تومان داشته باشد.  در پی رونق تولید انیمیشن‌های ایرانی و کسب تجربه در این زمینه، در جشنواره فیلم فجر چهل‌ودوم در سال۱۴۰۲، سه انیمیشن پذیرفته شدند که ساعت جادویی به کارگردانی محمدعلی بصری‌نیک و تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد، رویاشهر به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه‌کنندگی مصطفی حسن‌آبادی و ببعی به کارگردانی حسین صفارزادگان و تهیه‌کنندگی محمدمهدی شکوری بودند. این سه انیمیشن هنوز به اکران عمومی نرسیده‌اند و باید دید که در اکران و در صورت راه یافتن به بازارهای بین‌المللی چه خواهند کرد.

۱۲.۲۰۰.۰۰۰ دلار

مجموع فروش انیمیشن‌های فیلشاه، رستم و سهراب و پسر دلفینی در بازارهای بین‌المللی برابر با ۱۲میلیون و۲۰۰هزار دلار شده است که عدد جمعی فروش کل انیمیشن‌های ایرانی در جهان نیست. این یعنی سهم پویانمایی‌هایی ایرانی در دنیا چیزی حدود  درباره دیگر انیمیشن‌ها با وجود اکران و اقبال مثبت در کشورهای دیگر آمار دقیقی از فروش در دست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.