۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۵٬۲۸۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: وجود این تالاب‌ها به تداوم حیات‌وحش و گیاهان در این استان کمک زیادی کرده است.

۵ تالاب در فهرست ملی قرار گرفتند

آگاه: محمدحسین بازگیر گفت: تاکنون درباره وجود تالاب‌های مهمی که در استان قم وجود دارد، اطلاع‌رسانی نشده است. پنج تالاب ارزشمند در قم وجود دارد که در فهرست ملی تالاب‌های کشور ثبت شده‌اند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم در ادامه به این تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: تالاب بزرگ دریاچه نمک که بین سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار دارد، بالغ بر ۲۰۰هزار هکتار وسعت دارد. بازگیر در ادامه به نقش و ضرورت وجود کویر برای طبیعت به‌ویژه دشت کویر در استان قم پرداخت و افزود: برخلاف تصور برخی که کویر را یک عرصه بدون حیات می‌دانند، کویر یک زیست‌بوم بسیار باارزش است و در استان قم هم با حمایت تالاب بزرگ دریاچه نمک پوشش گیاهی و حیات‌وحش مناسبی در دشت کویر ایجاد شده است.
وی در ادامه به تالاب‌های دیگر استان قم اشاره کرد و گفت: تالاب حوض سلطان که شبیه صفحه‌ای آیینه‌ای بسیار زیبا است، برای اکثر مردم ناشناخته است. این تالاب در کنار اتوبان تهران -قم قرار گرفته است و بیشتر افراد به اشتباه این دریاچه را، دریاچه نمک تصور می‌کنند.
تالاب مره که نزدیک به ۳۰هزار هکتار وسعت دارد ازجمله تالاب‌های دیگر استان قم است که بازگیر از آن نام برد و ادامه داد: وسعت این تالاب نزدیک به ۳۰هزار هکتار است و هم‌اکنون زیستگاه پرندگان مهاجر است و حدود ۱۷۰گونه پرنده مهاجر در این تالاب فرود می‌آیند و از مسیر تاریخی-طبیعی سیبری -نیل حمایت می‌کند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم افزود: به اعتقاد کارشناسان حوزه پرنده‌شناسی، ارزش تالاب مره در قم کمتر از تالاب میانکاله نیست. بازگیر در ادامه گفت: غدیر اسب و بهشت معصومه از تالاب‌های دیگر استان قم است که متاسفانه درباره این تالاب‌ها و اهمیت آنها در کنترل ریزگردهای استان به‌طور شایسته توضیح داده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.